PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 20 | nr 4 | 60--72
Tytuł artykułu

Alianse, portfolia, sieci - strategiczne zarządzanie relacjami

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Alliances, Portfolios, Networks - Strategic Management of Relationships
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel: Zarządzanie coraz bardziej złożonymi relacjami między firmami staje się obecnie jednym z największych wyzwań stojących przed menedżerami i badaczami. Współpraca, alianse, konstelacje, sieci, portfolia czy relacje międzyorganizacyjne są pojęciami często niejasnymi i stosowanymi w różnym znaczeniu w literaturze z obszaru nauk o zarządzaniu. Celem niniejszego artykułu jest uporządkowanie siatki pojęciowej związanej z powiązaniami kooperacyjnymi, przedstawienie aktualnego stanu wiedzy, kierunków badawczych w tym obszarze, czołowych globalnych firm ICT oraz tworzonych obecnie metod zarządzania portfoliem relacji.

Metodologia: Badania obejmują studia literaturowe, analizy dostępnych metod zarządzania portfoliami aliansów, a także ilościowe badania własne prowadzone na grupie czołowych globalnych firm ICT oraz ponad 10 000 aliansów.

Wnioski/oryginalność: W efekcie badań autorka nie tylko przybliża czytelnikowi złożoność opisywanych zjawisk, ale także dostarcza praktycznej wiedzy związanej z zarządzaniem relacjami kooperacyjnymi w wymiarze strategicznym. (abstrakt oryginalny)
EN
The management of interfirm relationships is increasingly being seen as one of the major challanges that managers and researchers are facing. The meanings of terms as cooperation, alliances, constelations, networks, portfolios, and interorganizational relationships are not clear in the literature. The main purpose of this paper is to explain the differences between major definitions related to interfirm cooperation. This article addresses the above issues by providing an overview of current research, and results of quantitative study. A research consist of three major components: analysis of existing studies, practical seminars, as well as own quantitative analysis, covering group of leading global ICT firms and over 10 000 of their alliances. Based on the results, this paper presents different approaches to the phenomenon of interfirm relationships as well as provides an overview of emerging approaches and tools for alliance portfolio management. (original abstract)
Rocznik
Tom
20
Numer
Strony
60--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Ahuja G. (2000) The duality of collaboration: Inducements and opportunities in the formation of interfirm linkages. Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 3, s. 317-343.
  • Almeida P., Dokko G., Rosenkopf L. (2003) Startup Size and the Mechanisms of External Learning: Increasing Opportunity and Decreasing Ability? Research Policy, Vol. 32, No. 2, s. 301-315.
  • Anand В., Khanna T. (2000) Do firms learn to create value? The case of alliances. Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 3, s. 295-315.
  • AOM - materiały z 2011 Academy of Management Annual Meeting, San Antonio, USA, 12-16 sierpnia 2011.
  • ASAP - Association of Strategic Alliance Professionals (2008-2011), http://www.strategic-alliances.org, seminarium: Mastering Your Portfolio of Collaborative Relationships, 8.11.2011.
  • Balakrishnan S., Koza M.P. (1993) Information asymmetry, adverse selection, and joint ventures. Journal of Economic Behavior and Organization, Vol. 20, No. 1, s. 99-117.
  • Brandenburger A., Nalebuff B. (1996) Coopetition. New York: Doubleday.
  • Burt R.S. (1992) Structural holes: the social structure of competition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Chwistecka-Dudek H, Sroka W. (2003) Alianse strategiczne. Problemy teorii i dylematy praktyki. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Cohen W.M., Levinthal D.A. (1991) Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 1, s. 128-152.
  • Contractor F.J., Lorange P. (1988) Cooperative Strategies in International Business. Lexington, MA: Lexington Books.
  • Cyert R., March J.G. (1963) A Behavioral Theory of the Firm. Second edition (1992), Oxford: Blackwell.
  • Czakon W. (2007) Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego.
  • Das S., Sen P., Sengupta S. (1998) Impact of Strategic Alliances on Firm Valuation. Academy of Management Journal, Vol. 41, No. 1, s. 27-41.
  • Dittrich K. (2000) The evolution of innovation networks in the global ICT industry. Prezentacja podczas konferencji Industrial Dynamics of the New and Old Economy - who is embracing whom? Copenhagen/Elsinore 6-8th June, 2002.
  • Dussauge P., Garrette B, Mitchell W. (2004) Asymmetric Performance: The Market Share Impact of Scale and Link Alliances in the Global Auto Industry. Strategic Management Journal, Vol. 25, No. 7, s. 701-711.
  • Dussauge P., Garrette В., Mitchell W. (2000) Learning from Competing Partners: Outcomes and Durations of Scale and Link Alliances in Europe, North America and Asia. Strategic Management Journal, Vol. 21, s. 99-126.
  • Dyer J.H., Singh H. (1998) The relational view: cooperative strategy and source of Interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, No. 4, s. 660-679.
  • Eisenhardt K.M., Schoonhoven C.B. (1996) Resource-based view of strategic alliance formation: Strategic and social effects in entrepreneurial firms. Organizational Science, Vol. 7, No. 2, s. 136-150.
  • Farina V. (2008) Network embeddedness, specialization choices and performance in investment banking industry. MPRA Paper 11701, University Library of Munich, Germany.
  • Gimeno J. (2004) Competition within and between networks: The contingent effect of competitive embeddedness on alliance formation. Academy of Management Journal, Vol. 47, No. 6, s. 820-842.
  • Golonka M. (2011) Uwarunkowania kulturowe a powiązania międzyfirmowe w sektorach globalnych. Perspektywa empiryczna. Działanie współczesnych przedsiębiorstw, determinanty kulturowe, zasobowe i samorządowe. Wydawnictwa Naukowe WSB w Gdańsku, 1.12, s. 5-23.
  • Granovetter M.S. (1985) Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology, Vol. 91, No. 3, s. 481-510.
  • Gulati R. (1998) Alliances and networks. Strategic Management Journal, Vol. 19, s. 317.
  • Gulati R. (2007) Managing network resources. Oxford: Oxford University Press.
  • Gulati R., Singh H. (1998). The architecture of cooperation: Managing coordination costs and appropriation concerns in strategic alliances. Administrative Science Quarterly, Vol. 43, No. 3, s. 781-814.
  • Hagedoorn J. (1993) Understanding the rationale of strategic technology partnering: Interorganizational modes of cooperation and sectoral differences. Strategic Management Journal, Vol. 14, No. 5, s. 371-385.
  • Hagg I., Johanson J. (1983) Firms in Networks: A New View of Competitive Power. Stockholm: Business and Social Research Institute.
  • НЕС Lausanne: Interorganizational Relations and Strategies PhD Seminar, Spring 2009: February 20 - April 3, https:// www.hec.unil.ch/docs/xcastaner/cours/130/.
  • Hirsch P. (1975) Organizational effectiveness and the institutional environment. Administrative Science Quarterly, Vol. 20, No. 3, s. 327-344.
  • Kogut В. (1988) Joint ventures: theoretical and empirical perspectives. Strategic Management Journal, Vol. 9, No. 4, s. 319-332.
  • Koh J., Venkatraman N. (1991) Joint venture formation and stock market reaction: assessment in the information technology sector. Academy of Management Journal, Vol. 34, No. 4, s. 869-892.
  • Koza M.P., Lewin A.Y. (1998) The Co-evolution of Strategic Alliances. Organization Science, Vol. 9, No. 3, s. 255-264.
  • Latusek-Jurczak D. (2010) Zarządzanie międzyorganizacyjne. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Lavie D. (2006) The competitive advantage of interconnected firms: an extension of the resource-based view. Academy of Management Review, Vol. 31, No. 3, s. 638-658.
  • Lavie D. (2007) Alliance Portfolios and Firm Performance: A Study of Value Creation and Appropriation in the U.S. Software Industry. Strategic Management Journal, Vol. 28, s. 1187-1212.
  • Lee C., Lee K., Pennings J. M. (2001) Internal capabilities, external networks, and performance: a study on technology-based ventures. Strategic Management Journal, Vol. 22, s. 615-640.
  • Lee I., Wyatt S.B. (1990) The effects of international joint ventures on shareholder wealth. The Financial Review, Vol. 25, No. 4, s. 641-649.
  • March J.G. (1991) Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science, Vol. 2, No. 1, s. 71-87.
  • Martinez-Fierro S., Medina-Garrido J., Ruiz-Navarro J. (2006) Utilizing Information Technology in Developing Strategic Alliances Among Organizations. Idea Group Publishing, UK.
  • Merchant H., Schendel D. (2000) How Do International Joint Ventures Create Shareholder Value? Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 7, s. 723-737.
  • Mitchell W., Singh K. (1996) Survival of businesses using collaborative relationships to commercialize complex goods. Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 3, s. 169-195.
  • Nohira N. (1991) Global Strategic Linkages and Industry Structure. Strategic Management Journal, Vol. 12, s. 105-124.
  • Obłój К. (2007) O zarządzaniu refleksyjnie. Warszawa: MT Biznes.
  • Palakshappa N.N., Gordon M.E. (2007) Collaborative Business Relationships: Helping Firms to Acquire Skills and Economies to Prosper? Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 14, No. 2, s. 264-279.
  • Park S., Ungston G. (2001) Interfirm rivalry and managerial complexity: a conceptual framework of alliance failure. Organization Science, Vol. 12, No. 1, s. 37-53.
  • Porter M.E., Fuller M.B. (1986) Coalitions and global strategy In Competition in Global Industries. Boston, MA: Harvard Business School Press, s. 315-343.
  • Powell w. W., Koput K.W., Smith-Doerr L. (1996) Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning in biotechnology. Administrative Science Quarterly, Vol. 41, No. 1, s. 116-145.
  • Reinholt M., Pedersen T., Foss N. (2011) Why a Central Network Position Isn't Enough: The Role of Motivation and Ability for Knowledge Sharing in Employee Networks. The Academy of Management Journal, Vol. 54, No. 6, s. 1277-1293.
  • Reuer J.J., Koza M.P. (2000) On lemons and indigestability: Resource assembly through joint ventures. Strategic Manage¬ment Journal, Vol. 21, No. 2, s. 195-198.
  • Richardson G.B. (1972) The organization of industry. Economic Journal, Vol. 82 (327), s. 883-896.
  • Romanowska M. (1997) Alianse strategiczne przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  • Romanowska M., Gierszewska G. (2003) Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
  • Rothaermel F.T., Boeker W. (2008) Old technology meets new technology: Complementarities, similarities, and alliance formation. Strategic Management Journal, Vol. 29, No. 1, s. 47-77.
  • Rowley T., Behrens D., Krackhardt D. (2000) Redundant governance structures: An analysis of structural and relational embeddedness in the steel and semiconductor industries. Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 3, s. 369-386.
  • Silverman В., Baum J. (2002) Alliance-based Competitive Dynamics. Academy of Management Journal, Vol. 45, No. 4, s. 791-806.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241325

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.