PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 3 | 129--140
Tytuł artykułu

Odpowiedzialność społeczna biznesu - polifonia strategii, zaangażowania, doświadczeń oraz miar dużych i małych firm

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility - Polyphony Of Measurements, Experiences, Engagement and Strategies of Large and Small Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł ukazuje wielorakość podejść do zjawiska odpowiedzialności społecznej. Ta polifonia perspektyw znajduje odzwierciedlenie nie tylko w prostej próbie ukazania różnic między jej specyfiką w małych w przeciwieństwie do dużych przedsiębiorstw. Przedstawiono również podstawowe klasyfikacje strategii przedsiębiorstw w odniesieniu do CSR i pokazano jak niespójne i różne są typologie przedsiębiorców wyodrębniane na podstawie takiego zaangażowania. Autorzy podkreślają także znaczenie wykorzystania teorii kapitału społecznego w odniesieniu do MSP w przeciwieństwie do teorii interesariuszy dominującej we współczesnym dyskursie CSR. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper, we attempt to show the diversity of approaches to CSR. This is done, not only through the lenses of firm size, but also in respect to measurements used for CSR reporting, enterprise social responsibility strategies as well as theory behind. We present the lack of consistency in typologies offered in the literature as regards CSR approach, the domination of stakeholder theory and blind usage the same CSR measurements for both - large and smaller enterprises. (original abstract)
Rocznik
Strony
129--140
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Berger-Douce S. (2005), Management environmental et PME : apports et limites d'une démarche collective, Revue Sciences de Gestion, nr 54,
  • Berger-Douce S. (2007), Les stratégies d'engagement sociétal des entrepreneurs, Revue de l'Entrepreneuriat, vol. 6, nr 1.
  • Blackman A.J. (2003), Entrepreneurs: Interrelationships Between Their Characteristics, Values, Expectations, Management Practices and SME Performance, Unpublished Doctoral Dissertation, Griffith University, Australia.
  • European Commission, (2002), European SMEs and Social and Environmental Responsibility, Enterprise Publications, Belgium.
  • Fassin Y. (2008), SMEs and the fallacy of formalizing CSR, European Review of Business Ethics, nr 17(4).
  • Freeman R.E. (1984), Strategic management: a stakeholder approach, Pitman, Boston MA.
  • Freimann J. (2005), Gründungen wie andere auch?, Okologisches Wirtschaften, nr 2.
  • Gibb A. (2000), SME Policy, Academic Research and the Growth of Ignorance, Mythical Concepts, Myths, Assumptions, Rituals and Confusions, International Small Business Journal, nr18(3).
  • http://www.globalreporting.org/reporting/reporting-framework-overview/Pages/default.aspx
  • Jenkins H. (2004), A critique of conventional CSR Theory, nr 29(4).
  • Maitland A. (2002), Affordable responsibility: small suppliers, Financial Times, 16 maja.
  • Mandi I., Dorr A. (2007), CSR and Competitiveness. European SMEs' Good Practice. Consolidated European Report, Austrian Institute for SME Research, Wiedeń.
  • Nikodemska-Wołowik A.M. (2011), Polskie i szwedzkie MSP wobec wyzwań CSR, RespEn. Odpowiedzialna Przedsiębiorczość, Warszawa.
  • Observatory of European SMEs (2002), No 4, European SMEs and social and environmental responsibility, European Commission.
  • Perrini F. (2006), SMEs and CSR theory: evidence and implications from an Italian Perspective, Journal of Business Ethics, nr 67, str. 305-316.
  • Phillips R. (2003), Stakeholder legitimacy, Business Ethics Quarterly, nr 13(1).
  • Popowska M, Starnawska M. (2010) Rozwiązywanie problemów społecznych jako przestrzeń dla sektora małych firm, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 585.
  • Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce (2010), Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
  • Spence L.J, Rutherfoord R. (2003), Small business and empirical perspectives in business ethics: editorial, Journal of Business Ethics, nr 47(1).
  • Spence L.J., Schmidpeter R. i Habisch A. (2003), Assessing Social Capital: Small and Medium-sized Enterprises in Germany and the UK, Journal of Business Ethics 47(1).
  • Starnawska M. (2006), Sieci MSP jako opcja alternatywna dla działalności autonomicznej małego przedsiębiorstwa, rozprawa doktorska, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • Tilley, F. (2000), Small Firm Environmental Ethics: How Deep Do They Go?, European Review of Business Ethics, nr 9(1).
  • Udayasankar K. (2007), Corporate Social Responsibility and Firm Size, Journal of Business Ethics, nr 83.
  • Vyakarnam S.A., Bailey A., Myers A. i Burnett D. (1997), Towards an Understanding of Ethical Behaviour in Small Firms, Journal of Ethical Business Ethics, nr 16(5).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240797

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.