PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 15--19
Tytuł artykułu

Single sourcing a multiple sourcing w analizie strategii zakupów wybranego przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Single Sourcing and Multiple Sourcing in an Analysis of the Purchasing Strategy of a Selected Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tematem artykułu jest jeden z obszarów decyzyjnych wyróżnianych w ramach strategii zakupów - struktura bazy dostawców. Rozpatrywany jest on wg kryterium liczebności dostawców, zgodnie z którym wyróżnia się dwie główne strategie: single sourcing i multiple sourcing. Artykuł rozpoczyna się wprowadzeniem teoretycznym dotyczącym strategii i strategii zakupów. Następnie przeanalizowana zostaje struktura bazy dostawców wybranego przedsiębiorstwa pod kątem stosowanej strategii. Analiza opiera się na czterech kategoriach dóbr wyróżnionych w macierzy Kraljica: strategicznych, o charakterze dźwigni, wąskich gardeł i zwykłych oraz prawidłowym doborze odpowiadających im strategii single i multiple sourcing. (abstrakt oryginalny)
EN
The subject of this article is the structure of suppliers database. This is one of the decision-making areas in purchasing strategy. It is considered according to the number of suppliers. Based on this criterion, there are two main strategies: single sourcing and multiple sourcing. The article begins with a theoretical introduction on strategy and purchasing strategy. Next, the structure of suppliers database is analysed in terms of the adapted purchasing strategy. The analysis is based on four goods categories identified in the Kraljic matrix (strategic items, leverage items, bottleneck items and noncritical items) and proper choice of the corresponding strategy: single sourcing or multiple sourcing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorantka
Bibliografia
  • [1] KOWALSKA K., Logistyka zaopatrzenia, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2005.
  • [2] KRALJIC P., Purchasing Must Become Supply Management, "Harvard Business Review" 1983, September/October, vol. 61, Iss. 5.
  • [3] LISIŃSKI M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa 2004.
  • [4] MINTZBERG H., The Strategy Concept I: Five Ps for Strategy, "California Management Review", Fall 1987, vol. XXX, no. 1.
  • [5] PIERŚCIONEK Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2 zmień., PWN, Warszawa 2011.
  • [6] SKOWRONEK C., SARJUSZ-WOLSKI Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, wyd. 4 zmień., PWE, Warszawa 2008.
  • [7] STABRYŁA A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa-Kraków 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171237595

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.