PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
11 (2004) | nr 3 (40) | 7--23
Tytuł artykułu

Analiza czynników decydujących o preferencjach polskich konsumentów mięsa wieprzowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Analysis of Factors Determining Preferences of Polish Pork Consumers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono analizę czynników decydujących o preferencjach polskich konsumentów wieprzowiny, wykorzystującą nową metodę wzorcowego albumu zdjęć "pork chops" (kotletów schabowych). Wyniki uzyskano z badania preferencji 480 konsumentów, którzy dokonywali wyboru mięsa na podstawie jego wyglądu oraz wypełniali standardowy kwestionariusz ankietowy. W oparciu o modyfikowane cyfrowo obrazy fotograficzne wieprzowiny stwierdzono, że głównymi kryteriami jej wyboru była barwa mięsa i otłuszczenie zewnętrzne: zdecydowana większość konsumentów preferowała jasną barwę mięsa i brak otłuszczenia zewnętrznego. Zidentyfikowano również mniej liczną, ale wyraźnie odrębną grupę konsumentów preferujących mięso ciemne i chude. Wyniki wyboru skonfrontowano ze standardowym kwestionariuszem ankietowym, na podstawie którego określono dane socjodemograficzne i zwyczaje żywieniowe oraz deklarowane preferencje każdego z wymienionych segmentów badanej populacji konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper, the analysis of factors determining preferences of Polish consumers of pork is presented. The analysis was carried out using a new method with a standard album of computer-modified pork chop photographs. 480 consumers were polled: they had to choose chops on the basis of the external appearance of meat; they also had to answer a standard questionnaire. On the basis of the digitally modified photographic images of pork chops, it was stated that the main criteria influencing the consumer choices were the colour of meat and its fat cover. The majority of consumers preferred a lean (i.e. no fat cover), light red meat. Additionally, an evidently separate group of consumers was identified showing strong preferences for a dark red, lean pork. This group of consumers was smaller in number. The choice results were compared with the results of the standard polling questionnaire. On the basis of this analysis, there were determined socio-demographic characteristics and nutritional habits of consumers, as well as declared preferences in each individual cluster of a consumer population under investigation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Dransfield E., Martin J.F., Miramont J., Ngapo T.M.: Meat Appearance: Pork Chops. A tool for surveying consumer preferences. INRA, France, 2001.
  • Górska-Warsewicz H.: Konsument na rynku mięsa i jego przetworów. Przem. Spoż., 2002, 2, 18-19.
  • Gregory N.: Consumer concerns. In: Congress Proc. 46th ICoMST, Argentina 2000, pp. 804-809.
  • Kowalczuk I., Grączyńska B.: Uwarunkowania zachowań konsumentów na rynku mięsa i jego przetworów - wyniki badań. Handel Wew., 2002, numer specjalny XLVIII, 78-81.
  • Kowrygo B., Rejman K. (red.): Development Trends in Food Processing and Consumption in Poland. In: Future Challenges for The Polish Food Sector and Nutrition. Wyd. SGGW, Warszawa 2002.
  • Miller R.K., Moeller S.J., Goodwin R.N., Lorenzen C.L., Savell J.W.: Consistency in meat quality. In: Congress Proc. 46th ICoMST, Argentina 2000, pp. 566-580.
  • Ngapo T.M., Martin J.F., Dransfield E.: Consumer Preferences of Pork Chops: An International Cross-Cultural Comparison. Congress Proc. 48 th ICoMST, Rome 2002, pp. 150-151.
  • SAS, SAS Users Guide: Statistics. Version 6.12. Cary: SAS Institute Inc. 1996.
  • Sikora T., Weber P.: Próba poznania konsumenckich preferencji dotyczących mięsa kulinarnego. Gosp. Mięs., 1995, 47 (1), 40-41.
  • Verbeke W., Viaene J.: Impact of the dioxin scare on Belgium perception of fresh meat in Belgium. 71st EAAE Seminar. The food consumer in the early 21st century, Zaragoza, Spain 2001.
  • Żuchowski I.: Konsumencka ocena jakości produktów branży mięsnej. Handel Wew., numer specjalny, 2002, 277-281.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240047

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.