PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 6 | 141--159
Tytuł artykułu

Determinants of Young Consumers' Behaviour on the Markets of Central and Eastern Europe

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article explores the determinants of behaviour among young consumers in the markets in central and eastern Europe. It highlights significant factors on the consumption and purchasing conduct of young consumers, centering on the influence of age, sex and size of their families. It accounts the structure of the population in terms of age, growth, household size and market size. Furthermore, other factors that affect consumers behaviour are cited, including poverty and disproportion. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
141--159
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Belch G., Ceresino G. (1985): Parental and Teenage Influences in Family Decision Making. "Journal of Business Research", Vol. 13, pp. 163-176.
  • Burgiel A. (2003): Przejawy naśladownictwa w zachowaniach młodych konsumentów. In: Zachowania konsumentów - determinanty, racjonalność. E. Kieżel (ed.). Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  • Child Poverty and Well-Being in the EU. Current Status and Way Forward (2008). Manuscript completed in January 2008. European Commission Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities Unit E.2.
  • Co młody konsument wiedzieć powinien (2007). Komunikat prasowy UOKiK z 31.05.2007. Http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art326.html.
  • Cowlett M. (2001): Research Can Be Child's Play. "Marketing", May 10, p. 35.
  • Dojrzałe inwestycje (2007). "Media and Marketing Polska", marzec, dodatek Biura Reklamy.
  • Eurostat (2008): Europe in Figures. Eurostat Yearbook 2008. European Commission,European Communities, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=2693,70381876,2693_70592044and_dad=portaland_schema=PORTAL.
  • Fatyga B. (2002): Młodzież w Polsce: oczywistości i idiosynkrazje. Ośrodek Badań Młodzieży, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski, www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xbcr/SID-0A000F0A-B835591F/bst_engl//Fatyga_JugendlicheLebenswelten_polnisch.pdf.
  • Filiatrault P. Ritchie J.B. (1980): Joint Purchasing Decisions: A Comparison of Influence Structure in Family and Couple Decision-Making Units. "Journal of Consumer Research", Vol. 7, pp. 131-140.
  • Foxman E., Tansuhaj P. (1988): Adolescents and Mothers' Perceptions of Relative Influence in Family Purchase Decisions: Patterns of Agreement and Disagreement. "Advances in Consumer Research", Vol. 15 Iss. 1, pp. 449-453.
  • Growth and Income Distribution in an Integrated Europe: Does EMU Make a Difference? (2008). In: Economic Papers 325. L. Jonung, J. Kontulainen (eds). 4th Annual Research Conference, 11-12 October 2007.
  • GUS (2006): Statystyka dla smyka . Warszawa. Http://www.stat.gov.pl/statystyka_dla_smyka.pdf.
  • GUS (2007): Rocznik statystyki międzynarodowej 2006. Warszawa.
  • Human Development Report 2007/2008. Fighting Climate Change: Human Solidarity in a Divided World (2008). Http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2007-2008.
  • Johnson B. (2006): Connected and Craving: Teens Hungry for Latest Cellphone Technology. "Advertising Age" (Midwest region edition), Vol. 77, Iss. 12.
  • Kraak V., Pelletier D. (1998): How Marketers Reach Young Consumers: Implications For Nutrition Education And Health Promotion Campaigns. "Family Economics and Nutrition Review", Vol. 11, Iss. 4.
  • Machul P. (2006): Mali, ale szybcy. "Marketing Media Polska", 37 (225).
  • Marsh H. (1999): Children's Choice. "Marketing", July 15, pp. 27-28.
  • McNeal J., Yeh, C.H. (1993): Born to Shop. "American Demographics", June, Vol. 15, Iss. 6, p. 34-39.
  • Moje konsumenckie ABC - podsumowanie kampanii (2006). Komunikat prasowy UOKiK z dnia 14.09.2006. Http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja//informacja/komunikaty_prasowe/art211.html.
  • Nelson J. (1978): Children as Information Sources in Family Decision to Eat Out. Advances in Consumer. "Advances in Consumer Research", Vol. 6, pp. 419-423.
  • Olejniczuk-Merta A. (1996): Dylematy rynku dziecięcego. OLYMPUS Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa.
  • Olejniczuk-Merta A. (2007): Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej. PWE, Warszawa.
  • Polachek D., Polachek S. (1989): An Indirect Test of Children's Influence on Efficiencies in Parental Consumer Behavior. "Journal of Consumer Affairs", Vol. 23, Iss. 1, pp. 91-110.
  • Rust L. (1993): How to Reach Children in Stores: Marketing Tactics Grounded in Observational Research. "Journal of Advertising Research", Vol. 33, No. 6, November-December, pp. 67-72.
  • Schiffman L., Kanuk L. (1987): Consumer Behavior. Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
  • Solomon R. (2006): Zachowania i zwyczaje konsumentów. Helion, Gliwice.
  • Staszyńska K.M. (2006): Młody konsument: obszary bezradności w świecie konsumpcji. UOKiK, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171244039

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.