PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 18 | nr 6 | 70--85
Tytuł artykułu

Efektywność badań marketingowych - rozważania nad metodologią pomiaru

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Efficiency of Marketing Research - Deliberations on the Method of Measurement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor koncentruje się na problematyce ilościowego pomiaru efektywności badań marketingowych. Rozważa przede wszystkim teoretyczne aspekty i praktyczne możliwości alokacji wydatków na badania marketingowe oraz określenia optymalnych kosztów badawczych w kampanii marketingowej. Wcześniej jednak podejmuje próbę konstrukcji uniwersalnego modelu (na wyższym poziomie uogólnienia) w zakresie badania efektywności. Model ten opiera się na trójwymiarowej "kostce analitycznej". Jego założenia nie są jednak wyczerpujące. Autor zdaje sobie z tego sprawę, opisując liczne mankamenty i ograniczenia powstające w trakcie konstrukcji aparatu metodologiczno- pomiarowego. Wygenerowanie idealnego i skutecznego narzędzia, równoważącego koszty badawcze firm z ich wynikami finansowymi, jest w tej materii sporym wyzwaniem. Niemniej jednak jego celem jest nakłonienie analityków i osób piastujących kierownicze stanowiska w firmach do większego zainteresowania problematyką pomiaru efektywności badań w firmach. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article the author focuses on issues relating to the efficiency of measurement applied in marketing research. He particularly considers the theoretical aspects and practical possibilities of research expenditure allocation within marketing campaigns. For this purpose he presents a universal model associated with the above mentioned research methodology and marketing research efficiency. This model is based on a dimensional "analytical cube". Further on, the author describes the drawbacks and advantages of this model. (original abstract)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
70--85
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Aaker, D.A., Jacobson, R. (1994) The Financial Information Content of Perceived Quality. Journal of Marketing Research, 31 maja.
  • Aaker, D.A., Day, G.S. (1980) Increasing the Effectiveness of Marketing Research. California Management Review, Vol. XXIII, No. 2.
  • Ambler, T., Barwise, P. (1998) The trouble with brand valuation. The Journal of Brand Management, Vol. 5, No. 5.
  • Bonoma, T.V., Clark, B.H. (1988) Marketing performance assessment. Boston: Harvard Business School Press.
  • Bucklin, L.P. (1978) Productivity in Marketing. Chicago: American Marketing Association.
  • Buzzel, R.D., Chussil, M.J. (1985) Managing for tomorrow. Sloan Management Review, Vol. 26, No. 4.
  • Chandon, P. Morwitz, V.G., Reinartz, W.J. (2005) Do Intentions Really Predict Behavior? Self-Generated Validity Effects in Survey Research. Journal of Marketing, Vol. 69.
  • Churchill, G.A. (1979) A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs. Journal of Marketing Research, 16 lutego.
  • Clark, B.H., Abela, A.V., Ambler, Y. (2006) An Information Processing Model Of Marketing Performance Measurement. Journal Of Marketing Theory And Practice, Vol. 14, No. 3.
  • Czarnecki, A. (2005) Wpływ przepływów informacji na efektywność marketingu. W: Wrzosek, W. (red.), Efektywność marketingu. Warszawa: PWE.
  • Goldsmith, R. (2004) Current And Future Trends In Marketing And Their Implications For The Discipline. Journal of Marketing Theory and Practice, jesień.
  • Grzesiowski, M. (2002) W: Krupski, R., (red.), Metody zarządzania przedsiębiorstwem w przestrzeni marketingowej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Jajuga, K. (1993) Statystyczna analiza wielowymiarowa. Warszawa: PWN.
  • Kotler, P., Gregor, W., Rodgers, W. (1997) The marketing audit comes of age. Sloan Management Review, Vol. 18, No. 2.
  • Kozielski, R. (2008) Wskaźniki marketingowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Palmatier, R.W., Dant, R.P., Grewal, D., Evans, K.R. (2006) Factors Influencing the Effectiveness of Relationship Marketing: A Meta-Analysis. Journal of Marketing, Vol. 70.
  • Pociecha, J. (1996) Metody statystyczne w badaniach marketingowych. Warszawa: PWN.
  • Rust, R.T. Ambler, T., Carpenter, G.S., Kumar, V., Srivastava, R.K. (2004) Measuring Marketing Productivity: Current Knowledge and Future Directions. Journal of Marketing, Vol. 68.
  • Sevin, C.H. (1965) Marketing Productivity Analysis. New York: McGraw-Hill.
  • Siedlecka, U. (2001) Analiza systemowa. W: Krupski, R. (red.), Zarządzanie strategiczne - koncepcje i metody. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Stasch, S.F. (1996) Systems Analysis for Controlling and Improving Marketing Performance. Journal of Marketing, Vol. 33.
  • Wrzosek, W. (2005) Efektywność marketingu. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241865

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.