PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 72 | 63--72
Tytuł artykułu

Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Reasons and Consequences of Academic Procrastination
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie przyczyn i skutków prokrastynacji wśród studentów. W pracy zaprezentowano również sposoby radzenia sobie z problemem zwlekania. W artykule wykorzystano materiały dotyczące badań nad zjawiskiem prokrastynacji. W opracowaniu zastosowano metodę analizy źródeł, a także metody dedukcji i indukcji. (fragment tekstu)
EN
Academic procrastination can lead to difficulties in the study, thus it can prevent success. Procrastination is the tendency to constantly putting off important tasks or duties, or their performance at the last moment. The purpose of this article is to present the essence of procrastination, as well as the causes and consequences of its occurrence. The paper also presents the ways of dealing with the problem of procrastination. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Ackerman D.S., Gross, B.L. 2005. My instructor made me do it: task characteristics of procrastination. J. Market. Educat. 27 (1), 5-13.
  • Chu A.H.C., Choi J.N. 2005. Rethinking procrastination: positive effects of "active" procrastination behavior on attitudes and performance. The J. Soc. Psych. 145, 245-264.
  • Encyklopedia PWN. 2012. http://encyklopedia.pwn.pl, dostęp dn. 30.10.2012 r.
  • Ferrari J.R., Johnson J.L., McCown W.G. 1995. Procrastination research: a synopsis of existing research perspectives, in: Procrastination and task avoidance: theory, research, and treatment. Eds. J.R. Ferrari, J.L. Johnson, W.G. McCown. New York, Plenum, 21-46.
  • Grunschel C., Patrzek J., Fries S. 2012. Exploring reasons and consequences of academic procrastination: an interview study. Europ. J. Psych. Educat. DOI 10.1007/s10212-012-0143-4.
  • Harrington N. 2005. It's too difficult! Frustration intolerance beliefs and procrastination. Person. Individ. Differ. 39 (5), 873-883.
  • Internetowy słownik języka polskiego PWN. 2012. http://sjp.pwn.pl, dostęp 30.10.2012 r.
  • Klassen R.M., Krawchuk L.L., Rajani S. 2008. Academic procrastination of undergraduates: low selfefficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contempor. Educat. Psych. 33, 915-931.
  • Krzemionka D. 2012. Jutro to dziś... tyle że jutro. Charaktery 1, 14-23.
  • Lay C.H., Schouwenburg H.C. 1993. Trait procrastination, time management, and academic behavior. J. Soc. Behav. Person. 8 (4), 647-662.
  • O'Brien W.K. 2002. Applying the transtheoretical model to academic procrastination. Dissertation Abstracts International Section B. The Sci. Engin. 62 (11-B), 5359.
  • Park S.W., Sperling R.A. 2012. Academic procrastinators and their self-regulation. Psychology 3 (1), 12-23.
  • Pychyl T.A., Lee J.M., Thibodeau R., Blunt A. 2000. Five days of emotion: an experience sampling study of undergraduate student procrastination. J. Soc. Behav. Person.15 (5), 239-254.
  • Schouwenburg H.C. 2004. Academic procrastination: theoretical notions, measurement, and research, in: Counseling the procrastinator in academic settings. Eds. H.C. Schouwenburg, C.H. Lay, T.A. Pychyl, J.R. Ferrari. Washington DC, American Psychological Association, 3-17.
  • Schouwenburg H.C. 2005. On Counselling the procrastinator in academic settings. Internationalisation within higher education in an expanding Europe. New developments in psychological counselling, in: FEDORA PSYCHE Conference. Groningen, The Netherlands June 8-11, 2005. [b.w.], 67-80.
  • Steel P. 2007. The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential selfregulatory failure. Psych. Bull. 133 (1), 65-94.
  • Tracy B. 2010. Nie tłumacz się, działaj! Odkryj moc samodyscypliny. Gliwice, Wydaw. Helion.
  • Wolters Ch.A. 2003. Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. J. Educ. Psych. 95 (1), 179-187.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171239881

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.