PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 3 | 569--579
Tytuł artykułu

Inżynieria wiedzy i systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą i wspomaganiu decyzji biznesowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Knowledge Engineering and Expert Systems in Knowledge Management and Business Decision Support
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego artykułu jest uzasadnienie tezy o silnych związkach między zarządzaniem wiedzy oraz inżynierią wiedzy i systemami ekspertowymi. IW i SE mogą stanowić integralną część zarządzania wiedzą, dostarczając metodologii i narzędzi wspierających niektóre procesy zarządzania wiedzą. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to justify thesis about strong relationship between the knowledge management (KM) and knowledge engineering (KE) as well as expert systems. Knowledge engineering and expert systems can be an integral part of knowledge management, providing methodologies and tools supporting some KM processes. (original abstract)
Rocznik
Strony
569--579
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Beardon C. (Ed.) (1989), Artificial Intelligence Terminology - a reference guide, Wiley, New York.
  • Beckman T.J. (1999), The Current State of Knowledge Management, w: Knowledge Management Handbook, ed. J. Liebowitz, CRC Press, London.
  • Fathi M., Holland A. (2011), Modelling Uncertainties in Advanced Knowledge Management, w: Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, eds. A. Fred et al., Communications in Computer Science 128, Springer-Verlag, Berlin.
  • Gołuchowski J. (2007), Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą, Prace Naukowe UE, Katowice.
  • Gutt T., Michalik K. (1989), Eksperymentalny system ekspercki do diagnostyki procesów technologicznych MOS przy użyciu struktury próbnej, Prace Instytutu Technologii Elektronowej CEMII, PWN, Warszawa.
  • Hayes-Roth F., Waterman D. A., Lenat D.B. (1983), Building Expert Systems, Addison-Wesley, Reading MA.
  • Huntington D. (1999), Knowledge-Based Systems: A Look at Rule-Based Systems, w: Knowledge Management Handbook, ed. J. Liebowitz, CRC Press, New York.
  • Jashapara A. (2006), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.
  • Kendal S., Creen M. (2007), An Introduction to Knowledge Engineering, Springer-Verlag, London.
  • Kielan K., Kucharska-Pietura K., Kwiatkowska M., Michalik K., Węgrzyn-Wolska K. (2008), PHOENIX - AI Technology in Neuroscience Evidence Base Medicine, w: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym'08, Gołuchowski J., Frączkiewicz-Wronka A. (red.), Prace Naukowe UE, Katowice.
  • Kwiatkowska M., Michalik K., Kielan K. (2012), Computational Representation of Medical Concepts: A Semiotic and Fuzzy Logic Approach, w: Soft Computing in Humanities and Social Sciences, eds. R. Seising, V. Sanz, Springer-Verlag, Berlin.
  • Liebowitz J. (1998), Expert systems: An integral part of knowledge management, Kybernetes, Vol. 27, Iss. 2.
  • Liebowitz J. (2001), Knowledge Management, Learning from Knowledge Engineering, CRC Press, London.
  • Liebowitz J. (2006), What They Didn't Tell You about Knowledge Management, The Scarecrow Press, Oxford.
  • Marcinek T. (2003), Wskaźniki z rękawa. Computerworld, 20/576, 19 maja.
  • Michalik K. (1987), Systemy ekspertowe - narzędzie wspomagania decyzji, w: Systemy produkcyjne- teoretyczne i praktyczne problemy projektowania, konferencja SYPRO, Politechnika Warszawska, Warszawa.
  • Michalik K. (1994), Intelligent System for Financial Analysis. W: SPIC-IS'94 - Second Singapore International Conference on Intelligent Systems, 14-17 November, Singapore.
  • Michalik K. (2004a), Intelligent Decision Support System Using the Hybrid Architecture, w: AICM'04 Artificial Intelligence in Control and Management, Zieliński J.S. (red.), September 14, Łódź.
  • Michalik K. (2004b), Selected Aspects of Multi-Level Hybrid AI Environment for Decision Support. Journal of Artificial Intelligence Studies (Special Issue), Vol. 1, No. 2 (24)/2004. Proc. of VI International Conf. on Artificial Intelligence AI, Univ. of Podlasie.
  • Michalik K. (2010), PC-Shell/SPHINX jako narzędzie tworzenia systemów ekspertowych, w: Systemy ekspertowe - wczoraj, dziś i jutro; Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach, Gołuchowski J., Filipczyk B. (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Michalik K. (2011a), Systemy ekspertowe jako narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą, w: Komunikacja elektroniczna; Systemy ekspertowe - wczoraj, dziś i jutro; Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach, Pańkowska M. (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Michalik K. (2011c): Reguły biznesowe w zarządzaniu wiedzą, w: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym'11, Gołuchowski J., Frączkiewicz-Wronka A. (red.), Prace Naukowe UE, Katowice.
  • Michalik K.(2011b), Zarządzanie wiedzą w organizacji z użyciem hybrydowego systemu ekspertowego, w: Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw, Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Noy F.N. et al.(2000), The Knowledge Model of Protégé-2000: Combining Interoperability and Flexibility, EKAW '00 Proceedings of the 12th European Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and Management, Springer-Verlag, London.
  • Perkins W.A., Austin A. (1990), Adding Temporal Reasoning to Expert System Building Environments. IEEE Expert, February.
  • Probst G. et al. (2004), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Raczkowski K. (2010), Zarządzanie wiedzą w administracji celnej; W systemie bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Ross R. (2003), Principles of the Business Rules Approach, Addison-Wesley, New York.
  • Ross R., Lam G.S.W. (2011), Building Business Solutions, Business Rule Solutions, LLC.
  • Schreiber et al. (2000), Knowledge Engineering and Management, The commonKADS Methodology, MIT Press, Cambridge MA.
  • Shapiro S.C. (Ed.) (1990), Encyclopedia of Artificial Intelligence, Vol. 1, Wiley, New York.
  • Skyrme D.J. (1999), Knowledge Networking: Creating the Collaborative Enterprise, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Swan J. et al. (1999), Knowledge Management - the Next Fad to Forget People, w: Proc. of the 7th European Conf. on Information Systems, Copenhagen.
  • van der Spek R., Spijkervet A. (1997), Knowledge Management: Dealing Intelligently with Knowledge, w: Knowledge Management and its Integrative Elements, ed. J. Liebowitz, CRC Press, London.
  • Waterman D. (1985), A Guide to Expert Systems. Addison-Wesley, Reading MA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247547

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.