PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 (13) | 181--194
Tytuł artykułu

Monopolizacja rynku prasowego w Polsce po roku 2009

Warianty tytułu
Monopolization of the Press Market in Poland after 2009
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po roku 2009 na polskim rynku medialnym (w tym na rynku prasowym) doszło do zaawansowanych procesów koncentracji kapitału. Polegały one m.in. na rozwoju strategii integracji pionowej, poziomej, opanowywaniu przez grupy kapitałowe różnych segmentów rynku medialnego, a także reklamowego. Tworzyły się monopole informacyjno-reklamowe, co odbiło się na jakości przekazu medialnego. Monopolizacja rynku dzienników i czasopism pozwoliła wiodącym wydawcom dostosować się do niekorzystnych uwarunkowań makroekonomicznych i sektorowych, w tym zwłaszcza do spowolnienia gospodarczego i malejącego czytelnictwa prasy drukowanej. Coraz silniejsza pozycja niedużej grupy wiodących wydawców prasowych obniżała ryzyko ich działania, w tym inwestowania w rozwój. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents monopolization of the press market in Poland after 2009. It shows that press publishers from oligopolistic structures can successfully confront unfavorable macroeconomics and sector conditions. It also presents advanced processes of concentration of capital, mastery of various sectors of the press market by press groups, high globalization potential of the press sector, the creation of monopolies of information and publicity which lead to the decrease of quality of message media and to expenses for marketing and promotion as well as to the diversification of the market goods which are too high from the social point of view. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
181--194
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bajka Z., Kapitał zagraniczny w polskich mediach, "Zeszyty Prasoznawcze" 1994, nr 3-4.
  • Banaszkiewicz-Zygmunt E. (red.), Media, PWN, Warszawa 2000.
  • Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Nr DOK 119/06 z 10.10.2006.
  • Drożej w eterze, "Press" 2012, nr 4.
  • Jakubowski J., Gazeta dla woźnicy, "Wprost" 2003, nr 46.
  • Kledzik M., Polska prasa lokalna w rękach zagranicznego kapitału. Zarys problemu na wybranych przykładach, Referat wygłoszony na II Konferencji etyki mediów w Papieskiej Akademii Teologicznej (obecnie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II) w Krakowie, 24-25 kwietnia 2008.
  • Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wstęp do ekonomiki mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  • Lista 500 największych przedsiębiorstw w Polsce, "Polityka" 2011, nr 20.
  • Mansfield E., Podstawy mikroekonomii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002.
  • Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kielce 1998.
  • Oniszczuk Z., Ekspansja kapitału niemieckiego na rynku prasowym Węgier, Polski i Czech, "Zeszyty Prasoznawcze" 1998, nr 1-2.
  • Pepliński W., Kapitał zagraniczny w prasie Wybrzeża po 1989 roku, "Zeszyty Prasoznawcze" 1998, nr 1-2.
  • Przejąć i pakietować, "Press" 2012, nr 4.
  • Rządowy raport z 26 sierpnia 1999 r. "Procesy własnościowe i koncentracja kapitału w środkach masowego przekazu" przygotowany przez międzyresortowy zespół pod przewodnictwem Elżbiety Ostrowskiej, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (skrót podsumowujący).
  • Szynol A., Piętnaście lat obecności Passauer Neue Presse (Polskapresse) i Orkla Media na polskim regionalnym rynku prasowym, "Studia Medioznawcze" 2008, nr 2 (33).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171239751

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.