PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 11 | 19--23
Tytuł artykułu

Wpływ czynników menedżerskich na umiędzynarodowienie małych i średnich firm w Słowenii

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Umiędzynarodowienie działalności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest ważnym i interesującym obszarem badań na całym świecie. W celu zrozumienia tego złożonego zjawiska przyjmowane są różne teoretyczne perspektywy; wśród nich podejście zasobowe cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. W niniejszym artykule skoncentrowano się na trzech czynnikach menedżerskich będacych przykładami niematerialnych zasobów firmy i jednocześnie związanych z umiędzynarodowieniem działalności firmy. Są to: stosunek menedżerów do umiędzynarodowienia działalności; wiedza o procesie umiędzynarodowienia; oraz międzynarodowe doświadczenie menedżerów. Prezentowane wyniki opierają się na próbie 67 słoweńskich firm produkcyjnych. Wszystkie firmy wybrane do próby są eksporterami. Hipotezy są weryfikowane przy wykorzystaniu modeli regresji liniowej. Wyniki pokazują, że dwa z trzech czynników, tj. stosunek i wiedza wpływają na poziom umiędzynarodowienia. (abstrakt oryginalny)
EN
International activities of small and medium sized enterprises (SMEs) have recently gained much attention around the world. To understand this phenomenon, researchers employ different theoretical perspectives and among them the resource-based theory has been given much attention. In this study three managerial determinants of internationalization relating to managerial attitude toward international expansion, internationalization knowledge and international experience are seen as examples of firm intangible assets and examined. The empirical findings are based on a sample of 67 Slovenian companies. Hypotheses are developed and tested with the use of linear regression models including control variables for firm size and age. Findings show that two out of three examined managerial factors i.e. attitude and knowledge is significantly and positively associated with the level of firm internationalization. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • R.G. JAVALGI, D.A. GRIFFITH, D.S. WHITE, An Empirical Examination of Factors Influencing the Internationalization of Service Firms, "Journal of Services Marketing" 17, no. 2, 2003, s. 186, tłum. własne.
  • A.R. REUBER, E. FISCHER, The Influence of the Management Team's International Experience on the Internationalization Behaviors of SMEs, "Journal of International Business Studies" 28, no. 4, 1997.
  • L.C. LEONIDOU, C.S. KATSIKEAS, The Export Development Process: An Integratve Review of Empirical Models, "Journal of International Business Studies" 27, no. 3, 1996.
  • S.M. SUAREZ-ORTEGA, F.R. ALAMO-YERA, SMEs' Internationalization: Firms and Managerial Factors, "International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research" 11, no. 4, 2005.
  • E. AUTIO, H.J. SAPIENZA, J.G. ALMEIDA, Effects of Age at Entry, Knowledge Intensity, and Limitability of International Growth, "Academy of Management Journal" 43, no. 5, 2000.
  • H. YLIRENKO, E. AUTIO, V. TONTTI, Social Capital, Knowledge, and the International Growth of Technology-based New Firms, "International Business Review" 11, no. 3, 2002.
  • R.D. HADLEY, H.I.M. WILSON, The Network Model of Internationalisation and Experiential Knowledge, "International Business Review" 12, no. 6, 2003, s. 701.
  • N. ATHANASSIOU, D. NIGH, The Impact of the Top Management Team's International Business Experience on the Firm's Internationalization: Social Networks at Work, "Management International Review" 42, no. 2, 2002.
  • D. SULLIYAN, Measuring the Degree of Internationalization of a Firm, "Journal of International Business Studies" 25,no. 2, 1994.
  • G.B. MURPHY, J.W. TRAILER, R.C. HILL, Measuring Performance in Entrepreneurship Research, "Journal of Business Research" 36, no. l, 1996.
  • J.L. CALOF, P.W. BEAMISH, Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization, "International Business Review" 4, no. 2, 1995.
  • C.N. AXINN, Export Performance: Do Managerial Perceptions Make a Difference?, "International Marketing Review" 5, no. 2, 1988.
  • S. NADKARNI, P.D. PEREZ, Prior Conditions and Early International Commitment: The Mediating Role of Domestic Mindset, "Journal of International Business Studies" 38, no. l, 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245391

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.