PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 237 | 130--147
Tytuł artykułu

Stan i perspektywy rozwoju dystrybucji żywności fair trade w Polsce na tle wybranych krajów europejskich

Warianty tytułu
Conditions and Perspectives of Development of Distributions of Fair Trade Food in Poland in Comparison with Selected European Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na europejskim rynku żywności jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów jest segment żywności fair trade, czyli żywności pochodzącej ze sprawiedliwego handlu. W Polsce segment ten jest w początkowej fazie cyklu życia. W krajach Europy Zachodniej jest to faza dynamicznego wzrostu. W artykule przedstawiono kanały dystrybucji żywności fair trade w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej. Przeprowadzone analizy pozwoliły na wskazanie możliwości i ograniczeń rozwoju dystrybucji żywności fair trade w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
Among food industries, fair trade distribution in Europe is one of most dynamically developing businesses. This market segment is in Poland in initial phase of cycle of life, while in western Europe it is in the phase of dynamic growth. In his paper authors presented analysis of channels of distributions of fair trade food both in selected countries of European Union and in Poland. Carried analyses have allowed to identify limitations of development of fair trade distribution in Poland but also possible opportunities for retailers in building positive image. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
130--147
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bezencon, V., 2001, Producers and the Fair Trade Distribution Systems: What Are Benefits and Problems?, Sustainable Development, no. 19.
  • Bezencon, V., Billi, S., 2001, Fair Trade Managerial Practices: Strategy, Organisation and Engagement, Journal of Business Ethics, no. 90.
  • Bowen, B., 2001, Let's go Fair, Fair Trade Yearbook, http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2005/april/tradoc_122287.pdf [dostęp: 8.06.2012],
  • Bremer, K., 2012, Präsentation Fairtrade Towns, http://www.fairtradehamm.de/2012-01-26_Kathrin-Bremer-FTT-Praesentation-in-Hamm.ppt [dostęp: lipiec 2012],
  • Fairtrade Foundation, 2012, Making International Supply Chains Work for Smallholder Farmers: A Comparative Study of Six Fair Trade Value Chains, http://www. fairtrade.org.uk/includes/documents/cm_docs/2012/M/Making_intemational_supply_chains_work_for_smallholder%20farmers.pdf [dostęp: lipiec 2012],
  • Fairtrade International, 2010, Growing Stronger Together, Annual Report 2009-10 [dostęp: czerwiec 2012],
  • Fairtrade International, 2011a, Annual Report FLO 2010 [dostęp: czerwiec 2012],
  • Fairtrade International, 2011b, Challenge and Opportunity. Annual Report 2010-11, http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/about_us/documents/ [dostęp: lipiec 2012],
  • Fairtrade International, 2011c, Chellenge and Opportunity, Suplement to Annual Report 2010-11, http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/about_us/documents/ [dostęp: czerwiec 2012]/
  • FAIRTRADE Österreich, 2011, Jahresbericht 2010/11, http://www.fairtrade.at/ fileadmin/ user_upload/PDFs/Download/FAIRTRADE_Jahresberichte/ [dostęp: lipiec 2012],
  • Forum Fairer Handel, 2010, Fact-Sheet: Trends und Entwicklungen im Fairen Handel 2010, http://www.forum-fairer-handel.de/webelements/filepool/site/Presse/ [dostęp: lipiec 2012].
  • Forum Fairer Handel, 2011, Fact Sheet. Der Faire Handel in Deutschland, http://www. forum-fairer-handel.de/webelements/filepool/site/Presse/ [dostęp: lipiec 2012],
  • Geschätzter Umsatz mit Fairtrade-Produkten in 20 Jahren: 2,1 Milliarden Euro, 2012, http://www.fairtrade-deutschland.de/produkte/absatz-fairtrade-produkte/absatz-fairt-rade-produkte-2012/?tx_jppageteaser_pil%5BbackId%5D=26 [dostęp: lipiec 2012],
  • GlobeScan, 2011, http://www.globescan.com/images/images/pressreleases/flo_consumer/ [dostęp: lipiec 2012].
  • Green Way zwiększa udział surowców i produktów ekologicznych oraz Fair Trade w ofercie, 2011, http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/green-way-zwieksza-udzial-surowcow-i-produktow-ekologicznych-oraz-fair-trade-w-ofercie,62293.html [dostęp: lipiec 2012],
  • Huma, M., Szambelan, M., Żwawa, A., 2008, Jak rozwijać Sprawiedliwy Handel w Polsce?, http://fairtrade.org.pl/materialy/publ_26Jak_rozwijac_sh_w_polscepdf.pdf [dostęp: lipiec 2012],
  • Jones, P., Comfort, D., Hiller, D., 2003, Retailing Fair Trade Food Products in the UK, British Food Journal, no. 105.
  • Krier, J.M., 2007, Raport Fair Trade 2007: New Facts on Fair Trade in 33 consumer countries, DAWS, Holandia, http://www.european-fair-trade-association.org/efta/Doc/FT-E-2007.pdf [dostęp: czerwiec 2012],
  • Nicholas, A.J., 2002, Strategic Options in Fair Trade Retailing, International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 30, no. 1.
  • Rawa, Ł., 2009, Rozpoznawalność logo Fairtrade w Wielkiej Brytanii wynosi 70 proc., w Polsce zaledwie 3 proc., http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/rozpoznawalnosc-logo-fairtrade-w-wielkiej-brytanii-wynosi-70-proc-w-polsce-zaledwie-3-proc,21843.html [dostęp: lipiec 2012].
  • Schäfers, M., 2010, Deutschland ist nur Fair-Trade-Schwellenland, "Frankfurter Allgemeine Zeitung", 21.06.2010, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/handel-deutschland-ist-nur-fair-trade-schwellenland-1995928.html [dostęp: lipiec 2012],
  • TransFair, 2011, Fairtrade bewegt. TransFair-Jahresbericht 2010/11, http://www.fairtrade-deutschland.de/fileadmin/user_upload/materialien/download/ [dostęp: lipiec 2012],
  • W Polsce sprzedaż żywności fair trade rośnie powoli, 2012, http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/w-polsce-sprzedaz-zywnosci-fair-trade-rosnie-powoli,66018.html [dostęp: lipiec 2012].
  • http://forum-fairer-handel.de/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171243279

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.