PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 3 Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej | 180--186
Tytuł artykułu

Wizerunek osobowościowy współczesnego menedżera w przedsiębiorstwie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Profile of Modern Manager in a Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od sprawności pracy personelu menedżerskiego zależą w głównej mierze sukcesy rynkowe przedsiębiorstwa. Ze względu na ciągle zmieniające się różnorodne elementy otoczenia oraz konieczność szybkich, a nawet natychmiastowych reakcji, praca kierownicza jest szczególnie trudna i odpowiedzialna. Wymaga ona od menedżera określonych predyspozycji psychotechnicznych, szczególnej osobowości, wiedzy i umiejętności oraz doświadczenia, a także uwzględniania uznawanego systemu wartości. O sukcesie menedżera, a tym samym przedsiębiorstwa, decydują również jakość wykształcenia, stałe podnoszenie umiejętności kierowniczych i gotowość do ciągłego poszerzania wiedzy ogólnej, co stanowi poważny i cenny, tzw. kluczowy zasób współczesnego przedsiębiorstwa. Należy zaznaczyć, że w przedsiębiorstwie profesjonalny menedżer spełnia co najmniej następujące role: interpersonalną (nawiązywanie i utrzymanie kontaktów z innymi ludźmi), informacyjną (zbieranie, przetwarzanie i przekazywanie informacji) i decyzyjną (dysponowanie zasobami przedsiębiorstwa) oraz negocjacyjną (umiejętności prowadzenia negocjacji) (Armstrong 2004, Kubik 2005, Stoner, Wankel 2001). W tej pracy poświęcamy uwagę przede wszystkim typologii menedżerów i ich cechom osobowym (osobowości). (fragment tekstu)
EN
To succeed in a global and integrated economy, various organizations especially in business - need the efficient management and be able to cooperate with a lot of institutions; also they need to fulfill expectation of their partners and customers as well as carefully study the activities of their competitors. Additional complication and difficulties for the company management result from continuous changes in above conditions and expectations that sometimes are even contradicted. Requirements for the modern managers are multidimensional and strict. So the article emphasizes a typology of managers and their personal attributes. These attributes as well as a knowledge and skills and an intellectual mastery show whether manager is able to communicate with people and properly react all of these traits fundamentally affect company success. If you look for competent and efficient manager long questionnaires with various personal and managerial attributes are not enough; also high ethical level is essential. Only these managers reach real success who besides having the knowledge, the skills, the courage, and the experience they are also honest and solid; and respected moral values direct their works. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Administracji w Łukowie
Bibliografia
  • 1. Armstrong M., 2007, Jak być lepszym menedżerem, Oficyna Ekonomiczna ABC, Warszawa.
  • 2. Armstrong M., 2004, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa.
  • 3. Bjerke B., 2004, Kultura a style przywództwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 4. Drucker P.F., 1994, Menedżer skuteczny, Akademia Ekonomiczna, Kraków.
  • 5. Kietliński K., Martinez-Reyes V., Aleksyn T., 2004, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 6. Kubik K., 2005, Menedżer w przedsiębiorstwie przyszłości, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
  • 7. Penc J., 2001, Wizerunek menedżera przyszłości, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", 8/2001.
  • 8. Probst G., Raub S., Romhardt K., 2004, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa.
  • 9. Psychologiczne czynniki sukcesu w zarządzaniu, S. Witkowski (red.), 1996, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • 10. Rachwał M., Rachwał T., 2005, Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menedżera [w:] Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), seria: Przedsiębiorczość - Edukacja nr 2, Wydawnictwo Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Warszawa-Kraków.
  • 11. Schein E.H., 2001, Przywództwo a kultura organizacji, PWE, Warszawa.
  • 12. Stoner J., Wankel Ch., 2001, Kierowanie, PWE, Warszawa.
  • 13. Żukowski P., 2006, Podstawy nauk o zarządzaniu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171243697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.