PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 56 | 137--154
Tytuł artykułu

Determinanty wartości przedsiębiorstwa rodzinnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants Of A Family Business Goodwill
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule krótko scharakteryzowano determinanty wartości przedsiębiorstw, a następnie podjęto próbę identyfikacji czynników wpływających na wartość specyficznego podmiotu gospodarczego, jakim jest firma rodzinna. Inspiracją do napisania artykułu były m.in. wyniki pierwszych ogólnopolskich badań dotyczących przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce, osobiste zainteresowania autorek oraz mała popularność tematu w literaturze przedmiotu. W podsumowaniu autorki postulują, aby przy ustalaniu wartości przedsiębiorstw rodzinnych nie zapominać o ich cechach specyficznych wynikających z nałożenia się dwóch środowisk: rodzinnego i biznesowego, oraz ich słabych i silnych stron będących konsekwencją tych cech, w dużym stopniu determinują one bowiem wartość tych jednostek gospodarczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The subject of the article is the problem of the family business valuation. In the beginning author shortly defines determinants of the corporate value in general. In the next part, author describes characteristics, strengths and weaknesses of the typical family company and shows some statistics about the Polish family business sector. As the result of the article, author presents own conclusions concerning tangible and intangible assets of family business which determine its value, especially for its owners. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Bąk M., Wewnętrzna wartość fi rmy jako wartość niematerialna i czynniki ja kształtujące, w: D. Zarzecki (red.), Zarządzanie fi nansami. Wycena przedsiębiorstw i zarządzanie wartością, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009.
  • Helfert E.A., Techniki analizy fi nansowej, PWE, Warszawa 2004.
  • Kasiewicz S., Mączyńska E., Metody wyceny bieżącej wartości przedsiębiorstwa, w: A. Herman, A. Szablewski (red.), Zarządzanie wartością fi rmy, Poltext, Warszawa 1999.
  • Kowalewska A. (red.), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa 2009.
  • Kulturologia polska XX wieku, www.kulturologia.uw.edu.pl
  • Luty Z., Przedmiot, mierniki i algorytmy wartości w rachunkowości, w: T. Cebrowska, W. Dotkuś (red.), Problemy wyceny w rachunkowości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001.
  • Marcinkowska M., Kształtowanie wartości fi rmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Marjański A., Specyfi ka fi rm rodzinnych, w: Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia fi rm rodzinnych, PARP, Warszawa 2012.
  • Martyniuk-Kwiatkowska O., Wykorzystanie danych sprawozdawczości fi nansowej w ocenie działalności małych przedsiębiorstw, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" 2009, nr 48.
  • Mentel G., Efektywność wykorzystania zasobów intelektualnych w oparciu o metodę VAIC, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej 16; 2009, nr 4, Ofi cyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2009.
  • Safi n K., Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2007.
  • Skoczylas W. (red.), Determinanty i modele wartości przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  • Stępień A., Wstęp do fi lozofi i, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2001.
  • Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne - jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa 2009.
  • Tatarkiewicz W., Paregra, PWE, Warszawa 1978.
  • Walczak W., Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa, e-Mentor 2010, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245551

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.