PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 13 | nr 2 | 107--116
Tytuł artykułu

Dylematy etyczne rozwoju sportu zawodowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ethical Dilemmas in the Development of Professional Sports
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesny sport zawodowy w krajach rozwiniętych uznawany jest za działalność gospodarczą wpisywaną w reguły gospodarki rynkowej. Sport ten rodzi szereg dylematów, w tym także na płaszczyźnie etycznej. Można je sprowadzić m.in. do poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania: W jakim zakresie środki publiczne mogą być przeznaczane na działalność spółek kapitałowych w sporcie kwalifikowanym? Czy współwłaścicielami sportowych spółek kapitałowych mogą być spółki Skarbu Państwa i samorządy terytorialne? Czy wszystkie strategie marketingowe w sporcie zawodowym są do przyjęcia z perspektywy etycznej? Czy sponsorowanie klubów sportowych przez firmy bukmacherskie sprzyjać może korupcji w sporcie? Czy monopolistyczna pozycja międzynarodowych i krajowych federacji sportowych w poszczególnych dyscyplinach sportu, w tym zwłaszcza w piłce nożnej, jest do pogodzenia z zasadami prawa antymonopolowego? Czy obecne systemy transferowe w sporcie są dopuszczalne w świetle nadrzędnych zasad i prawa Unii Europejskiej? W jakim zakresie dysponentami praw do transmisji widowisk sportowych powinny być federacje w poszczególnych dyscyplinach sportu, a w jakim kluby sportowe? W niniejszej pracy przedstawiono szczegółowe problemy powstające w obrębie analizowanej tematyki oraz ukazano sposoby ich rozwiązywania w praktyce. Przy analizie i ocenie etycznej sposobów ich rozwiązywania uwzględniono normy "prawa sportowego" obowiązujące w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych. Pracę wzbogacają różne poglądy i stanowiska znawców omawianej tematyki. (fragment tekstu)
EN
This paper discusses in detail the ethical issues in the contemporary professional sports and shows how these issues are addressed in the European Union countries and in the United States. From the ethical perspective it was decided that it is disputable to finance companies in competitive sports from a public purse (central and local government purse), to sponsor football clubs by bookmaking companies, to pay compensations (financial equivalents) for the change of membership in clubs by the players (the so called transfers). It was noticed that in the era of deepening sports commercialisation and application of ambush marketing strategies a real problem has become how to protect the interests of sport fans. It was decided that reaching of a certain scale of business operations (e.g. a certain threshold of revenues or profits) by monopolistic sports organisations should be paralleled by their loss of privileged status and/or change of their organisational and legal status (change from voluntary, non-profit organisations into companies operating under commercial law). (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
107--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Bibliografia
  • J. Żyśko, A. Smoleń, Geneza i rozwój sportowych spółek akcyjnych, [w:] T. Rychta, J. Chełmecki (red.), Wkład nauk humanistycznych do wiedzy o kulturze fizycznej, AWF, Warszawa 2003.
  • W. Witkowski, Warunki ekonomiczne dla marketingu sportowego w systemie podatkowym w Polsce, [w:] H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki (red.), Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
  • W. Witkowski, Koncepcja stworzenia warunków finansowych wspierających rozwój polskiego sportu, [w:] H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki (red.), Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
  • W. Cajsel, Ustawa o sporcie kwalifikowanym. Komentarz, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006, s. 49.
  • D. Leśniewski, GKS Katowice. Ratusz chce hossy na Bukowej, "Sport" 2009, nr 37 (13299).
  • H. Guz, Spółki Skarbu Państwa muszą pozbyć się klubów. Ministerialne zarządzenie oznacza kłopoty dla takich klubów jak Zagłębie Lubin, Turów Zgorzelec, czy GKS i Skra Bełchatów, "Przegląd Sportowy", 2009, nr 43 (15 298).
  • Bukmacherzy z mistrzem Polski. Wisła Kraków. Mają sponsora "Przegląd Sportowy" 2009, nr 43 (15298), s. 6.
  • T. Sahaj, sprawozdanie z konferencji "Korupcja w sporcie" zorganizowanej w Poznaniu 19.10.2007 r., "Sport Wyczynowy" 2007, nr 11-12.
  • Tak umiera sport, "Forum" 2009, nr 10, s. 37 oraz Raport o korupcji w sporcie przygotowany przez Transparency International (www.transparency.org).
  • T. Sporek, Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2007, s.179-183.
  • A. Kalitowicz, Rewitalizacja projektu sponsorskiego "Orlem Team", [w:] H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki (red.), Marketingowo o sporcie. III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
  • A. Sznajder, Marketing sportu, PWE, Warszawa 2008, s. 23.
  • J. Żyśko, Struktura wybranych międzynarodowych organizacji sportowych, [w:] L. Jaczynowski (red.), Organizacja kultury fizycznej. Teoria i praktyka. Tom II. Struktury organizacyjne, AWF, Warszawa 2001.
  • J. Raciborski, Nieudany zamach stanu w PZPN (http:www.rp.pl/artykul/201162.html).
  • A. Wach, Licencje w polskim sporcie, "Sport Wyczynowy" 1996, nr 9-10.
  • M. Kędzior, Autonomia organizacji sportowych w świetle prawa polskiego i Unii Europejskiej, "Sport Wyczynowy" 2007, nr 1-3.
  • F. Reid, Uwarunkowania działalności sportowca zagranicznego w Wielkiej Brytanii i w Unii Europejskiej, [w:] A. Kijowski (red.), Status prawny sportowców, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001, s. 211.
  • J. Foks, Prawo krajowe a prawo międzynarodowe w sporcie - casus Polska, "Sport Wyczynowy" 2006, nr 1-2, s. 80.
  • A. Kijowski, Transfer w piłce nożnej w świetle polskiego prawa cywilnego i prawa pracy, [w:] A.J. Szwarc (red.), Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991, s. 65.
  • A. Ciecierski, Prawne aspekty kontraktów i transferów w piłce nożnej, praca magisterska, AWF, Warszawa 2007.
  • W. Arens, Transfer w piłce nożnej w świetle niemieckiego prawa pracy i konstytucyjnego, [w:] A.J. Szwarc (red.), Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991.
  • L. Silance, Transfer klubowy a prawo do wolności, "Sport Wyczynowy" 1992, nr 9-10.
  • M. Bałaziński, Nowe prawo transferowe w piłce nożnej, "Sport Wyczynowy" 2001, nr 9-10.
  • K. Guzowski, Spokojnie, to tylko kryzys, "Wprost" 2009, nr 6).
  • R. Panfil, Zarządzanie przedsiębiorczością w instytucji sportowej, [w:] K. Perechuda (red.), Zarządzanie firmą sportową, Wydawnictwo "Leopoldium" Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999, s. 130.
  • A. Kijowski, Stosunki prawne sportowców z klubami sportowymi, [w:] J. Kijowski (red.), Status prawny sportowców, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
  • A.N. Wise, Status prawny oraz problemy sportowców zagranicznych w Stanach Zjednoczonych, [w:] A. Kijowski (red.), Status prawny sportowców, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
  • R. Piechota, Prawa do transmisji widowisk sportowych - zarys problemu, "Sport Wyczynowy" 2006, nr 5-6, s. 61.
  • J. Foks, "Biała Księga Sportu" Komisji Europejskiej, "Sport Wyczynowy" 2008, nr 1-3.
  • P. Wilkowicz, Liga z o.o. W dżungli polskiej piłki, "Quality Sport" 2008, nr 1, s. 88-89.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.