PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 30 | 223--236
Tytuł artykułu

Audyt wewnętrzny systemu zwrotów nadpłat w podatku dochodowym od osób fizycznych

Warianty tytułu
Internal Audit of Tax Return System for Indiyiduals
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podatek dochodowy od osób fizycznych jest podatkiem osobistym, co oznacza, że podatnikiem jest każda osoba fizyczna osiągająca dochód. Na osobach fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ciąży obowiązek podatkowy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych -DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm. - zwana dalej ustawą o podatku dochodowym) każdy podatnik ma prawo skorzystać również z ulg podatkowych. Proces realizacji zwrotu nadpłaty podatku dochodowego prowadzony jest rokrocznie przez wszystkie urzędy skarbowe w Polsce w okresie od 1 stycznia do 30 lipca (w indywidualnych przypadkach w dłuższym okresie), co wynika z regulacji prawnych unormowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 r., nr 8, poz. 60, z późn. zm.) - zwanej w dalszej części pracy Ordynacją podatkową. Częste zmiany regulacji prawnych, niejasne przepisy i ich różna interpretacja, jak również nadmiar bieżących zadań do wykonania przez pracowników urzędów skarbowych powoduje, że ten obszar działania powinien być poddawany bieżącemu monitoringowi (fragment tekstu)
EN
Every year during the tax return period repayments of the overpaid sums play an extremely important role. Following the statistical analysis of the particular years in the past it can be noticed that the deductions are rising although the tax relieves have been reduced. Many tax deductions from the income in order to reduce the tax are very risky and they lead to obtaining money under false pretences by some dishonest tax payers. The inventiveness and various ideas created by tax payers become more and more refined every year and that requires, from the management on each level, the creation of a very smooth, precise and tight tax repayment process for each tax return situation. To large extends a well planned audit for this range of problems seems to be to a very effective tool for eliminating the existing threat and risk of obtaining [undue] money under false pretences. Moreover, advisory procedures connected with the dis-cussed subject have been described in this paper as well. In the changing world, the auditor is becoming an advisor, a consultant who is performing an improving role for the work of a particular department. He should co-operate closely with the management and support it in making decisions concerning the risk both on operational and strategic level. (original abstract)
Twórcy
  • Izba Skarbowa w Szczecinie
Bibliografia
  • VI Konferencja Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska; "Biuletyn Rachunkowości" 2009, nr 12.
  • Podręcznik audytu wewnętrznego w administracji publicznej. Ministerstwo Finansów, marzec 2003.
  • Informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 i 2008 rok. Ministerstwo Finansów, Departament Podatków Dochodowych; Warszawa, sierpień 2009.
  • Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, DzU nr 130, poz. 1450, z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, DzU z 2000 r., nr 14, poz. 176, z późn. zm.
  • Wojtuń A., Pieniący A., Audytor wewnętrzny dobry na kryzys, "Rzeczpospolita" 6.05.2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171246897

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.