PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 13 | nr 2 | 35--45
Tytuł artykułu

Polityka oświatowa III RP jako czynnik erozji kapitału społecznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Educational Politics as a Factor of Social Capital Erosion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Reformowanie oświaty zostało zapoczątkowane pod wpływem radykalnej zmiany ustroju społeczno-politycznego Polski, osiągając w kolejnych fazach transformacji ustrojowej lat 1989 - 2008 różne stadia rozwoju. Przyglądając się projektowanym, wdrażanym, odwoływanym czy kwestionowanym przez kolejne ekipy reformom można dostrzec wyraźny brak w tych procesach jakiejkolwiek regularności czy kumulowania zgromadzonych doświadczeń. Dobę przemian ustrojowych cechuje projektowanie, wdrażanie, odwoływanie oraz kwestionowanie przez kolejne ekipy reform strukturalnych i programowych w systemie szkolnym. Mamy tu do czynienia z ustawicznym konfliktem między zwolennikami autonomii, decentralizacji i uspołecznienia oświaty a ich jawnymi lub skrytymi wrogami. (fragment tekstu)
EN
The essential for building the society - the category of social capital, becomes a base for educational politics in Poland in new structural conditions after 1989. Author reminding ideological and axiological assumption our oppositional environments from period of socialism, which within the confines of social movement "Solidarity' 80" designed educational solutions, that should be introduced in free country. First of all, there was an idea of decentralization the school system and bringing autonomy of school. The most important was the possibility of creating the democratic process of social adaptation for new generation. But surprised our freedom, we forgotten about fundamental principles. In this case actually we have: an agreement for simulative educational changes, substitute ideological centralism for pseudo-democracy, artificial autonomy of school, and manipulating teachers environment by authorities of education departments each and every political party. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
35--45
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi; Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Towarzystwo Kursów Naukowych, List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców, Zakłady Graficzne NOWA, lipiec 1980, s. 7 - 8.
  • J. Ciemniewski, Sytuacja prawna Nauczyciela, "Rozmowy" 1981, nr 5, s. 2.
  • J. Radziewicz, Samorządność przeciw samorządności, "Edukacja i Dialog" 1988, nr 7.
  • W. Mader, Walka "Solidarności" o społeczny kształt oświaty w Polsce, Polska Macierz Szkolna, Londyn 1988, s. 15.
  • B. Skarga, Rewolucja zawistników, "Gazeta Wyborcza" 2008, 30-31 sierpnia, s. 24.
  • T. Pilch, Krótki raport o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie oświaty i wychowania, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 1.
  • W. Morawski, Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, WN PWN, Warszawa 2000, s.78.
  • Z. Kwieciński, Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomiędzy sierpniem a grudniem, "Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania" 1982, IV, Zeszyt 135.
  • E. Potulicka, Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, Mirosława Cylkowska-Nowak (red.), Wydawnictwo WOLUMIN s.c., Poznań 2000, s. 155.
  • P. Zaremba, Jeszcze więcej pytań, "Tygodnik Powszechny" 1998, nr 24, s. 5.
  • B. Śliwerski, Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
  • B. Śliwerski, Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008.
  • B. Śliwerski, Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, WAiP, Warszawa 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249525

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.