PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 21 | nr 1 | 30--40
Tytuł artykułu

Polscy przedsiębiorcy w Dolinie Krzemowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Entrepreneurs in Silicon Valley
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel: Tekst stanowi podsumowanie badań nad polskimi firmami i polskimi przedsiębiorcami w Dolinie Krzemowej w Stanach Zjednoczonych przeprowadzonych przez autorkę w latach 2007-2012.

Metodologia: Badania objęły 81 osób (13 przedsiębiorstw i kilka innych podmiotów), w tym przedsiębiorstwa utworzone przez Polaków w Dolinie Krzemowej, polskie przedsiębiorstwa utworzone w Polsce i działające w Dolinie Krzemowej oraz organizacje i instytucje zajmujące się promowaniem i wspieraniem współpracy gospodarczej Polska-Dolina Krzemowa. Prezentowany raport ma charakter przeglądowy.

Wnioski: Przeprowadzone badania wskazują, że do powstania w Polsce przedsiębiorstw o potencjale szybkiego wzrostu (takich, z jakich słynie Dolina Krzemowa) potrzebne są wysiłki w trzech obszarach, które zostaną w referacie omówione. Są to: (1) aspekty kulturowe związane z niską tolerancją ryzyka i społecznym potępieniem porażki w biznesie, (2) kwestie związane z finansowaniem odnoszące się przede wszystkim do dostępności funduszy typu venture capital oraz sieci business angels, a także (3) kształcenie umiejętności biznesowych przedsiębiorców, dla których kluczowe jest zdobywanie doświadczenia w światowych centrach przedsiębiorczości, takich jak np. Dolina Krzemowa. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose: This text is a review of the results of a research project on Polish entrepreneurs and Polish enterprises in Silicon Valley, conducted by the author in Silicon Valley in The United States in the years 2007-2012.

Methodology: 81 participants took part in the research (members of 13 different companies and several government and third sector organizations). Among the organizations represented in the project there were companies established in the Valley by Poles, Polish companies present in the Valley, as well as institutions that are active in promotion and support of Polish business presence in the United States, especially in Silicon Valley.

Findings: The research indicates that there are three main areas for improvement in Poland, if it is to be home to companies characterized by a potential for rapid growth (as the ones that Silicon Valley is famous for). The first one concerns cultural aspects associated with low tolerance of risk and social censure of those who fail in business. The second includes financing, in particular limited access to venture capital and business angels networks. The third one refers to business education of entrepreneurs, for whom gaining practical experiences in world-class centers of entrepreneurship, such as Silicon Valley, is of utmost importance. (original abstract)
Rocznik
Tom
21
Numer
Strony
30--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Boettke, P. i Coyne, C. (2006). Entrepreneurial Behavior and Institutions. W: M. Minniti (red.), Entrepreneurship: The Engine of Growth (t. 1, s. 119-134). Westport: Praeger Press,
  • Bygrave, W. i Hunt, S. (2005). Global entrepreneurship monitor - 2004 financing report. Babson Park, MA: Babson College and London Business School.
  • Cieślik, J. (2006). Przedsiębiorczość dla ambitnych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Cooke, P. (2001). New economy innovation systems: biotechnology in Europe and the USA. Industry & Innovation, 8(3), 267-289.
  • Glaser, B., Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory; strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Pub.
  • Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
  • Hammersley, M., Atkinson, P. (1995). Ethnography: principles in practice. London-New York: Routledge.
  • Kołodko, G.W. (2008). Wędrujący świat. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych: Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Romanowska, M. i Trocki, M. (2002). (red.). Przedsiębiorstwo partnerskie. Warszawa: Difin.
  • Shane, S., Ventratrakam, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
  • Saxenian, A.L. (1994). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128. Harvard, MA: Harvard University Press.
  • Tyszka, T. (2010). Decyzje: perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Wodecka-Hyjek, A. (2005). Outsourcing i co-sourcing jako formy współpracy dostawcy i odbiorcy usług. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 670, 77-89.
  • The Economist (2012). European Entrepreneurs: les miserable. Pozyskano z: http://www.economist.com/node/21559618 (04.08.12).
  • Vogel, D. (2001). The new politics of risk regulation in Europe. CARR Discussion Papers, DP 3. Centre for Analysis of Risk and Regulation, London School of Economics and Political Science, London, UK.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241651

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.