PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 276 Zarządzanie, finanse i rachunkowość wobec wyzwań współczesnej gospodarki opartej na wiedzy | 25--34
Tytuł artykułu

Zastosowanie Balanced Scorecard w uczelniach wyższych - analiza ostatnich wdrożeń

Warianty tytułu
Application of Balanced Scorecard in Higher Education - an Analysis of Recent Implementation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest dokonanie analizy porównawczej założeń konstrukcyjnych Balanced Scorecard wdrożonych w wybranych uczelniach wyższych w kontekście celów funkcjonowania tej specyficznej grupy organizacji. Biorąc za punkt wyjścia problem definiowania misji uczelni wyższych, autor przeanalizował założenia konstrukcyjne Balanced Scorecard wybranych uczelni wyższych, opierając się na pogłębionym, porównawczym studium literaturowym w zakresie zastosowanych podejść do konstrukcji perspektyw a następnie sformułował wnioski dotyczące potencjalnej przydatności przeanalizowanych założeń do zastosowania w przyszłości. (fragment tekstu)
EN
The prevalence of the Balanced Scorecard in for-profit organizations, as well as the universal nature of this managerial accountancy tool has led to growing interest in its use in higher education institutions. The main purpose of this paper is to analyze and compare construction schemes of already implemented Balanced Scorecards in higher education institutions. By analyzing difficulties with mission, vision and strategy formulation processes and perspectives construction, the author evaluates possible applicability of different construction schemes. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Beard D. 2009, Successful applications of the Balanced Scorecard in higher education, "Journal of Education for Business", May/June.
  • Chang O., Chow C. 1999, The Balanced Scorecard: a potential tool for supporting change and continuous improvement in accounting education, "lssues in Accounting Education", vol. 14, no. 3.
  • Davies S., Albright T. 2004, An investigation of the effect of Balanced Scorecard implementation on financial performance, "Management Accounting Research", vol. 15/2.
  • Farid D., Nejati M., Mirfakhredini H. 2008a, Balanced Scorecard Application in Universities and Higher Education Institutes: Implementation Guide in Iranian Context, "Annals of University of Bucharest", Economic and Administrative Series, no. 2.
  • Farid D., Nejati M., Mirfakhredini H. 2008b, Prioritizing higher education Balanced Scorecard performance indicators using fuzzy approaching an Iranian context, "Lex et Scientia", vol. 15, issue 2.
  • Haddad K. 1999, Using the Balanced Scorecard for improving finance education, "Financial Practice and Education", Spring/Summer.
  • Kaplan R., Norton D. 1992, The Balanced Scorecard: measures that drive performance, "Harvard Business Review", vol. 70.
  • Kaplan R., Norton D. 1993, Putting the Balanced Scorecard to work, "Harvard Business Review", vol. 71, issue 5.
  • Kaplan R., Norton D. 1996, Using the Balanced Scorecard as a strategic management system, "Harvard Business Review", vol. 85, issue 7/8.
  • Kaplan R., Norton D. 2001, Strategy Focused Organization, How Balanced Scorecard Companies Thrieve in The New Business Environment, Harvard Business School Press, Harvard.
  • Kaplan R., Norton D. 2002, Strategiczna karta wyników, jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kaplan R., Norton D., Rugelsjoen B. 2010, Managing alliances with the Balanced Scorecard, "Harvard Business Review", vol. 88, issue 1/2.
  • Karathanos D., Karathanos P. 2005, Applying the Balanced Scorecard to education, "Journal of Education for Business", vol. 80, no. 4.
  • Kariozen W. 2011, The influence of Balanced Scorecard implementation on the value of oil company - The case of Mobil Corporation, "Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research", vol. 1, issue 2.
  • Kettunen J. 2004, The strategic evaluation of regional development in higher education, "Assessment & Evaluation in Higher Education", vol. 29, no. 3.
  • Lawrence S., Sharma U. 2002, Commodification of education and academic labour - using the balanced scorecard in a university setting, "Critical Perspectives on Accounting", no. 13.
  • Lewis H. 1997, What is Harvard's mission statement, http://www.harvard.edu/faqs/mission-statement (dostęp 07.03.2012).
  • Liao S.-K., Chen S.-F. 2010, Evidence-Based study on performance evaluation of social education institutions with balanced scorecard, "Journal of Social Sciences", vol. 6 (3).
  • Michalak J. 2008, Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard. Difin, Warszawa.
  • National Institute of Standards and Technology, 2001, Baldrige 2001 Award Recipient Application Summaries, http://www.baldrige.nist.gov/2001_Application_Summaries.htm (dostęp 07.03.2012).
  • Ossowski M. 2008. Strategiczna Karta Wyników w szkołach wyższych, http://twojbiznes.infor.pl/ index.php/dzialy/raporty/artykul-1115044.html (dostęp 07.03.2012).
  • Rigby D. 2007, Executive Guide - Management Tools 2007, Bain & Company Publishing.
  • Rigby D. 2011, Management Tools 2011 An Executive's Guide, Bain & Company Publishing.
  • Ruben B. 1999. Toward a balanced scorecard for higher education: rethinking the college and university excellence indicators framework, Higher Education Forum QCI Center for Organizational Development and Lidership, no. 99(02).
  • SCImago Research Group, 2011. SIR World Report, http://www.scimagoir.com/pdf/sir_2011_ world_report.pdf (dostęp 07.03.2012).
  • SCImago Research Group, 2010. SIR World Report, http://www.scimagoir.com/pdf/sir_2010_ world_report.pdf (dostęp 07.03.2012).
  • SCImago Research Group, 2009. SIR World Report, http://www.scimagoir.com/pdf/sir_2019_ world_report.pdf (dostęp 07.03.2012).
  • Sobańska I., Szychta A., Michalak J., Michalak M. 2007, Założenia i ogólna struktura projektu systemu rachunkowości zarządczej w Uniwersytecie Łódzkim, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", t. 36 (92).
  • Sztucki T. 1998. Encyklopedia marketingu, Placet, Warszawa.
  • Szychta A. 2008. Etapy ewolucji i kierunki integracji metod rachunkowości zarządczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Uchwała nr 34 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie Strategii Uniwersytetu Warszawskiego, http://www.uw.edu.pl/strony/o_uw/dok/strat/2008/uchwala_ zal.pdf (dostęp 07.03.2012).
  • Uchwała nr 141 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta na 12 roboczym posiedzeniu z dnia 23. 11.2009 w sprawie: misji i strategii UŁ, http://www.uni.lodz.pl/prawo/uchwala,szczegoly, 1773 (dostęp 07.03.2012).
  • Wu H.Y., Lin Y.-K., Chang C.-H. 2011, Performance évaluation of extension éducation centres I universities based on the balanced scorecard, "Evaluation and Program Planning", no. 34.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171242071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.