PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 21 | nr 1 | 41--54
Tytuł artykułu

Myślenie strategiczne - modny trend czy skuteczna alternatywa dla planowania strategicznego?

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Thinking - a Fashionable Trend or an Effective Alternative for Strategic Planning?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel: Artykuł opisuje istotę myślenia strategicznego w kontekście zmian, jakie zachodzą w procesie tworzenia i implementacji strategii w organizacjach. Celem jest analiza tego pojęcia jako syntezy planowania strategicznego oraz twórczej analizy i inspirującej wizji.

Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone za pomocą bezpośredniego wywiadu kwestionariuszowego (PAPI) - w badaniu ilościowym wykorzystana została metoda oparta na gromadzeniu danych w sposób otwarty (jawny) i zestandaryzowany.

Wyniki badań: Opracowanie przedstawia fragment wyników badań, które potwierdzają, iż myślenie strategiczne staje się coraz częściej koniecznym uzupełnieniem dotychczasowego procesu podejmowania decyzji, zastępując rozbudowane i nieelastyczne plany rozwojowe i niwelując tym samym niedostatki planowania strategicznego.

Wnioski: Wydaje się, iż coraz częściej strategia przyjmować będzie postać nieformalnego pomysłu, który ewoluuje w trakcie implementacji, zastępując tym samym rozbudowane formalne dokumenty, niepozostawiające miejsca na elastyczną adaptację.

Oryginalność: Prezentowane wyniki badań podejmują aktualny temat i stanowią istotny wkład w dyskusję toczącą się wokół pojęcia myślenia strategicznego. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose: The article describes the essence of strategic thinking in the context of changes taking place in the process of creating and implementing strategies in organizations. The aim of the article is analyzing this concept - as a synthesis of strategic planning, creative analysis and inspiring vision.

Methodology: The fieldwork of the study was carried out by the PAPI method - additionally, the quantitative study used open and standardized data collection methods.

Findings: The article presents a part of the research results, which confirm that strategic thinking is now becoming a necessary addition to the existing decision-making process, replacing complex and inflexible development plans and compensating the existing deficiencies in the strategic planning process.

Practical implications: It seems that more often strategy will take the form of an informal concept, which evolves during the implementation, replacing complex formal documents, which do not leave any room for flexible adaptation.

Originality: The presented results concern an important topic and make an important contribution to the ongoing debate around the concept of strategic thinking. (original abstract)
Rocznik
Tom
21
Numer
Strony
41--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ackoff, R., Magidson, J., Addison, H. (2007). Projektowanie ideału. Kształtowanie przyszłości organizacji. Warszawa: WAiP.
  • Armstrong, M. (2010). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer Business.
  • Baloch, Q. i Inam, M. (2009). Strategic competitiveness: creating firm's future. Journal of Managerial Sciences, 3(1).
  • Barry, D. i Elmes, M. (1997). Strategy retold: Toward a narrative view of strategic discourse. Academy of Management Review, 2, DOI: 10.2307/259329.
  • Beinhocker, E. i Kaplan, S. (2002). Tired of strategic planning?. McKinsey Quarterly, June.
  • Bowman, C. i Faulkner, D. (1996). Strategie konkurencji. Warszawa: Wyd. Gebethner i S-ka.
  • Bratnicki, M. (2000). Ustawiczna transformacja jako wyróżnik nowoczesnego zarządzania. W: K. Jaremczuk (red.), Przedsiębiorstwo w procesie transformacji. Przemyśl: Wyd. WSAiZ.
  • Courtney, H., Kirkland, J. i Viguerie, P. (2004). Strategia w warunkach niepewności. Harvard Business Review Polska, wrzesień.
  • Cravens, D., Piercy, N. i Baldauf, A. (2009). Management framework guiding strategic thinking in rapidly changing markets. Journal of Marketing Management, 25, 1-22, DOI: 10.1362/026725709X410025.
  • Dye, R. i Sibony, O. (2007). How to improve strategic planning It can be a frustrating exercise, but there are ways to increase its value. Strategy Practice. McKinsey Quarterly, August.
  • Essery, E. (2002). Reflecting on leadership. Works Management, 55.
  • Fairholm, M. (2009). Leadership and organizational strategy. The Public Sector Innovation Journal, 14.
  • Goldfarb, A. i Yang, B. (2009). Are all managers created equal? Journal of Marketing Research, October, DOI: 10.1509/jmkr.46.5.612.
  • Goldman, E. (2008). The power of work experiences: characteristics critical to developing expertise in strategic thinking. Human Resource Development Quarterly, 19(3), DOI: 10.1002/hrdq.1237.
  • Heracleous, L. (1998). Strategic thinking or strategic planning. Long Range Planning, 3, DOI: 10.1016/S0024-6301(98)80015-0.
  • Hitt, M. i Tyler, B. (1991). Strategic decision models: Integrating different perspectives. Strategic Management Journal, 12, DOI: 10.1002/smj.4250120502.
  • Krupski, R. (2007). Redefiniowanie strategii organizacji. Przegląd Organizacji, 3.
  • Krupski, R. (2003). Zarządzanie strategiczne w nieprzewidywalnym otoczeniu. Przegląd Organizacji, 3.
  • Lichtarski, J. (2002). O relacji porządek - chaos na tle współczesnych tendencji w zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 1.
  • Mintzberg, H. i Westley, F. (2001). Decision Making: It's Not What You Think. MIT Sloan Management Review, Spring.
  • Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, January-February.
  • Mintzberg, H. (2003). Unconventional wisdom: A conversation with Henry Mintzberg. Leadership in Action, September/October, DOI: 10.1002/lia.1028.
  • Mitchell, J., Shepherd, D., Sharfman, M. (2010). Erratic strategic decisions: when and why managers are inconsistent in strategic decision making. Strategic Management Journal, 32.
  • Moldoveanu, M. (2009). Thinking strategically about thinking strategically: the computational structure and dynamics of managerial problem selection and formulation. Strategic Management Journal, 30, DOI: 10.1002/smj.757.
  • Moszkowicz, M. (2003). Zarządzanie strategiczne - system założeń. Przegląd Organizacji, 2.
  • Reilly, P. i Williams, T. (2009). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Rozwijanie potencjału organizacji dzięki funkcji personalnej. Kraków: Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer Business.
  • Rokita, J. (2007). Problemy zarządzania w warunkach nowej ekonomii. W: J. Rokita, W. Grudzewski (red.), Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki. Katowice: Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej.
  • Rowe, J. (2006). Turning darkness into light: Strategic thinking for entrepreneurial managers. IET Engineering Management, August/September, DOI: 10.1049/em:20060412.
  • Roxburgh, C. (2009). The use and abuse of scenarios. McKinsey Quarterly, Strategy Practice, November.
  • van der Heijden, K. (2000). Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241653

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.