PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 215 Wybrane aspekty zarządzania i gospodarowania w sektorze publicznym | 27--41
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty zarządzania przez podatki w jednostkach samorządu terytorialnego

Autorzy
Warianty tytułu
Chosen Aspects of Management Through Taxes in Local Governments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem niniejszego opracowania są teoretyczne możliwości wykorzystania podatków dla realizacji wymienionych wyżej celów. Wiąże się to z określeniem niezbędnych warunków skuteczności rozwiązań w tym zakresie. Wymaga to znajomości mechanizmów podziału podatkowego, analizy istoty i rodzajów funkcji podatków, a tym samym do określenia możliwych do realizacji celów opodatkowania. (fragment tekstu)
EN
Taxes are an economic category of division. The realization of the fiscal function of taxes results in a significant scope of tax redistribution and at the same time ensures that state and local authorities' financial as well as material requirements for operation are met. The fiscal function of taxes has also a second dimension - a dimension of economic as well as social impacts. These impacts are accepted even on the grounds of contemporary economic liberalism. The recreation of local governments on a communal level in 1991 and creation of such entities on county and regional levels in 1999 resulted in new challenges which faced both local and regional authorities insofar as preparation and implementation of socio-economic development strategies was concerned. Underlying assumptions of such a strategy should provide for mechanisms of creating favourable conditions for investors who could, in turn, create new jobs and thus stimulate economic development on both local and regional level. It is beyond doubt that taxes may be used as an efficient instrument for intervention on a communal level. Drawing the interest of investors through material stimuli, such as tax reductions, should be considered first of all. Such measures may be applied to those investors who invest in locations or types of activity which are favoured by the local authorities or who manage to create a certain number of jobs for graduates and unemployed. All tax preferences should be in line with the principles of awarding public aid which have been adopted in the European Union. All measures should conform with the de minimis principle or be notified by the European Commission. The efficiency of management through taxes depends on the strength of stimuli generated by adopting various tax-related measures. Any analysis should first of all concentrate on taxes with regards to which communes possess at least partial tax authority, primarily the property tax as well as, to some extent, tax on the means of transportation and the agricultural tax. It needs to be emphasized that local governments on the county and regional levels do not receive incomes from any taxes with regards to which they could be considered as having tax authority. This means that these entities simply cannot use the tax-based instruments of management. If one considers the scope of tasks that should be carried out by these local government institutions, one might conclude that they do not possess sufficient own sources of incomes. This problem points out a serious need of profound reforms with regards to the system of financing local governments. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999, s. 15.
  • Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactw narodów, PWN, Warszawa 1954, s. 583.
  • Gerloff W., Die Steuerwissenschaftlehre. Handbuch der Finanzwissenschaft, Bd. 2, Tubingen 1956, s. 226.
  • Rutkowski J., Podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce lat 90-tych, FBU, Łódź 2000, s. 12.
  • Gaudamet P.M., Molinier J., Finanse publiczne, PWE, Warszawa 2000, s. 422.
  • Krajewska A., Podatki. Unia Europejska. Polska. Kraje nadbałtyckie, PWE, Warszawa 2004, s. 24.
  • NBP, Informacja wstępna nr 12, grudzień 2005, s. 1.
  • Korzeniowska A., Krawczyk R., Pojęcie i istota samorządu terytorialnego, [w:] A. Korzeniowska (red.), ABC samorządu terytorialnego, Oficyna Wydawnicza Branta. Bydgoszcz 2004, s. 24.
  • Sokołowski J., Zarządzanie przez podatki, PWN, Warszawa 1995, s. 9-10.
  • Kamerschen D.K., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk 1991. s. 261-266.
  • Emmert F., Morawiecki M., Prawo europejskie, PWN, Warszawa-Wrocław 2001, s. 275, 312, 385, 395.
  • Finanse publiczne, PWN, Warszawa 1995, s. 138.
  • Owsiak W. (red.). System finansów publicznych w procesie transformacji gospodarki polskiej, PWN, Warszawa 1995, s. 154.
  • Nykiel W., Rola dochodów w równoważeniu budżetów lokalnych, Wydaw. UŁ, Łódź 1993, s. 53.
  • Patrzałek L., Finanse samorządowe, AE, Wrocław 1999, s. 101-102.
  • Mały rocznik statystyczny, GUS, Warszawa 2005, tabl. 5(187), s. 292.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249385

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.