PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 7 | 7--17
Tytuł artykułu

From Monopoly to the Liberalization of Postal Services

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Od monopolu do liberalizacji świadczenia usług pocztowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Assuming that competition is propitious for business and the economy, monopoly markets should only be created in special situations. Government-supported monopoly markets can by categorized as follows: ‒ markets with fundamentally unreliable competition, ‒ markets with noticeably unreliable competition, but which can be im proved. According to the literature, there are three causes of fundamentally unreliable competition which make competition difficult, if not impossible: ‒ functional consolidated market structures which allow for the use of economies of scale and benefits of range activity, ‒ functional markets with inconstant equilibrium which can lead to critical situations (for example high unemployment), ‒ services pertaining to the public good.(fragment of text)
Rynek usług pocztowych jest interesującym przykładem struktury, która wpierw została przekształcona z rynku konkurencyjnego w monopol, a następnie poddana została procesom liberalizacji, prowadzącym do stopniowego odchodzenia od rozwiązań monopolistycznych i przechodzenia do w pełni otwartego rynku pocztowego. Obserwowane procesy, dowodzące również współcześnie aktywnego angażowania się operatorów zasiedziałych i polityków w działania spowalniające pełne otwarcie rynku usług pocztowych, wskazują na ciągłą znaczącą rolę sił konserwatywnie podchodzących do działalności pocztowej. Dowodzą one zarazem, że konkretne rozstrzygnięcia polityczne ukierunkowane są przede wszystkim na osiąganie tego, co społecznie możliwe, a nie tego, co ekonomicznie własciwe. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
autor
  • University of Szczecin, Poland
Bibliografia
  • C. Christmann, Liberalisierung von Monopolmärkten, Peter Lang, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien 2004, p. 6
  • H. Bartling, F. Luzius, Grundzüge der Volkswirtschaftslehre, 15 Auflage, Verlag Vahlen, München2004, pp. 112-113.
  • J.R. Varian, Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, p. 599. ["Jeśli dobro publiczne może być dostarczane w zmiennych ilościach, to warunkiem koniecznym, aby dana ilość była efektywna w rozumieniu Pareta, jest wymaganie, by suma krańcowych skłonności do płacenia (krańcowych stóp substytucji) równała się kosztowi krańcowemu", p. 621].
  • P. Eichhorn, Neue Organisationsmodelle auf dem Prüfstand - Leistungsanreize um jeden Preis?, [in:] Reformmodell Verwaltung, DBB Verlag GmbH, Bad Kissingen 1995, pp. 59-60.
  • A. Mielcarek, Poczta i telekomunikacja w prowincji pomorskiej na tle rozwoju łącznościw Prusach i Niemczech w latach 1815-1914, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004, p. 38.
  • W. Behringer, Thurn und Taxis. Die Geschichte ihrer Post und ihrer Unternehmen, München-Zürich 1990, p. 138.
  • M. Jojarth, Die Qualität der Versorgung auf dem offenen Postmarkt und die Gewährleistung einer Grundversorgung: Ein Konzept zur Reform des Postmarktes in der Schweiz, Difo-Druck GmbH, Bamberg 2003, Dissetration der Universität St. Galen N. r2812, p. 137
  • R. Harris, Regulacje prawne Unii Europejskiej dla telekomunikacji [European Union legal regulations in telecommunications], presented at the seminar Deregulacja monopoli naturalnych na przykładzie rynku telekomunikacyjnego [Deregulation of natural monopolies: The example of telecommunications], Warszawa 1999, p. 60.
  • M. Bladh, The Political Economy and the Natura Monopoly of the Postal Service: the Swedish case, "The Journal of Interdisciplinary Economics" 2001, vol. 12, p. 232.
  • E. Hermann, Die Deutsche Bundespost, Schriften zur öffentlichen Verwaltung und Öffentlichen Wirtschaft, Baden-Baden 1986, Bd. 99, cited by K. Mueller, Die Postdienste aus der Sicht der Institutionenökonomik,Peter Lang, Frankfurt am Main 1997, p. 452.
  • K. Duell, D. Sauer, I. Schneller, N. Altmann, Öffentliche Dienstleistungen und technischer Fortschritt, Forschungsberichte aus dem Institut für Sozialwissenschaftliche Forschung, Aspekte Verlag, München 1976, Band I, p. 4.
  • K. Mueller, op.cit., p. 453.
  • J. Plagemann, Gemeinwirtschaftliche Auflagen der Deutschen Bundespost in Monopol- und Wettbewerbsbereichen, Wissenschaftliches Institut für Kommunikationsdienste, Diskussionsbeiträge zur Telekommunikationsforschung Nr. 35, Bad Honnef 1988, p. 3.
  • D. Schmidtchen, Gebührenpolitik der DBP und Ordnungspolitik, [in:] Die Deutsche Bundspost im Spannungsfeld der Wirtschaftspolitik, R. v. Decker's Verlag, G. Schenk, Heidelberg 1987,p.245.
  • L. Merewitz, Costs and Returns to Scale in U.S. Post Offices, "Journal of the American Statistical Association" 1971, vol. 66, no. 335, pp. 504-509.
  • G. Knieps, Dienstleistungspolitik der DBP und Ordnungspolitik, [in:] Die Deutsche Bundespost im Spannungsfeld der Wirtschaftspolitik, R. v. Decker's Verlag, G. Schenck, Heidelberg 1987,p.158
  • See: U. Stumpf, Is there a place for reserved services?, [in:] Mail and Express Services: Meeting European User Needs, IBC Technical Services Ltd in Association with Mail and Express Services Users' Association (MESUA), Amsterdam 1990.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171243363

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.