PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 124 Prognostyczne uwarunkowania ryzyka gospodarczego i społecznego | 29--44
Tytuł artykułu

Modele subiektywne w konstrukcji prognoz długookresowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Subjective Models in the Design of Long-Term Forecasts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wybrane aspekty budowy i praktycznego wykorzystania subiektywnych modeli prognostycznych stanowią podstawowy przedmiot rozważań zamieszczonych w niniejszym opracowaniu. Celem głównym jest wskazanie przydatności takich modeli w konstrukcji długookresowych prognoz i scenariuszy rozwoju nowych technologii. Rozważania teoretyczne zostaną uzupełnione o realne przykłady analizy danych, pozyskanych w badaniu foresight "Zeroemisyjna gospodarka energią w warunkach zrównoważonego rozwoju Polski do 2050", realizowanego przez Główny Instytut Górnictwa w Katowicach. (fragment tekstu)
EN
In the paper are presented some aspects of construction and practical use of subjective forecasting models. The main objective was to identify the usefulness of these models in the design of long-term forecasts and scenarios for the development of new technologies. Theoretical considerations are supplemented with real examples of data analysis, obtained in the study of foresight "zero carbon energy economy in a sustainable development of the Polish to 2050", conducted by the Central Mining Institute in Katowice. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Armstrong J.S., Collopy F.: Integration of Statistical Methods and Judgment for Time Series Forecasting, w: G. Wright, P. Goodwin, Forecasting with Judgment, John Willey & Sons, New York 1998.
  • Bass F.M. :A new product growth model for consumer durables, "Management Science" 1969, January.
  • Cohen W.A.: The Practise of Marketing Management. Analysis, Planning and Implementation, Macmillan Publishing Company, New York 1991.
  • Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Gardner E., Jr.: Forecast with No Data, "Lotus" 1991, Vol. 7, No. 6.
  • Lilien G.L., Rangaswamy A.: Marketing Engineering: Computer-Assisted Marketing Analysis and Planning, Revised Second Edition, Trafford Publishing 2004.
  • Little J.D.: Models and Managers: The Concept of a Decision Calculus, "Management Science" 1970, Vol. 16, No. 8.
  • Makridakis S., Wheelwright S.C., Hyndman R.J.: Forecasting: methods and applications, J. Wiley, New York 1998.
  • Poradowska K.: Subjective Growth Models in Long-Term Forecasting the Development Technologies, Econometrics - Forecasting, Research Papers, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011.
  • Poradowska K.: Wybrane aspekty prognozowania sprzedaży nowych produktów, red. P. Miłobędzki, M. Szreder, Uniwersytet Gdański, Sopot 2011.
  • Rogers E.M.: Diffusion of Innovations, Free Press, New York 1983.
  • Russo E.J., Schoemaker P.J.: Decision Traps: The Ten Barriers to Brilliant Decision-Making and How to Overcome Them, Knopf Doubleday Publishing Group 1989.
  • Saunders J.: The specification of aggregate market models, "European Journal of Marketing" 1987, Vol. 21, No. 2.
  • Shim J.K.: Strategic Business Forecasting, St. Lucie Press, New York 2000.
  • Sokele M.: Growth models for the forecasting of new product market adoption, "Telektronik" 2008, No. 3/4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171248515

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.