PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 119 Turystyka na obszarach miejskich : uwarunkowania rozwoju, narzędzia promocji | 45--59
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy sieci społecznych w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem turystyki miejskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Application of the Social Network Analysis in the Management of Sustainable Development of Urban Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest sformułowanie metodycznych podstaw wykorzystania dorobku teorii interesariuszy (stakeholder theory) oraz analizy sieci społecznych (social network analysis) w procesie badania skomplikowanych (tj. wieloelementowych i wielopoziomowych) struktur relacji pomiędzy podmiotami mającymi istotny wpływ na trwałość rozwoju turystyki miejskiej oraz opracowanie narzędzia identyfikacji instytucji, które powinny odpowiadać za formułowanie strategii zrównoważonego rozwoju turystyki miejskiej. (fragment tekstu)
EN
This study aims to examine how the concept of sustainable tourism could be interpreted in urban destinations and how the existing patterns of relationships among urban tourism destination stakeholders could be best identified and analyzed The network of inter-relationships of stakeholders representing government, the community, the tourism and hospitality industry influence the sustainability of urban tourism development. It is pointed that the stakeholders analysis could enable to identify the critical stakeholders in destination development while the social network analysis (SNA) should be used to examine the interconnectedness of stakeholders. These two approaches combined together help to determine how the structure of inter-stakeholder relationships might influence sustainable urban tourism development. The suggested method might also enable to examine whether the destination management organizations (DMOs) and stakeholders with access to or possession of critical resources have the highest centrality in urban destinations and are perceived to hold the greatest legitimacy and power over other stakeholders in destination development. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • M. Alberti: Measuring Urban Sustainability. "Environment Impact Assessment Review" 1996, No 16, s. 381-424.
  • M. Kachniewska: Odpowiedzialność przedsiębiorstwa w obszarze społecznym jako czynnik trwałego rozwoju produktu turystycznego. W: Zrównoważony rozwój turystyki. Red. S. Wodejko. SGH, Warszawa 2008, s. 401.
  • C. Law: Urban Tourism. The Visitor Economy and the Growth of Large Cities. Mansel Publishing, Londyn 2002
  • E.J. Yanarella, R.S. Levine: Does Sustainable Development Lead to Sustainability? "Futures" 1992, 24 (8), s. 759 - 774.
  • T.D. Hinch: Urban Tourism: Perspectives on Sustainability. "Journal of Sustainable Tourism" 1996, 4(2), s. 95-110
  • M. Barke, M. Newton: Promoting Sustainable Tourism in an Urban Context: Recent Developments in Malaga City, Andalusia. "Journal of Sustainable Tourism" 1995, 3(3), s. 115-134
  • G. J. Ashworth: Tourism Policy and Planning for a Quality Urban Environment: the Case of Heritage Tourism. W: Tourism and the Environment. Ed. by H. Briassoulis, J. van der Straaten. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands, 1992.
  • L. Mierzejewska: Rozwój zrównoważony miasta. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2010.
  • M. Madurowicz: Rozumienie turystyki miejskiej. W: Funkcja turystyczna miast. Red. I. Jażdżewska. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008, s. 11-16.
  • J. Van der Burg: Tourism and the City: Some Guidelines for Sustainable Tourism Development Strategy. W: Tourism and the Environment. Ed. by H. Briassouilis, J. van der Stradten. Kluwer Academic Publisher, Dordrecht, The Netherlands 1992
  • S. Page: Urban Tourism. Routledge, London - New York 1995.
  • J. Kołodziejski: Równoważenie rozwoju miast w skali Polski. W: Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią. Red. E. Heczko-Hyłowa. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2001
  • Z. Chojnicki: Koncepcje terytorialnego systemu społecznego. W: Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Red. T. Czyż. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 1999.
  • J.A.F. Stoner, R.E. Freeman, D.R. Gilbert: Kierowanie. PWE, Warszawa 2001, s. 80.
  • R.K. Mitchel, B.R. Agle, D.J. Wood: Toward a Theory of Stakeholders. Identification and Salience: Defining the Principles of Who and What Really Counts. "Academy of Management Review" 1997, No. 22, 4, s. 853.
  • K. Obłój: Strategia organizacji. PWE, Warszawa 1998, s. 111.
  • S. Wasserman, K. Faust: Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, Cambridge 1994
  • J. Scott: Social Network Analysis: A Handbook. Sage Publications, London 2000
  • A. Degenne, M. Forse: Introducing Social Networks. Sage Publications, London 1999
  • L.C. Freeman, D.R. White, A. Kimball: Research Methods in Social Network Analysis. Transaction Publisher, Piscataway, New Jersey 1992
  • D. Knoke, J.H. Kuklinski: Network Analysis. Sage Publications, London 1982
  • M. Kilduff, W. Tsai: Social Networks and Organizations. Sage Publications, London 2003
  • Models and Methods in Social Network Analysis. Ed. by P.J. Carrington, J. Scott, S. Wasserman. Cambridge University Press, Cambridge 2005
  • Dynamic Social Network Modeling and Analysis: Workshop Summary and Papers. Ed. R.L. Breiger, K.M. Carley, Ph. Pattison. National Research Council, New York 2003.
  • M. Castells: Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • S. Timur, D. Getz: A Network Perspective on Managing Stakeholders for Sustainable Urban Tourism. "International Journal of Contemporary Hospitality Management" 2008, Vol. 20, No. 4, s. 445-461.
  • P.A. Stokovski: Extending the Social Group Models - SNA in Recreation Research. "Leisure Science" 1990, No. 12, s. 251-263
  • M. Cobb: Influence and Exchange Networks among Tourism Oriented Business in Four Michigan Communities. Doctoral dissertation. Michigan University, 1998
  • K. Park: Understanding the Social Network Structure of Korean Older Adults' Tourists Behavior: A Preliminary Step in Tourism Development. Doctoral dissertation. The Pennsylvania State University, 1997
  • T. Blackshaw i J. Long: A Critical Examination of the Advantages of Investigating Community and Leisure from a Social Network Perspective. "Leisure Studies" 1998, No. 17, s. 243-238.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171238583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.