PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 14 | nr 1 | 39--48
Tytuł artykułu

Biznes, kryzys, etyka : zło gospodarcze jako przedmiot nazywania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business, Crisis, Ethics : Economic Evil as a Subject to be Called
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wydarzenia najnowsze przypominają o tym, że rynek potrzebuje etyki pojętej jako środek umożliwiający ochronę jego mechanizmów. Gdzie jednak jej szukać? Obietnica miarodajnej oceny zdarzeń gospodarczych zawierająca się w nazwie etyki biznesu - rzecz warta nazwania, obietnica dotąd niespełniona - wymaga uwzględnienia dwóch problemów. Pierwszy z nich dotyczy formuły umożliwiającej godzenie pojęcia słuszności z nakazem efektywnego gospodarowania. Drugi, wiedzie na powrót do pytania o to, kto miałby decydować o poprawności takiego połączenia? Skoro do grona nieuczciwych przedsiębiorców dołączyli ci, którzy w realiach zachodnich wcielają się w rolę egzekutora reguł sprawiedliwości, to przedmiotem obaw musi stawać się mechanizm stanowienia owych reguł. (fragment tekstu)
EN
Facing the economic crisis (began in 2007) managers and political leaders pay more attention to the postulate of socially responsible business. The axiological turn gives new possibilities to implement ethical standards in the sphere of economy. Alas, at the same time, this task evokes the following problems. Firstly, as social researchers, we need to know how to compose heterogeneous axiological systems (to join rules of ethics with the imperative of economic efficiency). Secondly, as market participants, we have to find the formula of mutual understanding (being seen as precondition of our ethical claims). (original abstract)
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
39--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982, s. 199.
  • A. Siemaszko, Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN, Warszawa 1993, s. 48-49.
  • R.T. De George, Competing with Integrity in International Business, Oxford University Press, New York, Oxford 1993.
  • I. Berlin, Cztery eseje o wolności, PWN, Warszawa 1994, s. 185.
  • A. Sen, Rozwój i wolność, Zysk i S-ka, Poznań 2002, s. 132.
  • Th. Donaldson, P.H. Werhane, Ethical Issues in Business, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1988, s. 4.
  • Ch.D. Stone, Where the Law Ends. The Social Control of Corporate Behavior, Harper Torchbooks, New York, Hagerstown, San Francisco, London 1975.
  • D. Walczak-Duraj, Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002, s. 117-121.
  • A. Sen, Czy pojęcie etyki biznesu ma sens ekonomiczny? w: P. Minus (red.), Etyka w biznesie, PWN, Warszawa 1998, s. 58-71.
  • A. Węgrzecki, Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej, w: J.J. Sztaudynger i inni (red.), Etyka, gospodarka, "Annales" 2002 (t. 5), SWSEiZ, Łódź 2002, s. 15-20.
  • P.A. Samuleson i W.D. Nordhaus, Ekonomia, PWN, Warszawa 2000, s. 89.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249249

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.