PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 273 Osobowościowe i kompetencyjne uwarunkowania sukcesu | 58--67
Tytuł artykułu

Kognitywna teoria kontinuum w procesie podejmowania decyzji

Autorzy
Warianty tytułu
Cognitive Continuum Theory in Decision Making Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest prezentacja kognitywnej teorii kontinuum i pojęcia quasi-racjonalności, stanowiącej połączenie racjonalnej analizy i intuicji w procesie podejmowania decyzji. Zgodnie z kognitywną teorią kontinuum istnieją różne modele (sposoby) poznania, które umieścić można na kontinuum pomiędzy intuicją a racjonalną analizą. Zadania realizowane przez menedżerów różnią się między sobą ze względu na konieczność wykorzystania w ich wykonywaniu różnych sposobów poznania. Aplikując kognitywną teorię kontinuum, menedżer jest w stanie zidentyfikować zadania wymagające wykorzystania określonych podejść do rozwiązania problemu. Artykuł składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej zaprezentowany został racjonalny, a następnie intuicyjny model podejmowania decyzji. W kolejnej części scharakteryzowano model podejmowania decyzji łączący analizę i intuicję, czyli tzw. model quasi-racjonalny, oraz zaprezentowano podstawowe założenia kognitywnej teorii kontinuum wraz z propozycjami jej aplikacji w praktyce zarządzania.(abstrakt oryginalny)
EN
This paper provides an overview of Cognitive Continuum Theory and quasirationality, which combines rational analysis and intuition in decision making process. According to Cognitive Continuum Theory there are modes of cognition that lie on a continuum between intuition and analysis. Different manager's activities require different kind of cognition. The article consists of two main parts. In the first one the author presents rational and later intuitive model of decision making. Then she characterizes the model that combines rational analysis and intuition (quasirationality). In the last part of the paper the author depicts the main assumptions of Cognitive Continuum Theory and some proposals of its application in management practice.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Agor W.H., Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  • Blattberg R.C. , Hoch S.J., Database models and managerial intuition: 50% model + 50% manager, \"Managment Science\" 1990, no. 36.
  • Dane E., Pratt M.G., Exploring intuition and its role in managerial decision making, \"Academy of Management Review\" 2007, no. 32(1).
  • Dhami M.K., Thomson M.E., One the relevance of Cognitive Continuum Theory and quasirationality for understanding management judgment and decision making, \"European Management Journal\" 2012, no. 30.
  • Doherty M.E., Kurz E.M., Social judgement theory, \"Thinking and Reasoning\" 1996, no. 2.
  • Evans J.S.B.T., Dual-processing accounts of reasoning, judgement and social cognition, \"Annual Review of Psychology\" 2008, no. 59.
  • Evans J.S.B.T., Over D., Rationality and Reasoning, Psychology Press, UK 1996.
  • Galata S., Zarządzanie strategiczne organizacjami. Wiedza, intuicja, strategie, etyka, Diffin, Warszawa 2004.
  • Glockner A., Witteman C., Beyond dual-process models: A categorization of process underlying intuitive judgement and decision making, \"Thinking and Reasoning\" 2010, no.16(1).
  • Hammond K.R., Judgments under Stress, Oxford University Press, New York 2000.
  • Krzakiewicz K., Kognitywne podejście do zarządzania strategicznego, [w:] Ku nowym paradygmatom o zarządzaniu, red. J Rokita, Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, Katowice 2008.
  • Kutschera I., Ryan M.H., Implications of intuition for strategic thinking: practical recommendations for gut thinkers, \"Advanced Management Journal\", Summer 2009.
  • Malewska K., Intuicja w zarządzaniu, [w:] Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi, red. S. Lachiewicz, A. Wałecka, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010.
  • Pretz J.E., Intuition versus analysis: Strategy and experience in complex everyday problem solving, \"Memory & Cognition\" 2008, no. 36 (3).
  • Simon H.A., Podejmowanie decyzji menedżerskich: rola intuicji i emocji. Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić I zarządzać, red. W.H. Agor, Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  • Sloman S., The empirical case for two systems of reasoning, \"Psychological Bulletin\", 1996, no. 119.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171242679

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.