PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. nr 30 | 235--244
Tytuł artykułu

Koncepcja i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Tools and the Fiscal Transparency Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasady i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej zostały przygotowane przez MFW po to, by zapewnić poszczególnym państwom makroekonomiczną stabilizację, długookresowy wzrost gospodarczy oraz ogólną fiskalną poprawność. Wynikało to z potrzeby przeciwdziałania niekorzystnym tendencjom w polityce budżetowej gospodarek końca lat 90. Jej realizacja jest uwarunkowana wieloma ograniczeniami ekonomicznymi, prawnymi i społecznymi. Wzrost transparentności polityki fiskalnej powinien zapewnić większą odpowiedzialność za decyzje polityczne, przede wszystkim poprzez większy dostęp społeczeństwa do informacji o tych działaniach. Obecna sytuacja kryzysowa w krajach Unii Europejskiej uwidoczniła jednak, że niezależnie od przyjętych ograniczeń, wpływ na kształt polityki fiskalnej mają poszczególne rządy oraz ich postępowanie w zakresie wydatków i zadłużenia. Brak determinacji rządzących do ograniczenia permanentnej skłonności do deficytów będzie prowadziło do dalszego zadłużania, niezależnie od narzuconych ograniczeń w ramach polityki fiskalnej. (abstrakt oryginalny)
EN
Principles and tools of the transparent fiscal policy were presented by the IMF as a precondition for macroeconomic stabilization, the long-term economic growth and the general fiscal rectitude. IMF had observed the need of the counteraction for tendencies in the end of 90s budgetary policy. Implementation of fiscal transparency should lead governments to higher motivated political decisions, controlled by the society greater access to information about government action. Current budgetary crisis in the European Union countries showed that fiscal policy is realized by each government, irrespective of the adopted restrictions on the state or another level. That is why, without limiting the permanent tendency to deficits, the debts will be still growing, irrespective of imposed restrictions in the framework of the fiscal policy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
235--244
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Alesina A., Perotti R., 1996, Budget deficit and budget institutions, IMF Working Paper WP/96/52.
  • Babczuk A., 2007, Procedura budżetowa a nierównowaga fiskalna - wybrane problemy [w:] Polityka gospodarcza państwa, red. D. Kopycińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Brzozowski M. (i in.), 2006, Instytucje a polityka makroekonomiczna i wzrost gospodarczy, Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych, Warszawa.
  • Code of Good Practices on Fiscal Transparency, 2007, International Monetary Fund, Washington.
  • Code of Good Practices on Transparency in Monetary and Financial Policies, 1998, International Monetary Fund, Washington D.C.
  • Debrun X., Hauner D., Kumar M.S., 2007, The role offiscal agencies [w:] M.S. Kumar, T. Ter-Minassian, Promoting fiscal discipline, IMF.
  • Debrun X., Hauner D., Kumar M.S., 2009, Independent fiscal agencies, "Journal of Economic Surveys", Vol. 23.
  • Dodruk pieniądza to za mało, 2012, "Rzeczpospolita", nr 196.
  • European Commission, 2006, Public finances in EMU, "European Economy" No. 3.
  • Gajewski P., Skiba L., 2010, Problemy polityki fiskalnej Polski na drodze do strefy euro w kontekście uwarunkowań i doświadczeń innych państw, NBP, Warszawa.
  • Gołębiowski G., 2010, Rada Polityki Fiskalnej, "Infos" nr 9, Biuro Analiz Sejmowych.
  • Guide on Resource Revenue Transparency, 2005, International Monetary Fund.
  • Hagemann R., 2010, Improving Fiscal Performance Through Fiscal Councils, OECD Economics Department Working Papers, No. 829.
  • Hallerberg M., von Hagen J., 2006, Organizacja procesu budżetowego w Polsce. Reguły budżetowe a stabilność fiskalna i gospodarcza, Ernst&Young, Warszawa.
  • How does the IMF Encourage Greater Fiscal Transparency?, 2011, International Monetary Fund, Factsheet, External Relations Department, Washington.
  • http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/index_en.htm (dostęp 30.08.2012).
  • http://european-council.europa.eu/media/639256/16_-_tscg.pl.12.pdf (dostęp 30.08.2012).
  • http://www.imf.org/external/np/fad/trans/code.htm (dostęp 30.08.2012).
  • http://www.imf.org/external/pubs/ft/op/158/op158.pdf (dostęp 30.08.2012).
  • http://www.unescap.org/pdd/prs/ProjectActivities/Ongoing/gg/governance.asp_ (dostęp 30.08.2012).
  • Kopits G., 2011, Independent Fiscal Institutions: Developing Good Practices, "OECD Journal on Budgeting" Vol. 3.
  • Kopits G., Symansky S., 1998, Fiscal policy rules, International Monetary Fund, Occa sional Paper No. 162, Washington.
  • Manual on Fiscal Transparency, 2007, International Monetary Fund.
  • Partnership for Sustainable Global Growth, 1996, Interim Committee Declaration, Washington D.C.
  • Perotti R., Kontopoulos Y., 2002, Fragmented fiscal policy, "Journal of Public Economics", Vol. 82.
  • Piwowarski R., 2011, Reguły fiskalne oraz instrumenty nowego zarządzania publicznego jako narzędzia przejrzystej polityki fiskalnej, "Studia Ekonomiczne", nr 3.
  • Poterba J.M., 1996, Do Budget Rules Work? NBER Working Paper 5550, National Bureau of Economic Research.
  • von Hagen J., Harden I., 1995, Budget process and commitment to fiscal discipline, "European Economic Review", Vol. 39.
  • Wajdy-Lichy M., 2006, Reguły a przejrzystość polityki fiskalnej [w:] Regulacyjna rola państwa we współczesnej gospodarce, red. D. Kopycińska, Printgroup, Szczecin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249691

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.