PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 8 | 3--10
Tytuł artykułu

Trust and Mistrust in Business Relationship

Autorzy
Warianty tytułu
Zaufanie i nieufność w relacjach biznesowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In this paper is presented an analysis of the impact of trust on the quality of business relationships. Trust is an essential social mechanism coordinating the market. Unfortunately, nowadays its no longer fulfills this role. For this reason, occur more often and more rapidly repeated deformations of the market, in the form of stagnation or economic crises. Trust is also one of the most important cultural traits which determine economic success. It cannot be only the result of the economic and financial account understood narrowly and instrumentally, and rational calculation. Newest research's results published in the article shows that in many countries social mistrust increases. The crisis of trust in business is growing increasingly also in the euro area. Declining confidence curves are almost parallel to the ongoing globalization process. A necessary complement to business relations' capital is thus the formation of a new 'climate of confidence'. It after all will decide on trust and effective relationships in business in the twenty-first century. (original abstract)
Artykuł przedstawia analizę wpływu zaufania na jakość relacji biznesowych. Zaufanie, które jest podstawowym społecznym mechanizmem koordynującym rynek, przestaje spełniać tę rolę i dochodzi do coraz częściej i szybciej powtarzających się deformacji rynkowych (stagnacji lub kryzysów). Zaufanie jest jedną z najważniejszych cech kulturowych, która decyduje o sukcesie gospodarczym. Nie może ono być tylko wynikiem wąsko i narzędziowo rozumianego rachunku finansowo- ekonomicznego oraz racjonalnej kalkulacji. Dane statystyczne zamieszczone w artykule ukazują, że społeczna nieufność w wielu krajach wyraźnie wzrasta. Koniecznym dopełnieniem kapitału relacji biznesowych jest wytworzenie się "klimatu zaufania". To on przede wszystkim decyduje o zaufaniu i skutecznych relacjach w biznesie. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
3--10
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica w Białymstoku
Bibliografia
  • 1. Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka, Warszawa.
  • 2. Deutsch M. (1956), Trust and Suspicion, "Journal of Conflict Resolution", Vol. 2, No. 4
  • 3. Domański H. (2009), Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości, Warszawa.
  • 4. Fukuyama F. (1997), Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Warszawa-Wrocław.
  • 5. Herman A. (2010), Zapotrzebowanie na zaufanie, czyli skutki niewinnego oszustwa, "Dziennik Gazeta Prawna - Moja firma", Warszawa.
  • 6. Giddens A. (1994), Beyond Left and Right: The Future of Radical Politics, Polity Press, Cambridge - Oxford.
  • 7. Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2009) Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków.
  • 8. Grudzewski, W. M., Hejduk, I. K., Sankowska, A., & Wańtuchowicz, M. (2008). Trust Management in Virtual Work Environments: A Human Factors Perspective. New York: CRC.
  • 9. Hardin R., (2009), Zaufanie, Warszawa.
  • 10. Konopka D. (2009), Zachowania patologiczne społecznie i dewiacyjne w administracji a zaufanie, [w:] red. P. J. Suwaj, D. R. Kijowski, Patologie w administracji publicznej, Warszawa.
  • 11. Konopka D.; Sitniewska J. (2011), Dysfunkcje administracji publicznej a kapitał społeczny, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", SGH Warszawa, nr 3/2011(20).
  • 12. Luhmann N. (1979), Trust and Power, John Wiley, New York.
  • 13. McLain D.; Hackman К (1999), Trust, risk, and decision-making in organizational change, Public Administration Quarterly, Southern Public Administration Education Foundation. Vol. 23, No. 2.
  • 14. Seligman A. (1997), The Problem of Trust, Princeton University Press, N.J.
  • 15. Sztompka P. (1999), Trust: A Sociological Theory, Cambridge University Press, Cambridge.
  • 16. Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków.
  • 17. Edelman (2012), Trust Barometer Executive Summary http://www.scribd.com/doc/79026497/2012-Edelman-Trust-Barometer-Executive-Summary [Accessed 31.03.2012)].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171237759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.