PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 276 Strategie i mechanizmy odnowy przedsiębiorstw | 47--57
Tytuł artykułu

Przywództwo a innowacyjność polskich przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych

Warianty tytułu
Leadership vs. Innovation of Polish Enterprises - Results of Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych dotyczących determinant innowacyjności (przeprowadzonych w Polsce). Skoncentrowano się na jednym z najważniejszych czynników: przywództwie. Celem artykułu jest pokazanie, jaki typ przywództwa sprzyja tworzeniu innowacji oraz ich skutecznemu wykorzystaniu w rozwoju wartości organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of empirical research related to determinants of innovation (conducted in Poland). The author concentrates on one of the most important determinants which is leadership. The purpose of this article is to show what type of leadership is the best to promote the development of innovations and their effective use in the development of long-term value of an organization.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Avery G.C., Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków, PWE, Warszawa 2009.
  • Bass B.M., From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision, "Organizational Dynamics", Winter 1990, vol. 18, iss. 3, s. 19-31.
  • Bessant J., Pavit K., Tidd J., Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons, Ltd., Great Britain 2005.
  • Bieńkowska A., Bojnowska A., Walecka K., Zabłocka-Kluczka A., Bariery wewnętrzne działalności innowacyjnej w podmiotach na Dolnym Śląsku - wyniki badań, [w:] Strategie i doradztwo dla przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Oficyna Wyd.-Reklamowa Hanna Wolska, Wrocław 2007, s. 31-42.
  • Birkinshaw J., Hamel G., Mol M.J., Management Innovation, "Academy of Management Review" 2008, 33, 825-845.
  • Collins J.C., Porras J.I., Wizjonerskie organizacje, SPM Project, Wrocław 2003.
  • Den Hartog D.N., House R.J., Hanges P.J., Ruiz-Quintanila S.A., Dorfman P.W., Culture specific and cross-culturally generalizable implicit leadership theories: Are attributes of charismatic/transformational leadership universally endorsed? "The Leadership Quarterly" 1999, 10(2), s. 219-256.
  • Dibella A.J., Nevis E., How Organizations Learn: An Integrated Strategy for Building Learning Capability, Jossey-Bass 1996.
  • Dobni C.B., Achieving synergy between strategy and innovation: The key to value creation, "Int. Journal of Business Science and Applied Management" 2010, vol. 5, iss. 1, s. 48-48.
  • Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
  • Freeman Ch., The Role of Technical Change in National Economic Development, [w:] Technological Change, Industrial Restructuring and Regional Development, red. A. Amin, J. Goddard, Allen & Unwin, London 1986.
  • Glińska-Neweś A., Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Dom Organizator, Toruń 2007.
  • Gobble M.M., Innovation and strategy, "Research-Technology Management", May-June 2012, s. 63-65.
  • Heijden van der K., Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  • Horth D., Buchner D., Innovation Leadership, Continuum, http://www.ccl.org, 3.09.2012.
  • Jaruzelski B., Dehoff K., The global innovation 1000. How the top innovators keep winning, "Strategy + Business Magazine", iss. 61, Winter 2010, s. 1-14.
  • Klemm W.R., Leadership: Creativity and Innovation; http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/au-24/ klemm.pdf, 24.08.2012.
  • Kuhnert K.W., Transformating Leadership: Developing People Through Delegation, [w:] Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership, red. B.M. Bass, B.J. Avolio, Sage, Thousand Oaks, CA, 1994, s. 10-25.
  • Majewska-Opiełka I., Umysł lidera, Medium, Warszawa 2001.
  • March J., Levitt B., Organizational learning, "Annual Review of Stanford University" 1988, 14, s. 319-340.
  • Meindl J.R., Invited reaction: Enabling visionary leadership, "Human Resource Development Quarterly" 1998, 9 (1), s. 21-24.
  • Montuori L.A., Organizational longevity: Integrating systems thinking, learning and conceptual complexity, "Journal for Organizational Change" 2000, 13 (1), s. 61-73.
  • Moss Kanter R., When giants learn to dance - mastering the challenges of strategy. Management and Careers in the 1900s, Simon and Schuster, New York 1989.
  • Parks Sh.D. Przywództwa można się nauczyć, Helion, Warszawa 2007.
  • Ryssin V.N., Korolev G.N., Role structures and creative potential of working teams, "R&D Management" 1984, vol. 14, issue 4, s. 233-237.
  • Sadler Ph., Leadership and Organizational Learning, [w:] Handbook of Organizational Learning and Knowledge, red. M. Dierkes, A. Berthoin Antal, J. Child, I. Nonaka, Oxford University Press, New York 2001, s. 415-427.
  • Schein E.H., Przywództwo a kultura organizacji, [w:] Lider przyszłości, red. F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard, Business Press, Warszawa 1997, s. 81-90.
  • Selman J., Leadership and Innovation: Relating to Circumstances and Change; http://www.innovation. cc/discussion-papers/selman.pdf, 4.09.2012.
  • Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  • Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 1999.
  • Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa 2001.
  • Tichy N.M., Devanna M.A., The Transformational Leader, John Wiley, New York 1989.
  • Vaccaro I.G., Jansen J.J.P., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W., Management innovation and leadership: the moderating role of organizational size, "Journal of Management Studies" 2012, vol. 49, s. 28-51.
  • Walecka-Jankowska K., Wpływ zarządzania wiedzą na innowacyjność przedsiębiorstw, rozpr. doktor. PWr, Wydział Informatyki i Zarządzania, Wrocław 2011.
  • West J., Contrasting Innovation Creation and Commercialization within Open, User and Cumulative Innovation, Academy of Management Conference, Technology and Innovation Management Division, Montréal 2010.
  • Zarządzanie kreatywnością i innowacją, Harvard Business Essentials, MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2005.
  • Zgrzywa-Ziemak A., Czynniki kształtujące zdolność uczenia się przedsiębiorstwa, rozpr. doktor. PWr, Wydział Informatyki i Zarządzania, Wrocław 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249167

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.