PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 2, cz. 1 | 193--204
Tytuł artykułu

Pojęcie kapitału ludzkiego w opinii menedżerów personalnych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Definitions of Human Capital in the Opinion of Personnel Managers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dynamika rozwoju koncepcji kapitału ludzkiego wymaga jego modelowania, które jest w początkowej fazie rozwoju. W związku z tym istotne jest zdefiniowanie pojęcia "kapitał ludzki". Zarównano w literaturze polskiej jak i zagranicznej brak jest jednoznacznego zdefiniowania tego terminu i określenia jego elementów składowych. Poniższe opracowanie stało się próbą przybliżenia i pewnego uporządkowania kwestii dotyczącej definiowania kapitału ludzkiego oraz zagadnień z nim związanych na podstawie literatury przedmiotu i opinii menedżerów personalnych, którzy na co dzień zajmują się zarządzaniem pracownikami w przedsiębiorstwach. Podmiotem badań były średnie i duże przedsiębiorstwa sektora usług budowlanych, zarejestrowane w woj. podlaskim. Przeprowadzone studia literatury oraz analiza wyników badan empirycznych wskazują na dość zbliżone postrzeganie pojęcia "kapitału ludzkiego". Zarówno w literaturze przedmiotu, jak i w opinii respondentów badanych firm wymieniane są te same lub podobne cechy kapitału ludzkiego, m.in.: motywacja, zaangażowanie, wiedza, dzielenie się wiedzą. Cechy te składają się na strukturę kapitału ludzkiego i decydują o jakości tego kapitału. Różnice w definiowaniu pojęcia wynikają głównie ze zbytniego eksponowania przez menedżerów firm takich elementów, jak wykształcenie i doświadczenie kadry kierowniczej. W artykule przedstawiono również różnice w znaczeniu poszczególnych cech kadry kierowniczej i ich poziomu w badanych przedsiębiorstwach. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents different definitions of human capital in the Polish and foreign literature. It also tries to explain the basic elements of structure of human capital. Moreover, the differences and the link between understanding a 'human capital' by scientists and managers of firms is presented. The object of study was the medium and large-sized construction enterprises from the Podlaskie voivodship. The empirical research shows that there aren't a lot of differences which the definition of human capital is explained by between managers of firms. The most important qualities of managers are education, experience, knowledge, motivation and commitment. However, the research reveals the lack of these important managerial features in construction companies. It means the firms should take the initiative to recruit, develop and support their employees. (original abstract)
Rocznik
Strony
193--204
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Armstrong M. (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Bratnicki M., Strużyna J. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach , Katowice.
  • Chatzkel J.L. (2004), Human capital. the rules of engagement are changing, "Lifelong learning in Europe", vol. 9, nr 3.
  • Ehrenberg R. G., Smith R.S. (1997), Modern Labor Economics, HarperCollins, New York.
  • Fitz-en J. (2001), Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
  • Grodzicki J. (2003), Rola kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki globalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Juchnowicz M. (2004), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, Poltex, Warszawa.
  • Kożuch B. (2000), Kształtowanie kapitału ludzkiego firmy, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.
  • Król H., Ludwiczyński A. (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa.
  • Purcell J. (2000), The meaning of strategy in human resources management, [w:] Human Resource Management: A Critical Text, J. Storey (red.), Cengage Learning EMEA, London.
  • Roos J., Roos G., Dragonetti N.C. (1997), Intellectual Capital - Navigating in the New Business Landscape, Macmillian Press.
  • Skuza B. (2003), Zarządzanie kapitałem intelektualnym na przykładzie grupy Skandia, w: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wawrzyniak B. (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły przedsiębiorczości Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
  • Szablewski A., Herman A. (1999), Zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171238559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.