PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 18 | nr 1 | 63--77
Tytuł artykułu

Organizacje badawczo-rozwojowe i ich otoczenie - przykład SAIT

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Research and Development Organizations and their environment - the SAIT Example
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia problematykę miejsca organizacji badawczo-rozwojowych w otoczeniu oraz warunków sprzyjających tworzeniu wiedzy przez te organizacje. W pierwszej części omówiona jest ewolucja sytuacji od lat 50. do czasów obecnych - od organizacji zamkniętego cyklu B+R do idei "otwartej innowacji" na tle czynników wymuszających nowe podejście do innowacji (poszukiwanie efektywności, globalizacja oraz pojawienie się technicznych możliwości współpracy). W drugiej części omówione są dwa warunki sukcesu JBR: zarządzanie zasobami i umiejętności oraz uczestnictwo w sieciach. Trzecia część artykułu poświęcona jest modelowi zarządzania organizacją B+R na przykładzie SAIT. (abstrakt oryginalny)
EN
This article concerns two issues: the position of R&D organizations in the contemporary environment and the conditions for creating knowledge in such organizations. The first part discusses the analysis of the evolution of R&D organizations since the fifties until today - from a closed R&D cycle towards the idea of open innovation - and their environment (seeking effectiveness, globalization and the coming out of new forms of cooperation). The second part discusses two success prerequisites, which are management of assets and network participation. The third part discusses the knowledge management model based on the SAIT example. (original abstract)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
63--77
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Ahuja, G. (2000a) Collaboration Networks, Structural Holes and Innovation: A Longitudinal Study. Administrative Science Quarterly, Vol. 45, s. 425-455.
  • Ahuja, G. (2000b) The duality of collaboration: inducements and opportunities in the formation of interfirm linkages. Strategic Management Journal, Vol. 21, s. 317-343.
  • Argyres, N.S., Silverman, B.S. (2004) R&D, Organization Structure, and the Development of Corporate Technological Knowledge. Strategic Management Journal Special Issue, s. 929-958.
  • Arya, B., Lin, Z. (2007) Innovation sourcing decisions of hi-tech firms. Strategic Management Review, Vol. 1(1), s. 1-21.
  • Barney, J. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, s. 99-120.
  • Benner, M.J., Tushman, M.. (2002) Process management and technological innovation: A longitudinal study of the Photography and Paint Industries. Administrative Science Quarterly, Vol. 47, s. 676-706.
  • Bojar, E., Sosińska-Wit, M. (2004) Ocena procesów restrukturyzacyjnych wybranych spółek pracowniczych. Przegląd Organizacji, nr 1/2004, s. 19-22.
  • Brah, S.A., Hunsucker, J.L. (2000) R&D to operations transition management, International Journal of Operations X Production Management, Vol. 20, No.1 2000, s. 31-49.
  • Cavone, A., Chiesa, V., Manzini, R. (2000) Management styles in industrial R&D organizations. European Journal of Innovation Management, Vol. 3, No. 2, s. 59-71.
  • Chesbrough, H.W. (2003) Open Innovation. Boston. Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Christensen, J.F. (2006) Withering Core Competency for the Large Corporation in an Open Innovation World?. In: Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., West, J (red.). Open Innovation: Researching a New Paradigm. Oxford: Oxford University Press.
  • Corso, M., Martini, A., Balocco, R. (2008) Organizing for continuous innovation: the community of practice approach. International Journal of Technology Management, Vol. 44 Issue 3/4, s. 441-460.
  • Friedman, T. (2006) Świat jest płaski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Garvin, D.A. (1993) Building a learning organization. Harvard Business Review, July-August 1993, s. 78-91.
  • Grant, R.M. (1996) Toward a Knowledge-Based Theory of the Firm. Strategic Management Journal, Vol. 17, Winter special issue, s. 109-122.
  • Gulati, R., Gargiulo, M. (1999) Where do inter-organizational network come from?. American Journal of Sociology, Vol. 104(5), s. 1439-1493.
  • Hamel, G. (2006) The Why, What, and How of Management Innovation. Harvard Business Review On Point Article, Product 3420.
  • Hansen, M.T., Mors, M.L., Lovas, B. (2005) Knowledge sharing in organizations: multiple networks, multiple phases. Academy of Management Journal, Vol. 48, Issue 5, s. 776-793.
  • Henderson, R., Cockburn, I. (1994) Measuring competence? Exploring firm effects in pharmaceutical research. Strategic Management Journal, Vol. 15, s. 63-84.
  • Hindo, B. (2007) At 3M, A Struggle Between Efficiency And Creativity. Business Week, June 11.
  • Horn, P. (1999) Information Technology Will Change Everything. Research-Technology Management, Vol. 42, No. 1, s. 42-47.
  • Hoskisson, R., Hitt, M., Wan, W., i Yiu, D. (1999) Theory and research in strategic management: Swings of a pendulum. Journal of Management, Vol. 25, s. 417-456.
  • Huston, L., Sakkab, N. (2006) Connect and develop. Inside Procter & Gamble new model for innovation. Harvard Business Review, March 2006.
  • Innovation. The era of openness (2007) Strategic Direction, No. 1, s. 35-37.
  • Kiella, M.L., Golhar, D.Y. (1997) Total quality management in R&D environment. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 17, No. 2 1997, s. 184-198.
  • Kołodko, G.W. (2008) Wędrujący świat. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Larson, C. (2007) 50 years of change in industrial research and technology management. Research Technology Management, IRI, January-February 2007.
  • Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2003) Elementy strategicznego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Przegląd Organizacji, nr 7-8 (762-763), ss. 6-9.
  • Ohmae, K. (2005) The next global stage. New Jersey: Wharton School Publishing.
  • Paraponaris, C. (2003) Third generation R7D and strategies for knowledge management. Journal of Knowledge Management, Vol. 7, No. 5, s. 96-106.
  • Podolny, J.M., Stuart, T.E. (1995) A role based ecology of technological change. American Journal of Sociology, 100 (5), s. 1224-1260.
  • Porter, M. (1992) Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE.
  • Prahalad, C.K., Hamel, G. (1990) The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, May-June, s. 79-91.
  • Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2003) The New frontier of experience innovation. Sloan Management Review, MIT summer, Vol. 44, No. 4, s. 12-18.
  • R&D outsourcing (1996) Logistic Information Management, Vol. 9, No. 5, ABI Inform Global.
  • Roberts, E. (2001) Benchmarking Global Strategic Management of Technology. Research-Technology Management, Vol. 44, No. 2, s. 25-36.
  • Sakkab, N. (2002) Connect and Develop Complements Research and Development at P&G. Research-Technology Management, Vol. 45, No. 2, s. 38-45.
  • Senge, P. (1994) The fifth discipline: the art. And practice of learning organization. New York: Doubleday.
  • Steensma, H., Corley, K. (2000) On the performance of technology-sourcing partnerships: the interaction between partner interdependence and technology attributes. Academy of Management Journal, Vol. 43, s. 1045-1067.
  • Stefik, M., Stefik, B. (2004) Breakthrough. Stories and Strategies of Radical Innovation. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Stuart, T.E. (1998) Network positions and propensities to collaborate: An investigation of strategic alliance formation in a high-technology industry. Administrative Science Quarterly, No. 43(3), s. 668-698.
  • Stuart, T.E., Hoang H., Hybels, R.C. (1999) Interorganizational endorsements and the performance of entrepreneurial ventures. Administrative Science Quarterly, No. 44(2), s. 315-349.
  • Stuart, T.E. (2000) Inter organizational alliances and the performance of firms: A study of growth rates in a high-technology industry. Strategic Management Journal, No. 21(8), s. 791-811.
  • Stuart, T.E., Podolny, J.M. (1996) Local search and the evolution of technological capabilities. Strategic Management Journal, Summer Special Issue, 17 (Summer), s. 21-38.
  • Suh, W., Sohn, J.H.D., Kwak, J.K. (2004) Knowledge management as enabling R&D innovation in high-tech industry: the case of SAIT. Journal of Knowledge Management, No. 8 (6), s. 5-15.
  • Tapscott, D. (1998) Gospodarka cyfrowa. Warszawa: Business Press.
  • Teece, D., Pisano, G., Shuen, A. (1997) Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, Vol. 18, No. 7, s. 509-533.
  • Uzzi, B. (1997) Social Structure and Competition in Interfirm Networks: The Paradox of Embeddedness. Administrative Science Quarterly, No. 42(1), s. 35-67.
  • Wang, J., Kleiner, B. (2005) The Evolution of R&D management. Management Research News, No. 28(11/12), s. 88-95.
  • Wernerfelt, B. (1984) A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, Vol. 5, s. 171-180.
  • Wyrwiński, J., Leja, K. (2004) Możliwości wdrożenia strategicznej karty wyników w Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie. Przegląd Organizacji, nr 7-8, s. 33-37.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249509

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.