PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 15 | 73--87
Tytuł artykułu

Dzieci rynku... Rynek dzieci... Osoby czy zasoby?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Children of the Market... Market of the Children... Persons or Resources?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule niniejszym zostaje podjęta refleksja nad statusem dziecka w kontekście aktualnych zjawisk obecnych w kulturze i społeczeństwie, które znajdują także swe odbicie w jednej ze sfer społecznego działania, jaką jest rynek. Wydawać by się mogło, że nie jest to obszar, którego istotnymi uczestnikami są dzieci, gdyż działania rynkowe, takie jak praca, produkcja, dystrybucja i konsumpcja dotyczą przede wszystkim i bezpośrednio ludzi dorosłych. Chociaż zwraca się uwagę na takie kwestie jak wpływ reklamy na dzieci oraz ich udział w podejmowaniu decyzji o zakupie określonych towarów, to zakres problemów dotyczących relacji pomiędzy funkcjonowaniem rynku a ludźmi będącymi w fazie dzieciństwa jest o wiele szerszy. Problemy podjęte w niniejszym artykule - jak sugeruje jego tytuł - dotyczą dwóch grup problemów. Pierwsza to wpływ funkcjonowania rynku na dzieci jako członków rodzin i społeczeństwa ogółem. Należy tu postawić pytanie o to, czy dziecko może - i powinno - być traktowane tak, jak każdy inny konsument, wobec którego współczesna praktyka marketingowa podejmuje rozmaite - nierzadko kontrowersyjne - działania. Druga część problemów związana jest z traktowaniem dzieci w sposób uprzedmiotawiający, czego wyrazem jest zawarte w tytule sformułowanie "rynek dzieci". Zarówno pierwsza, jak i druga grupa zagadnień stanowi bodziec do przeanalizowania sposobu rozumienia oraz pozycji jaką zajmuje w społeczeństwie dziecko, czyli człowiek w szczególnej - pod wieloma względami - fazie swego rozwoju. (fragment tekstu)
EN
The status of the child in the context of contemporary socio-cultural processes that are reflected in the market is the main issue discussed in this paper. It may be surprising to concentrate on children and the market, while the sphere of economic exchange is the scene of such actions as work, production and consumption which seem to be reserved to adult members of the society. Although there are issues - such as kids advertisement and its consequences, and children's participation in the process of buying - that are discussed, the range of problems that deserve consideration is far wider. The questions analyzed in this paper concentrate on two aspects. First of them is the influence of the market sphere on the life of children as members of the families and the society. The question that should be asked here is whether a child can and should be regarded as any other consumer, or should be protected - e.g. against controversial marketing practices. The second group of problems is connected with the objective way of treating children which leads to formation of something that can be called the markets of children". Both these sets of issues are the stimulus to analyze the way of understanding a child and its status in the society. It is also done through taking into consideration such issues as current concepts of socialization, antipedagogy, infantilisation and adultisation that influence and shape market processes. Finally the analysis undertaken in this paper leads to an attempt to answer the question whether in the current context children are seen as persons or resources. (original abstact)
Rocznik
Tom
15
Strony
73--87
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Ch. Delsol, Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Znak, Kraków 2003, s. 37.
  • E. Ozorowski, Dziecko w aspekcie celu, w: E. Ozorowski, R.Cz. Horodeński (red.), Dziecko - Etyka - Ekonomia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008, s. 10.
  • J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2003, s. 66.
  • H. Arendt, Kondycja ludzka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010.
  • M.A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2005.
  • M. Szyszka, Dziecko jako wartość we współczesnym społeczeństwie polskim, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 370.
  • L. Dyczewski, Kulturowe aspekty wartości dziecka a urodzenia, w: K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiecha (red.), Systemy wartości a procesy demograficzne, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2003.
  • T. Biernat, Dziecko upragnioną wartością, w: L. Dyczewski (red.), Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.
  • M.A. Krąpiec, Człowiek i prawo naturalne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1975, s. 144.
  • G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo", nr 1-2/1997, s. 44.
  • T.A. Mosz, Przyszłość na dzieciach stoi, "Przekrój" nr 05/3163, 2.02.2006, s. 58.
  • S. Michalkiewicz, Reflektorem w mrok, w: "W Naszej Rodzinie", Luty 2011, s. 6-7.
  • B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008, s. 141.
  • M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005, s. 44.
  • M. Sikorska, Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 49.
  • D. Domalewska, Socjalizacja młodzieży w rodzinie, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 53.
  • M. Miczyńska-Kowalska, Rodzina w procesie przekazywania wartości i kształtowania stylów życia, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 77.
  • J. Roback Morse, Love & Economics: Why the Laissez-Faire Family Doesn't Work, Spence Publishing Company, Dallas 2001.
  • R.J. Samuelson, Adventures in Agelessness, "Newsweek", 3.11.2003, cyt. za: B.R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, s. 12- 13.
  • M. Meeker, Ojcowie, córki i ich problemy, tłum. K. i M. Głowaccy, "Fronda", nr 56, 2010, s. 22-47.
  • P. Stasiak, Czary marek, "Polityka" nr 23 (2759), 5.06.2010, s. 38-43.
  • E. Kasztelan, Stan zareklamowania. Reklama wobec dziecka w środkach masowego przekazu, Wydawnictwo atla2, Wrocław 1999, s. 90.
  • J. Bakan, Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, tłum. J.P. Listwan, Wydawnictwo Lepszy Świat, Warszawa 2006, s. 139-140.
  • R. Fenigsen, Eutanazja. Śmierć z wyboru?, W drodze, Poznań1997, s. 54-57.
  • B. Fedyszak-Radziejowska, Dokąd z in vitro?, "Gość Niedzielny", 19.12. 2010, s. 66.
  • A. Sikora, Dziecko-lek, czyli nowe oblicze eugeniki, "Przewodnik Katolicki", nr 8, 20.02.2011, s. 17.
  • R. Krzyszkowska, Komu dziecko, komu?, "Przewodnik Katolicki", nr 2, 9.01.2011, s. 18-21.
  • L. Ali, R. Kelley, Matki nie swoich dzieci, "Newsweek", 20.04.2008, s. 81-86.
  • R. M. Green, Superdzieci, "Wprost", nr 1/2/2010 (1406), 3-10.01.2010.
  • A. Kuhlmann, Politik des Lebens, Politik des Sterbens, Berlin 2001, s. 17. Cyt. za: J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2003, s. 62.
  • P. Kucharczak, Szczep się etycznie, "Gość Niedzielny", 7.11.2010, s. 34.
  • N. Dueholm, Kosmetyki śmierci, "Polonia Christiana", nr 14, maj-czerwiec 2010, s. 22.
  • F.L. Ćwik, Ludzkie ciało traktują jak towar, "Nasz Dziennik" 8.05.2006, s. 7.
  • Konwencja o Prawach Dziecka ONZ, 1989, art. 35.
  • E. Black, Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, tłum. H. Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004, s. 649-652.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240421

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.