Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Hidden Markov Models in Analysis of Results of Business Tendency Surveys
Języki publikacji
Abstrakty
W pracy zbadana została możliwość wykorzystania algorytmu Viterbiego do analizy sald odpowiedzi respondentów na pytania testu koniunktury w przemyśle, prowadzonego przez Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W badaniu rozważane były pytania dotyczące oceny stanu obecnego. Do analizy wykorzystane zostały ukryte modele Markowa z warunkowymi rozkładami normalnymi. Pod uwagę brane były modele, w których łańcuchy Markowa mają dwuelementową i trójelementową przestrzeń stanów. Uzyskane wyniki zostały skonfrontowane z pochodzącymi z różnych źródeł datowaniami punktów zwrotnych cyklu koniunkturalnego. Badane modele zostały porównane pod względem skuteczności w wychwytywaniu sygnałów o nadchodzących zmianach w koniunkturze. Przeprowadzone analizy przemawiają za stosowaniem modeli z trzystanowymi łańcuchami Markowa. Wyniki badania sugerują ponadto, iż należy brać pod uwagę opóźnienia między odpowiedziami respondentów a zmianami klimatu koniunktury. (abstrakt oryginalny)
The paper considers the possibility of using the Viterbi algorithm to analyse results of the RIED WSE business surveys in the manufacturing industry.The analysis was focused on the state balances. The hidden Markov models with conditional normal distributions were applied. There were considered models with two-state and three-state Markov chains. The results were compared with the timing of turning points taken from other sources. The tested models were compared in terms of effectiveness in detecting of coming changes in economic conditions. The analysis suggests models with three-state Markov chains be used. The results also suggest that it is necessary to take into account a delay between the opinions of survey respondents and changes in economic climate. (original abstract)
Rocznik
Strony
159--181
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- Abberger K., Nierhaus W., Markov-switching and the Ifo business climate: The Ifo business cycle traffic lights, "Journal of Business Cycle Measurment and Analysis", nr 2, 2010.
- Adamowicz E., Dudek S., Pachucki D., Walczyk K., Wahania cykliczne w Polsce i strefie euro, "Prace i materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH", nr 89, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2012.
- Cappé O., Moulines E., Rydén T., Inference in hidden Markov models, Springer Series in Statistics, 2005.
- Cleveland R. B., Cleveland W. S., McRae J. E., Terpenning I., STL: A seasonal-trend decomposition procedure based on loess, "Journal of Official Statistics", vol. 6, 1990.
- Drozdowicz-Bieć M., Cykle i wskaźniki koniunktury, Poltext, Warszawa 2012.
- Drozdowicz-Bieć M., Od recesji do boomu. Wahania cykliczne polskiej gospodarki 1990-2007, w: "Koniunktura gospodarcza - 20 lat doświadczeń Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH", pr. zb. pod red. E. Adamowicz, "Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH", Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
- Hamilton J. D., Time series analysis, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1994.
- Rabiner L. R., A tutorial on hidden Markov models and selected applications in speech recognition, "Proceedings of the IEEE, vol. 77, 1989.
- Skrzypczyński G., Wykorzystanie ukrytych modeli Markowa do wyznaczania punktów zwrotnych koniunktury na podstawie danych ankietowych, praca niepublikowana, badanie statutowe Instytut Ekonometrii SGH, Warszawa 2008.
- Viterbi A., Error bounds for convolutional codes and an asymptotically optimum decoding algorithm, "IEEE Transactions on Information Theory, vol. 13, 1967.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245679