PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 35 | 76--91
Tytuł artykułu

Zmiany w zarządzaniu hotelami w okresie kryzysu ekonomicznego

Warianty tytułu
Changes in hotel management during economic crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem głównym prezentowanego opracowania jest wskazanie zmian w zarządzaniu hotelami, będących reakcją na kryzys. Analizując przejawy ostatniego kryzysu ekonomicznego w obszarze działalności hotelarskiej, zauważono, iż nie wszystkie hotele ucierpiały jednakowo i zanotowały jednakowo głęboki spadek poziomu wskaźników operacyjnych, takich jak: stopień wykorzystania pokoi, RevPar, ADR czy GovPar. Na rysunku 2 przedstawiono różnice między sytuacją ekonomiczną hoteli zlokalizowanych w wybranych miastach polskich i niemieckich. Do wyznaczenia różnic między hotelami posłużyły uśrednione miary tempa wzrostu stopnia wykorzystania pokoi i ADR. Różnice w miernikach operacyjnych pokazują, że jedne hotele radzą sobie z kryzysem lepiej i notują lepsze wyniki finansowe dzięki wzrostowi liczby obsługiwanych klientów, a inne gorzej, odczuwając spadek popytu, uruchamiają specjalne programy naprawcze i wprowadzają zmiany w zarządzaniu. Jest to bowiem uwarunkowane wieloma różnymi czynnikami, których identyfikacja również stała się przedmiotem rozważań w niniejszym artykule. Realizacja problemu badawczego wymagała gromadzenia danych zarówno ze źródeł wtórnych, jak i pierwotnych. Źródła wtórne wykorzystano do analizy czynników determinujących wrażliwość i reakcję przedsiębiorstw hotelarskich na kryzys. Czerpano z nich również informacje potrzebne do analizy porównawczej sposobów przezwyciężania skutków kryzysu przez hotele w Polsce i na świecie. Źródłami wtórnymi były głównie raporty badawcze i artykuły naukowe zawierające wyniki, przeprowadzonych w Polsce i za granicą, badań nt. kryzysu w hotelarstwie. Źródła pierwotne stanowili menedżerowie pionu hotelowego lub marketingowego wrocławskich hoteli wysokiej i średniej klasy1. Informacje zgromadzono metodą pogłębionych wywiadów bezpośrednich przeprowadzonych w 2010 r. Na potrzeby analizy porównawczej, obok prezentacji wyników badań ze źródeł pierwotnych, w dwóch częściach artykułu zostały przedstawione również wnioski z analiz przeprowadzonych przez dwa zespoły badawcze w dwóch miejscach świata, tj. na Mauritiusie i w Polsce. Należy zaznaczyć, iż znalezienie podobnego podejścia badawczego nastręczało wiele trudności. Ostatecznie wybór padł na badania P. Naidoo, P. Ramseook- Munhurruna, A.K. Seetarama zaprezentowane w "Global Journal of Business Research" 2011 nr 2, w artykule zatytułowanym "Marketing the Hotel Sector in Economic Crisis Evidence from Mauritius" oraz badania zespołu pracowników Katedry Turystyki SGH w Warszawie pt. "Reagowanie branży turystycznej na sytuacje kryzysowe", których wybrane wyniki opublikowano na stronie internetowej www.kachniewska.net/czytelnia. Wnioski wynikające ze studiów porównawczych umieszczono w konkluzjach. (abstrakt oryginalny)
EN
The main objective of the presented paper is to indicate the changes occurring in hotel management in reaction to the global crisis. Based on the research results presented in the study it may be concluded that during the crisis marketing orientation and activities within the framework of marketing-mix turned out to be the most important. The conducted research confirmed that avoiding price wars was the most popular tactic applied by hotels facing the decreasing demand for their services. A more important strategy was to upgrade the offer value in the customer's eyes, which resulted in a better quality-price relation reflected in an increasing level of HPLI indicator. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
76--91
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ang S.W., 2001, Crisis Marketing: A Comparison Across Economic Scenarios, "International Business Review", vol. 10, no. 3, s. 263-284.
  • Faulkner B., 2001, Towards a Framework for Tourism Disaster Management, "Tourism Management", vol. 22, no. 2, s. 135-147.
  • Kachniewska M., Wpływ kryzysu gospodarczego na strategie zarządzania obiektami hotelowymi, www.kachniewska. net/czytelnia (dostęp: 10.10.2011).
  • Kryzys wpłynął na poprawę jakości usług hotelowych, http://www.hotelnews.pl (dostęp: 10.10.2011).
  • Lows E., Prideaux B., Chon K., 2007, Crisis Management in Tourism, CABI, Oxon.
  • Naidoo P., Ramseook-Munhurrun P., Seetaram A.K., 2011, Marketing the Hotel Sector in Economic Crisis Evidence from Mauritius, "Global Journal of Business Research", vol. 5, no. 2, s. 1-13.
  • Nistorescu T., Puiu S., 2009, Marketing Strategies during the Financial Crisis. A Case Study of Real Hypermarket and Carrefour, MPRA, paper no 17743, October, s. 5, na: http://mpra.ub.uni-muenchen.de (dostęp:10.10.2011).
  • Nogalski B., Marcinkiewicz H., 2004, Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
  • Oehmichen A., 2011, After the Storm: Germany in the Spotlight, HVS, London, s. 3, na www.hvs.com (dostęp:10.10.2011).
  • O'Malley L., Story V., O'Sullivan V., 2011, Marketing in the Recession: Retrech or Incest?, "Journal of Strategic Marketing", vol. 19, no. 3, s. 285-310.
  • Smeral E., 2009, The impact of the financial and economic crisis on European tourism, "Journal of Travel Research", vol. 48, no. 1, s. 3-13.
  • Sogno A., Credit Crisis Repercussion on the Hotel Industry, s. 2, na: http://globalassetsolution.com (dostęp:12.10.2011).
  • Song H., Shanshan L., 2010, Impact of the Financial and Economic Crisis on Tourism in Asia, "Journal of Travel Research", vol. 49, no. 1, s. 16-30.
  • Would you in Łódź?, http://uml.lodz.pl/miasto/aktualnosci/?news=16574 (dostęp: 10.10.2011).
  • Zarządzanie turystyką, 2008, red. L. Pender, R. Sharpley, PWE, Warszawa.
  • 2009 Poland Real Estate Review, 2009, Colliers International, Warszawa.
  • 2010 Poland Real Estate Review, 2010 Colliers International, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240381

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.