PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 62 Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw - Mikrofirma 2011 : systemy finansowania i oceny | 198--206
Tytuł artykułu

Rola rynku newconnect we wspieraniu innowacyjności polskich przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Newconnect in Supporting Innovation in Polish Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Termin "innowacja" charakteryzuje się szerokim zakresem pojęciowym oraz brakiem precyzyjnej definicji. Innowacja przybierać może różne formy, nie ogranicza się tylko do: wprowadzania do produkcji nowych wyrobów lub potocznie rozumianej wynalazczości. Innowacja to również m.in.: doskonalenie dotychczas istniejących produktów, wprowadzenie nowej lub udoskonalenie technologii produkcji, zastosowanie nowego sposobu sprzedaży lub zakupu, otwarcie nowego rynku, zastosowanie nowych surowców lub wprowadzenie zmian w organizacji produkcji. Poziom innowacyjności polskich przedsiębiorstw, bez względu na zastosowany miernik innowacyjności, jest na tle 15 krajów tzw. starej Unii Europejskiej niski. Biorąc pod uwagę wskaźnik wprowadzanych innowacji produktowych i procesowych wynoszący 28%, Polska zajmuje 23. miejsce wśród krajów UE, analizując wskaźnik nowych produktów wynoszący 4,6%, Polska plasuje się na 22. pozycji z 27 państw. Dowodem są także inne statystyki Eurostatu, według których w Polsce zaledwie 28% przedsiębiorstw w latach 2006-2008 wprowadziło innowacje, podczas gdy średnia Unii Europejskiej to 52%. Większość innowacji wprowadzanych przez polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, to inwestycje w nowe maszyny i urządzenia (62% ankietowanych przedsiębiorstw), wprowadzanie nowatorskich wyrobów i usług (48% respondentów), natomiast 30% badanych pozyskuje nowe rynki, a zaledwie 25% poszukuje nowych rozwiązań technologicznych. Innowacyjność w przedsiębiorstwach, nie tylko w Polsce, jest silnie skorelowana z wielkością firmy mierzoną wielkością zatrudnienia. Przedsiębiorstwa małe i średnie bardzo rzadko wprowadzają innowacje produktowe czy procesowe. Przyczyny niskiej innowacyjności Polski na tle krajów Unii Europejskiej to: - uprzedmiotowiony charakter czynników innowacyjnych (źródłem innowacji są głównie maszyny i urządzenia, nie licencje, patenty, zasoby organizacyjne); - niewielkie nakłady polskich przedsiębiorstw na badania, co skutkuje niewielkim poziomem zakumulowanej wiedzy pochodzącej z badań naukowych; - koncentracja polskich przedsiębiorstw na innowacjach uzupełniających powstałych za granicą; - ograniczone możliwości finansowania innowacji (bariera kosztowa), niewielkie nakłady na badania i rozwój mierzone jako procent PKB.(abstrakt oryginalny)
EN
Alternative markets in Europe are being founded as markets for small and medium, innovative companies. Thanks the easier procedure and low costs this sector has an access to financing from equity market. Polish alternative market NewConnect supports as well listed companies through their promotion. The article discusses the importance of NewConnect in creation and supporting innovation in polish companies.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • W literaturze przedmiotu wyróżnianych jest wiele klasyfikacji innowacji: produktowe i procesowe, rozszerzające i radykalne oraz technologiczne, marketingowe, organizacyjne, finansowe. Szerzej w: A. Wziątek-Kubiak, E. Balcerowicz, Determinanty rozwoju innowacyjności firmy w kontekście poziomu wykształcenia pracowników, CASE, Warszawa 2009.
  • A. Błaszczak, Małe szanse na polski Microsoft, "Rzeczpospolita" 22.11.2010, s. B 5.
  • M. Al-Kaber, Cechy współczesnego rynku kapitałowego a polski rynek papierów wartościowych, "Bank i Kredyt", 2001 nr 6, s. 34-42.
  • W. Tarczyński, M. Zwolankowski, Innowacje finansowe - nowa rzeczywistość polskiego rynku kapitałowego, "Bank i Kredyt", 1997 nr 11, s. 72.
  • Globalization and Canada's Financial Markets, Ottawa 1989 Supply and Services Canada, s. 32, za: M. Al-Kaber, op. cit., s. 41.
  • Almanach rynku alternatywnego NewConnect 2010, Warszawa 2010, s. 27.
  • AIM 15th anniversary factsheet, www.londonstockexchange,com, z dnia 30.11.2010 r.
  • E. Smyrgała, Polski przedsiębiorca: handlarz-domokrążca, E-biuletyn NewConnect 16/2010, GPW w Warszawie.
  • Raport z badania innowacyjności emitentów na rynku NewConnect, Warszawa 2009 r., www.newconnect.pl z dnia 20.11.2010 r., s. 11.
  • D. Atroszczak, G.T. Frąckowiak, Powołanie indeksu NC Life Science, E-Biuletyn New-Connect nr 18/2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171244155

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.