PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 56 | 375--384
Tytuł artykułu

Rola zaufania w zarządzaniu wartością w warunkach rosnącej niepewności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Trust in the Management of Valuein Conditions of Increasing Uncertainty
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wpływ zaufania na jakość relacji biznesowych. Zaufanie, które jest podstawowym społecznym mechanizmem koordynującym rynek, przestaje spełniać tę funkcję i dochodzi do coraz częściej i szybciej powtarzających się deformacji rynkowych (stagnacji lub kryzysów). Zaufanie jest jedną z najważniejszych cech kulturowych, która decyduje o sukcesie gospodarczym. Nie może być tylko wynikiem wąsko i narzędziowo rozumianego rachunku finansowo-ekonomicznego oraz racjonalnej kalkulacji. Dane statystyczne zamieszczone w artykule ukazują, że społeczna nieufność w wielu krajach wyraźnie wzrasta. Koniecznym dopełnieniem kapitału relacji biznesowych jest wytworzenie się "klimatu zaufania". To on przede wszystkim decyduje o zaufaniu i skutecznych relacjach w biznesie. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper is presented an analysis of the impact of trust on the quality of business relationships. Trust is an essential social mechanism coordinating the market. Unfortunately, nowadays its no longer fulfills this role. For this reason, occur more often and more rapidly repeated deformations of the market, in the form of stagnation or economic crises. Trust is also one of the most important cultural traits which determine economic success. It cannot be only the result of the economic and financial account understood narrowly and instrumentally, and rational calculation. Newest research's results published in the article shows that in many countries social mistrust increases. The crisis of trust in business is growing increasingly also in the euro area. Declining confidence curves are almost parallel to the ongoing globalization process. A necessary complement to business relations' capital is thus the formation of a new 'climate of confidence'. It after all will decide on trust and effective relationships in business in the twenty-first century. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica w Białymstoku
Bibliografia
  • Baudrillard J., Pakt jasności, PIW, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
  • Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
  • Baudrillard J., W cieniu milczącej większości, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
  • Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004.
  • Fukuyama F., Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
  • Hardin R., Zaufanie, Wydawnictwo Petit, Warszawa 2000.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Difi n, Warszawa 2007.
  • Herman A., Kilka refl eksji na temat zaufania, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2007, nr 1.
  • Konopka D., Trust and mistrust in bussines relationships, "Ekonomika Przedsiębiorstw" 2012, nr 8.
  • Leggewie C., Welzer H., Koniec świata, jaki znaliśmy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.
  • Lin J., Si S.X., Can guanxi be a problem? Contexts, ties, and some unfavorable consequences of social capital in China, Springer Science, Published online 1 April 2010.
  • Sztompka P., Trust: A Sociological Theory, Cambridge University Press, Cambridge 1999.
  • Uslaner E.M., The Moral Foudations of Trust, Cambridge University Press, Cambridge 2002.
  • Wielecki K., Kryzys i socjologia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245581

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.