PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 25 | 793--802
Tytuł artykułu

Projekty i programy jako procesy kreacji wartości według modelu Normanna

Warianty tytułu
Projects and Programmes as Value Creation Processes According to Normann's Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną z najważniejszych zmian organizacyjnych w ostatnich latach był znaczny wzrost liczby prac organizowanych w formie projektów w różnych sektorach i branżach. Tendencję tę potwierdzają zarówno badania naukowe, jak i obserwacja praktyki gospodarczej, które zwracają również uwagę na rosnące znaczenie instrumentów zarządzania projektami, programami i portfelami projektów w organizacjach. Jednocześnie w różnych badaniach ciągle podkreślane są problemy związane z jakością produktu, przekraczaniem terminów oraz budżetów. Badania te wskazują także na potrzebę bardziej strategicznego podejścia do zarządzania projektami i większego skupienia się na kreowaniu wartości i korzyści, jakie projekty i programy generują dla organizacji. W artykule przedstawiono nowe spojrzenie na projekty i programy jako na procesy tworzenia wartości, a więc w znacznie szerszej perspektywie niż w klasycznym ujęciu ograniczonego czasowo przedsięwzięcia. Na podstawie prac Richarda Normanna w artykule przedstawiono model projektów i programów, ukierunkowany na kreację wartości. W końcowej części artykułu przedstawiono wnioski oraz pewne wskazówki odnoszące się do możliwości ich zastosowania w praktyce.(abstrakt oryginalny)
EN
One of the most important organizational developments in recent years has been the significant growth in project work across different sectors and industries. Academic research confirms this development as well as business practice highlights the growing importance of project, programme and portfolio management practices to organizations. Moreover, different industry researches highlight the problems of product quality, missed deadlines and budget overruns. The same surveys also high light the need for a more strategic approach towards the management of projects and a greater focus on the value and benefits that projects and programmes create to organizations. This paper presents a new perspective on projects and programmes as value creation processes. Based on the work of Richard Normann, there is presented the conceptual framework of model of projects and programmes aimed at value creation. Some conclusions are then drawn including some practical suggestions on how the model might be used in practice.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Andersen E. i in.: Goal directed project management, 3rd ed. Kogan Page 2004.
  • Ballard G., Howell G.: Lean project management, "Building Research and Information" 2003,nr 31(2).
  • Cohen D., Graham R.: The project manager's MBA, Jossey-Bass 2001.
  • Koskela L., Howell G.: The underlying theory of project management is obsolete, "Conference proceedings of the 2002 PMI conference", Seattle 2002.
  • Morris P.: The management of projects, Telford 1994.
  • Morris P., Jamieson A.: Translating corporate strategy into project strategy, Project Management Institute 2004.
  • Normann R.: Reframing business: when the map changes the landscape, Wiley 2001.
  • Normann R., Ramirez R.: From value chain to value constellation: designing interactive strategy, "Harvard Business Review", July-August 1993.
  • Whittington R. i in.: Change and complementarities in the new competitive landscape: a European panel study 1992-1996, "Organization Science" 1999, nr 5.
  • Winter M., Szczepanek T.: Images of projects: pragmatic perspectives for the 21st century, Gower 2008.
  • Winter M., Szczepanek T.: Projects and programmes as value creation processes: A new perspective and some practical implications, "International Journal of Project Management" 2008, nr 26.
  • Winter M. i in.: Focusing on business projects as an area for future research: an exploratory discussion of four different perspectives, "International Journal of Project Management" 2006,nr 24 (8).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171248109

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.