PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 19 | 143--151
Tytuł artykułu

Bariery zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Barriers of the consumers behaviours on green products market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich latach można zauważyć zainteresowanie konsumentów produktami ekologicznymi. Wynika to z faktu, że coraz większe znaczenie zyskuje dbałość o środowisko, troska o zdrowie, powrót do natury, co ma swoje konsekwencje w decyzjach nabywczych konsumentów. Zachowania konsumentów wobec produktów ekologicznych zależą od różnych czynników. Determinuje je przede wszystkim poziom świadomości ekologicznej, poziom dochodów, poziom wiedzy i działania marketingowe. Pomimo że rozwój zachowań nabywczych na polskim rynku produktów ekologicznych potwierdzają liczne badania, to eksperci i badacze tego rynku podkreślają zbyt wolny jego rozwój. Celem artykułu jest charakterystyka barier nabywania produktów ekologicznych przez konsumentów. Należy do nich zaliczyć niską świadomość ekologiczną polskich konsumentów, małą wiedzę na temat produktów ekologicznych, ich oznaczeń, sposobów wytwarzania oraz małą dostępność. Ograniczeniem są również stosunkowo niskie dochody konsumentów w stosunku do wysokich cen produktów ekologicznych. (tekst z oryginału)
EN
In the paper the behaviors barriers of the consumer on the green products market were characterized. The attention to the low ecological awareness of consumers and their hypothetical willingness to pay ceiling prices was given. The consumers have the fragmentary knowledge about green products and their labels. The market development is also retarded by the underdeveloped delivery channels. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Bibliografia
  • W. Łuczka-Bakuła, Uwarunkowania produkcji i konsumpcji żywności ekologicznej, Zeszyty Naukowe - Seria II Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 1995, s. 67.
  • E. Mistewicz, Generacja EKO, "Wprost" 1998, nr 8, s. 52.
  • Z. Kędzior, Konsument wobec zmian w otoczeniu rynkowym, www.swiatmarketingu.pl/index. php?rodzaj=03&id_numer=548592 (7.09.2007).
  • W. Łuczka-Bakuła, Czynniki warunkujące proekologiczne zmiany w modelu konsumpcji, "Człowiek i Przyroda" 1996, nr 4, s. 51.
  • T. Burger, Uwagi o świadomości ekologicznej, "Przegląd Powszechny" 1986, nr 12, s. 18.
  • W. Łuczka-Bakuła, Czynniki warunkujące..., s. 51.
  • S. Bonti-Ankomah, K.E. Yiridoe, Organic and Conventional Food: A Literature Review of the Economics of Consumer Perceptions and Preference, Organic Agriculture Centre of Canada, Canada 2006, s. 32, za: R. Cunningham, Who is the Organic Consume, Growing Organic Conference, Red Deer, Alberta 2002, 11-12 March.
  • S.L. Ott, Ch.L. Huang, S.K. Misra, Consumers Perceptions of Risk from Pesticide Residues and Demand for Certification of Residue Free Produce, "Economics of Food Safety", J.A. Caswell, New York 1991, s. 25.
  • O'Donovan, P. McCarthy, Irish Consumer Preference for Organic Meat, "British Food Journal" 2002, nr 104 (3/4/5), s. 353-370; F. Soler, J.M. Gil, M. Sanchez, Consumers' Acceptability of Organic Food in Spain: Results from an Experimental Auction Market, "British Food Journal" 2002, nr 104 (8), s. 674.
  • D. Metera, Rolnictwo ekologiczne jako propozycja dla samorządów lokalnych, http://eko.org. pl/kropla/23/rol_eko.html (7.09.2010).
  • K. Millock, L.G. Hansen, M. Wier, L.M. Andersen, Willingness to Pay for Organic Foods: a Comparison Between Servey Date and Panel Date From Denmark, Materials the 13th annual EAERE Conference Monterey, June 2002, s. 73.
  • J. Pojnar, Wpływ znakowania ekologicznego na konsumenckie decyzje zakupów, "Ekopartner" 2001, nr 2, s. 7.
  • Świadomość ekologiczna konsumentów polskich, A. Wiśniewski (red.), Konsumencki Instytut Jakości, Warszawa 1995, s. 53.
  • W. Łuczka-Bakuła, Rynek żywności ekologicznej, PWE, Warszawa 2007, s. 127.
  • K. Giannakas, Information Asymmetries and Consumption Decisions in Organic Food Product Markets, "Canadian Journal of Agricultural Economics" 2000, nr 50, s. 47-49;C. Fotopoulos, A. Krystallis, Organic Product Avoidance: Reasons for Rejection and Potential Buyers Identification in a Countryside Survey, "British Food Journal" 2002, Vol. 104, No 3/4/5, s. 253.
  • S. Żakowska-Biemans, Rynek żywności ekologicznej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003, s. 55.
  • Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta, U. Sołtysiak (red.), Wydawnictwo Ekoland, Fundacja Leben und Umwelt, Warszawa 1995, s. 156.
  • W. Łuczka-Bakuła, Zmiany w dystrybucji żywności ekologicznej w Unii Europejskiej, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 1, s. 60.
  • K. Gutkowska, I. Ozimek, Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005, s. 190.
  • S. Żak
  • owska-Biemans, op.cit., s. 181.
  • W. Łuczka-Bakuła, Zmiany w dystrybucji..., s. 65.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245919

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.