Czasopismo
2013
|
nr 277 Zmiana warunkiem sukcesu : współczesne uwarunkowania i metody wspomagania procesu zarządzania zmianami
|
89--100
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Strategic Performance Management and Modeling Future Decision in Public Organization
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł przedstawia problematykę wpływu orientacji na wyniki publicznego szpitala, będącego jednym z przykładów organizacji publicznej. Istotną rolę w tym wymiarze odgrywa ich elastyczność strategiczna i operacyjna. Umiejętność dostosowania się do warunków, w jakich przychodzi jej funkcjonować, wpływa na budowę przewagi konkurencyjnej organizacji. Elastyczność oddziałuje znacząco na dynamikę zmian modeli biznesowych. Zestawienie systemu monitorowania wyników z decyzjami usprawniającymi procesy, oparte na zasadach uelastyczniania organizacji, może pozwolić na umiejętne sterowanie konkurencyjnym i efektywnym modelem biznesu, wykorzystywanym w podmiocie publicznym. Organizacja publiczna bez względu na charakter działania, realizując swoją misję, skupia się na generowaniu dobra społecznego zamiast finansowego zwrotu z inwestycji, dlatego też potrzebuje stabilnego modelu biznesowego, aby uzyskać efekt skali. (abstrakt oryginalny)
The article describes the impact of the implementation of the conception of performance management for designing business models. A strategic and operating flexibility plays a key part in this context enabling an enterprise structure to have the long-lasting competitive advantage. The flexibility of the public organization influences the dynamics of changes of efficient business models. (oryginal abstract)
Rocznik
Strony
89--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ACAMAR w Sanoku
Bibliografia
- Bossidy L., Charan R., Szósty zmysł w zarządzaniu firma. Tworzenie planów i modeli biznesowych, MT Biznes, Warszawa 2008.
- Chenhall R.H., Integrative strategic performance measurement systems, strategic alignment of manufacturing, learning and strategic outcomes: an exploratory study, "Accounting, Organizations and Society" 2005, no. 30.
- De Waal A., Strategic Performance Management, A managerial and behavioral approach, Palgrave- Macmillan, New York 2007.
- Eccles R.G., Pyburn P.J., Creating a comprehensive system to measure performance, "Management Accouting", October 1992.
- Epstein M., Improving organizations and society. The Role of Performance Measurement and Management Control. Referat z konferencji "Third Conference on Performance Measurement and Management", Nicea 2005.
- Goldenberg H., Hoffecker J., Using the Balanced Scorecard to develop Companywide Performance Measures, "Journal of Cost Management", Fall 1994.
- Johnson T.H., Kaplan R.S., Relevance Lost - the Rise and Fall of Management Accounting, Harvard Business School Press, Boston - Massachusetts 1987.
- Kaplan R.S., Ewolucja Balanced Scorecard: Budowanie organizacji skupionej na strategii, Konferencja organizowana przez Institute for International Research, Warszawa, 9 lutego 2005.
- Kaplan R.S., Norton D.P., The Balance Scorecard: measures that driver performance, "Harvard Business Review" 1992, vol. 70, no. 1.
- Kaplan R.S., Norton D.P., Using the Balances Scorecard as a Strategic Management System, "Harvard Business Review", January-February 1996.
- Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001a.
- Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników - Praktyka, CIM, Warszawa 2001b.
- Kaplan S., Modele biznesowe nie są zarezerwowane dla biznesu, "HBRP" 2012, nr 5.
- Kasiewicz S., Budowanie wartości firmy w zarządzaniu operacyjnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005.
- Kasiewicz S., Ormińska J., Rogowski W., Urban W., Metody osiągania elastyczności przedsiębiorstw - od zarządzania zasobowego do procesowego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
- O'Toole L., Intergovernmental relations in implementation, [w:] Handbook of Public Administration, red. B.G. Peters, Sage, Thousand Oaks, London 2003.
- Peters T., Thriving on Chaos: Handbook for Management Revolution, Macmillan, London 1987.
- Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
- Stadelmann M., Alles nur neu verpackt, "IO Management" 2000, nr 12, za: Przegląd popularnych koncepcji zarządzania, "Zarządzanie na Świecie" 2001, nr 1.
- Smith T., Accounting for growth, "Century Business" 1992.
- Tyagi R.K., Gupta P., Strategiczna karta wyników firm usługowych, PWN, Warszawa 2010.
- Świerek J., Mapa strategii i strategiczna karta wyników w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
- Woźniak T., Budowa wartości firmy na podstawie zrównoważonej karty wyników, [w:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, red. A. Szablewski, R. Tuzimek, Poltext, Warszawa 2004.
- Zahra S.A., Jennings D.F., Kuratko D.F., The antecedents and consequences of firm level entrepreneurship: the state of the field, "Entrepreneurship Theory & Practice" 1999.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249893