PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 3 Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej | 18--23
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość w Polsce w układzie regionalnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurship in Poland in Regional Configuration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój przedsiębiorczości jest procesem, który przebiega etapami i charakteryzuje się zmiennym natężeniem. Potrzebne są więc takie metody i instrumenty pomiaru, za których pomocą można precyzyjnie śledzić jej obraz na poszczególnych etapach. Opierając się na badaniach prowadzonych przez Global Entrepreneurship Monitor, można zidentyfikować dwie grupy osób zaangażowanych w nowe przedsięwzięcia gospodarcze. Pierwsza grupa to początkujący przedsiębiorcy, aktywni w rozwijaniu swoich firm, funkcjonujących 3-4 lat. Druga grupa to osoby starające się rozpocząć działalność gospodarczą i podejmujące w tym celu samodzielnie lub z partnerami jakieś konkretne działania (np. poszukiwanie lokalizacji firmy, opracowanie strategii działania, poszukiwanie kapitału, poszukiwanie partnerów biznesowych). (fragment tekstu)
EN
Entrepreneurship is a process which proceeds in stages and is characterized by variable intensity. That is why we need methods and measurement instruments that help us to follow its image with precision and in particular stages. According the studies conducted by Global Entrepreneurship Monitor, two groups of people who are involved in a new economic enterprise, can be identified. The first group consists beginning entrepreneurs, active in developing of their companies run for 34 years. People from the second group are trying to start their business and independently or together with their partners undertake some definite activities (such as looking for location of the company, working out the strategy of their activity, looking for funds and business partners). Basal measurement or so called coefficient of entrepreneurship (the engagement rate in a new economic enterprise) reckons sum of two indexes for two groups. In 2004 the entrepreneurship coefficient in Poland amounted 8,3%. It means that among thousand Poles at the age of 1864,almost 90 are involved in starting or developing their business. The value of this coefficient has increased to 1,6% in comparison with the previous 2000/2001 years. The value of this entrepreneurship coefficient in Poland is high and is higher than similar one in Ireland, Norway, Israel,Great Britain, France, and Greece. Only such countries as Canada, Argentina, Australia and Brazil have higher value of the coefficient. Comparing the value of analyzed coefficient among the countries of European Union, only Ireland gets ahead Poland and at the same time there wasn't statistically essential difference between coefficient of value in Poland and Ireland. Among countries in political system transformation, except Poland, only Hungary had a high coefficient of value, however Croatia, Slovenia and Russia accepted the lowest value among European countries. (original abstract)
Twórcy
  • Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Barańska B., Gierczyńska J., Szostek D., 2002, Przedsiębiorczość, Videograf Edukacja, Katowice.
  • 2. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, 2003, J. Lichtarski (red.), Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • 3. Schumpeter J., 1960, Teorie rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • 4. Stańda B., Wierzbowska B., 2004, Bądź przedsiębiorczy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171238087

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.