PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 | 20--28
Tytuł artykułu

Ewolucja znaczenia pojęcia technology management

Warianty tytułu
Evolution of the Technology Management Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowany jest przegląd literatury dotyczącej tematyki Technology Management. Jednocześnie autor podejmuje próbę zdefiniowania pojęcia oraz sugerowane jest błędne stosowanie terminu zarządzanie techniką lub technologią w języku polskim. Celem artykułu jest przedstawienie złożoności procesu Technology Management jako kluczowego źródła budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Strategiczny charakter tej dziedziny zarządzania podkreślony jest m.in. poprzez przedstawienie powiązań z dziedziną zarządzania innowacjami oraz zarządzania wiedzą. Ewolucja pojęcia Technology Management wskazuje na rosnące znaczenie tej dziedziny zarządzania w budowaniu wiodącej pozycji rynkowej przy jednoczesnym nieznacznym zainteresowaniu polskich autorów opisywaną tematyką dla budowania przewagi konkurencyjnej. (abstrakt oryginalny)
EN
Based on literature review in the area of Technology Management the author attempts to define the term while simultaneously suggesting the misleading translation into Polish causing only moderate interest in that area of management. The purpose of the article is presentation of the complexity of the Technology Management process being the key element of building the competitive advantage in highly dynamic environment. In order to emphasize the strategic aspects of Technology Management, the author depicts the interrelation between Technology Management, Innovation Management and Knowledge Management. The evolution of the Technology Management term confirms the increasing significance of that aspects of management and its contribution to building leading market position. In the same time the author emphasizes a minor interest of Polish scientists in Technology Management being an underestimated research area and source of competitive advantage. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska, doktorant
Bibliografia
  • 1. Badawy A.M., Technology management simply defined: A tweet plus two characters Journal of Engineering and Technology Management, 26, 2009
  • 2. Best M.H., The New Competitive Advantage: The Renewal of American Industry Oxford University Press, Oxford 2001
  • 3. Cetindamar D., Phaal R., Probert D., Understanding technology management as a dynamic capability: A framework for technology management activities Technovation 29, 2009
  • 4. Chesbrough, H.W., Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology, Boston: Harvard Business School Press, 2003
  • 5. Clarysse В., Mosey S., Lambrecht I., New Trends in Technology Management Education: A View From Europe "Academy of Management Learning & Education", 2009, Vol. 8, No. 3
  • 6. Jin J., Zedtwitz von M., Technological capability development in China's mobile phone industry Technovation 28, 2008
  • 7. Kao J., Tapping the World's Innovation Hot Spots, "Harvard Business Review", March 2009, Vol. 87, No. 3
  • 8. Kropsu-Vehkapera H., Haapasalo H., Rusanen J.P., Analysis of Technology Management Functions in Finnish High Tech Companies, "The Open Management Journal",2, 2009
  • 9. Liao S., Technology Management methodologies and applications. A literature review from 1995 to 2003 Technovation 25, 2005
  • 10. National Research Council (NRC), Management of Technology: The Hidden Competitive Advantage, National Academy Press, Washington, D.C., 1987
  • 11. Rush H., Bessant J., Hobday M., Assessing the technological capabilities of firms: developing a policy tool R&D Management 37 (3), 2007
  • 12. Salomo S" Brinckmann J., Talke К., Functional Management Competence and Growth of Young Technology-Based Firms "Creativity and Innovation Management", Vol. 17, No. 3, 2008
  • 13. Teece D.J., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management Nature and Dynamics of Organizational Cap, 2000
  • 14. Trott P., Innovation Management and New Product Development. Third edition Prentice Hall Financial Times, 2005
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236849

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.