PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 9 | 2--9
Tytuł artykułu

Dezinternacjonalizacja - wyzwanie dla teorii marketingu międzynarodowego?

Warianty tytułu
De-Internationalisation - a Challenge for the Theory of International Marketing?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W badaniach poświęconych zachowaniom przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji próbowano wyjaśnić motywy wyboru form działalności zagranicznej, rynków docelowych i strategii rozwoju w krajach goszczących, skupiając się jednak w większości na wzroście zaangażowania zasobów przedsiębiorstwa poza rynkiem macierzystym. W praktyce gospodarczej elastyczność operacyjna przedsiębiorstwa wymaga działań adaptacyjnych, wskutek których konieczne może się okazać ograniczenie lub zakończenie działalności zagranicznej. Celem artykułu jest przedstawienie możliwych form dezinternacjonalizacji, jej przyczyn i konsekwencji dla przedsiębiorstwa, jak również odpowiedź na pytanie, czy istniejąca teoria marketingu międzynarodowego jest w stanie wyjaśnić to zjawisko, czy też wymaga rozszerzeń. (abstrakt oryginalny)
EN
Research on firm behaviour in the internationalisation has attempted to explain the determinants of entry mode choice, foreign market selection and market development strategy in host countries, mostly remaining focused on increasing commitments to foreign markets. However, the operational flexibility may require companies to undertake strategy adaptations, possibly resulting a limitation or termination of foreign operations. The main objective of this article is to present the possible forms of de-internationalisation, its underlying reasons and outcomes for a company. Further, it is to be discussed whether extant international marketing theory is capable of explaining this phenomenon or requires further adaptations. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • J. Zentes, B. Swoboda, H. Schramm-Klein, Internationales Marketing, Vahlen, Monachium 2010, s. 1-2.
  • M. Czinkota, I.A. Ronkainen, An International Marketing Manifesto. In: The Future of Global Business. A Reader, M.R. Czinkota, M. Kotabe, I.A. Ronkainen (ed.), Routledge, New York 2011, s. 3-8.
  • K. Fonfara, Zachowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji - próba poszukiwania teorii marketingu międzynarodowego, "Marketing i Rynek" 2007, nr 1.
  • M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007, s. 96.
  • M.W. Peng, Identifying the Big Question in International Business Research, "Journal of International Business Studies" 2004, No. 2.
  • M. Gorynia, Zagraniczne inwestycje bezpośrednie jako forma internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw - uwarunkowania i tendencje. W: Eksport oraz bezpośrednie inwestycje zagraniczne firm województwa pomorskiego, S. Umiński (red.), PBS DGA, Sopot 2010, s. 123.
  • G.R. Benito, L.S. Welch, De-Internationalization, "Management International Review" 1997, Vol. 37 (Special Issue).
  • I. Bamberger, A. Upitz, De-Internationalisierung, "WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium" 2007, nr 10.
  • L. Matysiak, A. Bausch, Antecedents of MNE Performance. Blinded by the Obvious in 35 Years of Literature, "Multinational Business Review" 2012, No. 2.
  • C.L. Welch, L.S. Welch, Re-internationalisation. Exploration and Conceptualisation, "International Business Review" 2009, No. 6.
  • E. Reiljan, Reasons for De-internationalization. An Analysis of Estonian Manufacturing Companies, Dissertation, University of Tartu 2004, s. 73.
  • D. Morschett, A. Donath, J.-H. Fisch, H. Schramm-Klein, Influence Factors, Barriers and Effects of International Divestment - A Review, Academy of International Business, San Diego 2009.
  • S. Makino, C.M. Chan, T. Isobe, P.W. Beamish, Intended and Unintended Termination of International Joint Ventures, "Strategic Management Journal" 2007, No. 11.
  • M. Kotabe, S. Ketkar, Exit Strategies. In: The SAGE Handbook of International Marketing, M. Kotabe, K. Helsen (ed.), SAGE Publications, Thousand Oaks 2009, s. 249.
  • C. Turner, P.D. Gardiner, De-internationalisation and Global Strategy. The Case of British Telecommunications (BT), "Journal of Business & Industrial Marketing" 2007, No. 7.
  • J. Johanson, J.-E. Vahlne, The Uppsala Internationalization Process Model Revisited. From Liability of Foreignness to Liability of Outsider-ship, "Journal of International Business Studies" 2009, No. 9.
  • B. Swoboda, E. Olejnik, D. Morschett, Changes in Foreign Operation Modes. Stimuli for Increases versus Reductions, "International Business Review" 2011, No. 5.
  • J.H. Dunning, The Eclectic Paradigm as an Envelope for Economic and Business Theories of MNE Activity, "International Business Review" 2000, No. 1.
  • J.J. Boddewyn, Foreign Direct Investment Theory - Is It the Reverse of FDI Theory?, "Weltwirtschaftliches Archiv" 1983, No. 2.
  • P. Pauwels, P. Matthyssens, Strategic Flexibility in Export Expansion. Growing through Withdrawal, "International Marketing Review" 2004, No. 4/5.
  • P. Matthyssens, P. Pauwels, Uncovering International Market-Exit Processes. A Comparative Case Study, "Psychology & Marketing" 2000, No. 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241095

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.