PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 236 | 45--53
Tytuł artykułu

Współpraca producentów żywności z sektorem usług żywieniowych

Warianty tytułu
Cooperation Between Food Producers and Foodservice Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zagadnienie współpracy pomiędzy producentami rolnymi a przedsiębiorstwami gastronomicznymi należy do mało rozpoznanych w literaturze. Celem artykułu było określenie zakresu takiej współpracy oraz przedstawienie potencjalnych korzyści wynikających z jej rozszerzenia. Stwierdzono, że około 12% gospodarstw rolnych prowadzi sprzedaż do przedsiębiorstw gastronomicznych, przy czym w około 6% przypadków jest to sprzedaż bezpośrednia. Wśród głównych korzyści wynikających z rozszerzenia współpracy można wymienić: dywersyfikację kanałów zbytu, większe uczestnictwo w marży rynku, możliwość rozwinięcia strategii marketingowych wyróżniania oraz konkurowania przez przedsiębiorstwa gastronomiczne. (abstrakt oryginalny)
EN
Cooperation between farmers and foodservice sector is not so often discus in literature. The aim of the article was to determine how common such cooperation is and point out potential benefits of its extension. It was find out that about 12% of farmers sell to the catering companies (restaurants, bars, etc.), in about 6% cases it is direct sale. As main benefits from such cooperation following can be mentioned: diversification of sales channels, higher share in the market margin, possibility to develop marketing strategies of competition and "how to be unique" by catering companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45--53
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Adamczyk, G., 2006, Popularność restauracji typu fast food wśród mieszkańców Poznania, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, t. 7, z. 3, s. 7-11.
  • Bratcher, C., Moore, K., Keene, M., Lorenzen, C., 2006, Assessing the Foodservice Potential of Muscles from the Chuck, Journal of Foodservice, no. 17, s. 143-151.
  • Budżety gospodarstw domowych 2004-2010, GUS, Warszawa, roczniki za lata 2004-2010.
  • Detre, J., Mark, T., Mishra, A., Adhikari, A., 2011, Linkage between Direct Marketing and Farm Income: a Double-hurdle Approach, Agribusiness, vol. 27, no.l, s. 19-33.
  • Doutt, J., 1984, Comparative Productivity Performance in Fast Food Retail Distribution, Journal of Retailing, vol. 60, no. 3, s. 98-106.
  • Gazdecki, M., 2010, Współpraca producentów żywności z przedsiębiorstwami gastronomicznymi jako podstawa budowania strategii marketingowej, w: Figiel, S. (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku - Strategie i działania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 225-231.
  • Gazdecki, M., 2011, Sektor usług żywieniowych jako element systemu dystrybucji produktów żywnościowych, w Borusiak, B. (red), Orientacja rynkowa we współczesnym handlu detalicznym, Zeszyty Naukowe, nr 177, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 280-290.
  • Gazdecki, M. ,2012, Kanały zbytu produktów z gospodarstw rolnych, Logistyka, w druku.
  • Gray, B., Bell, J., Ponsonby, S., 2003, Are You in the Mood for Food? Journal of Food Products Marketing, no. 9 (1), s. 3-13.
  • Gustafsson, I., Öström, Á., Johansson, J., Mossberg, L., 2006, The Five Aspects Meal Model: a Tool for Developing Meal Services in Restaurants, Journal of Foodservice, no. 17, s. 84-93.
  • Hardesty, S., 2008, The Growing Role of Local Food Markets, American Journal of Agricultural Economics, vol. 90, December, iss. 5, s. 1289-1295.
  • Mishra, A., El-Osta, H., Morehart, M., Johnson, J., Hopkins, J., 2002, Income, Wealth, and the Economic Well-being of Farm Households, Agricultural Economic Report, no. 812, Washington, DC: U.S. Department of Agriculture Economic Research Service.
  • Narine, T., Badrie, N., 2007, Influential Factors Affecting Food Choices of Consumers When Eating Outside the Household in Trinidad, West Indies, Journal of Food Products Marketing, vol. 13(1), s. 19-29.
  • Raport z wyników - Powszechny Spis Rolny 2010, 2011, GUS Warszawa.
  • Rynek wewnętrzny, GUS Warszawa, rocznik za lata 2005-2010.
  • Vogt, R., Kaiser, L., 2008, Still a Time to Act: A Review of Institutional Marketing of Regionally-grown Food, Agriculture and Human Values, vol. 25, iss. 2, s. 241-255.
  • Wiese, N., Quagrainie, K., 2006, Evaluation of Alternative Market Channels for Farm-Raised Catfish, Journal of Marketing Channels, vol. 13, no. 3, s. 51-61.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240539

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.