PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 94 | 56--76
Tytuł artykułu

Metody wyceny znaku towarowego - analiza porównawcza

Warianty tytułu
Alternative Methods of Trademark Valuation - Comparative Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule znak towarowy jest rozpatrywany z punktu widzenia przedsiębiorcy i traktowany jako składnik aktywów przedsiębiorstwa. Tym samym również wartość znaku jest analizowana z punktu widzenia przedsiębiorcy. (fragment tekstu)
EN
he paper is concerned with different methods of trademark valuation. Most commonly used methods are presented and then compared. Factors that should be taken into account when choosing a valuation method are also discussed. Methods of trademark valuation can be divided into four categories: cost approach, market approach, income approach and asset split approach. These methods differ from each other in the following dimensions: a) application of different methods allows to measure brand value according to different standards of value, b) different methods are based on different economic benefits produced by a brand, c) different methods measure economic benefits in different way, d) different methods aggregate future benefits using different techniques. In order to identify the right method of trademark valuation in a particular case, the following factors should be examined: a) reason of valuation, b) market structure, c) kind of a brand. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
56--76
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bain J., Industrial Organization, John Wiley & Sons, Inc., New York London Sydney 1968
  • Birkin M., Valuation of Trade Marks and Brand Names, w: Brand Valuation, red. J. Murphy, Business Books Limited, London Sydney Auckland Johannesburg, 1991
  • Brown G., Business Valuation Theory and Practice, Globusz Publishing, www.glo- busz.com/ebooks/BusinessValuation/index.htm.
  • De Chernatonay L., Dall'Olmo Riley F., Defining A "Brand": Beyond the Literature with Expert Interpretations, "Journal of Marketing Management" 1998, nr 14 .
  • Fernandez P., Valuation of Brands and Intellectual Capital, http://web.iese.edu/ pablofernandez/.
  • Forbes T., Set the Right Royalty Rate, "Intellectual Asset Management" 2005, June/ July.
  • Kamela-Sowińska A., Wycena przedsiębiorstw i ich mienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Rachunkowości, Poznań 2006 .
  • Kłeczek R., Kowal W., Waniowski P., Woźniczka J., Marketing. Jak to się robi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław 1992.
  • Lindemann J., Brand Valuation, www.poolonline.com , Issue 24, Autumn 2003.
  • Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF) 2004.
  • , Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, 2004 Mruk H., Kopczyńska A., Metody wyceny marek, "Przemysł Spożywczy" 1999, nr 9.
  • Mruk H., Zarządzanie marką, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań 2002.
  • Podszywałow A., Pelc D., Wycena wartości niematerialnych i prawnych w praktyce, ODDK, Gdańsk 1999 r.
  • Smith G., Parr R., Valuation of Intellectual Property and Intangible Assets, John Wiley & Sons, New York 1994 .
  • Stobart P., Alternative Methods of Brand Valuation, w: Brand Valuation, red. J. Murphy, Business Books Limited, London Sydney Auckland Johannesburg, 1991
  • Thomas R., The Valuation of Brands, "Marketing and Research Today" 1993, May.
  • Urbanek G., Zarządzanie marką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (DzU z 1994 r., nr 121, poz. 591).
  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (DzU z 2001 r., nr 49, poz. 508).
  • Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości, Warszawa 1999.
  • Zarzecki D., Wybrane problemy wyceny wartości niematerialnych i prawnych, Seria SWSPiZ w Łodzi: Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom VII, Zeszyt IB "Efektywność źródłem bogactwa narodów", Łódź - Wrocław, 2006.
  • Zarzecki D., Wycena znaków firmowych i znaków towarowych (w:) Inwestycje finansowe i ubezpieczenia. Tendencje światowe a rynek polski. Materiały konferencyjne, Prace Naukowe nr 869, AE we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  • Zarzecki D., Wycena znaku firmy (brand name) - zagadnienia podstawowe, "Monitor Rachunkowości i Finansów" 1999, nr 9
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171239307

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.