PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 277 Zmiana warunkiem sukcesu : współczesne uwarunkowania i metody wspomagania procesu zarządzania zmianami | 89--100
Tytuł artykułu

Strategiczne zarządzanie wynikami a modelowanie przyszłych decyzji organizacji publicznej

Warianty tytułu
Strategic Performance Management and Modeling Future Decision in Public Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia problematykę wpływu orientacji na wyniki publicznego szpitala, będącego jednym z przykładów organizacji publicznej. Istotną rolę w tym wymiarze odgrywa ich elastyczność strategiczna i operacyjna. Umiejętność dostosowania się do warunków, w jakich przychodzi jej funkcjonować, wpływa na budowę przewagi konkurencyjnej organizacji. Elastyczność oddziałuje znacząco na dynamikę zmian modeli biznesowych. Zestawienie systemu monitorowania wyników z decyzjami usprawniającymi procesy, oparte na zasadach uelastyczniania organizacji, może pozwolić na umiejętne sterowanie konkurencyjnym i efektywnym modelem biznesu, wykorzystywanym w podmiocie publicznym. Organizacja publiczna bez względu na charakter działania, realizując swoją misję, skupia się na generowaniu dobra społecznego zamiast finansowego zwrotu z inwestycji, dlatego też potrzebuje stabilnego modelu biznesowego, aby uzyskać efekt skali. (abstrakt oryginalny)
EN
The article describes the impact of the implementation of the conception of performance management for designing business models. A strategic and operating flexibility plays a key part in this context enabling an enterprise structure to have the long-lasting competitive advantage. The flexibility of the public organization influences the dynamics of changes of efficient business models. (oryginal abstract)
Twórcy
  • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ACAMAR w Sanoku
Bibliografia
  • Bossidy L., Charan R., Szósty zmysł w zarządzaniu firma. Tworzenie planów i modeli biznesowych, MT Biznes, Warszawa 2008.
  • Chenhall R.H., Integrative strategic performance measurement systems, strategic alignment of manufacturing, learning and strategic outcomes: an exploratory study, "Accounting, Organizations and Society" 2005, no. 30.
  • De Waal A., Strategic Performance Management, A managerial and behavioral approach, Palgrave- Macmillan, New York 2007.
  • Eccles R.G., Pyburn P.J., Creating a comprehensive system to measure performance, "Management Accouting", October 1992.
  • Epstein M., Improving organizations and society. The Role of Performance Measurement and Management Control. Referat z konferencji "Third Conference on Performance Measurement and Management", Nicea 2005.
  • Goldenberg H., Hoffecker J., Using the Balanced Scorecard to develop Companywide Performance Measures, "Journal of Cost Management", Fall 1994.
  • Johnson T.H., Kaplan R.S., Relevance Lost - the Rise and Fall of Management Accounting, Harvard Business School Press, Boston - Massachusetts 1987.
  • Kaplan R.S., Ewolucja Balanced Scorecard: Budowanie organizacji skupionej na strategii, Konferencja organizowana przez Institute for International Research, Warszawa, 9 lutego 2005.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., The Balance Scorecard: measures that driver performance, "Harvard Business Review" 1992, vol. 70, no. 1.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Using the Balances Scorecard as a Strategic Management System, "Harvard Business Review", January-February 1996.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001a.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników - Praktyka, CIM, Warszawa 2001b.
  • Kaplan S., Modele biznesowe nie są zarezerwowane dla biznesu, "HBRP" 2012, nr 5.
  • Kasiewicz S., Budowanie wartości firmy w zarządzaniu operacyjnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005.
  • Kasiewicz S., Ormińska J., Rogowski W., Urban W., Metody osiągania elastyczności przedsiębiorstw - od zarządzania zasobowego do procesowego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  • O'Toole L., Intergovernmental relations in implementation, [w:] Handbook of Public Administration, red. B.G. Peters, Sage, Thousand Oaks, London 2003.
  • Peters T., Thriving on Chaos: Handbook for Management Revolution, Macmillan, London 1987.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
  • Stadelmann M., Alles nur neu verpackt, "IO Management" 2000, nr 12, za: Przegląd popularnych koncepcji zarządzania, "Zarządzanie na Świecie" 2001, nr 1.
  • Smith T., Accounting for growth, "Century Business" 1992.
  • Tyagi R.K., Gupta P., Strategiczna karta wyników firm usługowych, PWN, Warszawa 2010.
  • Świerek J., Mapa strategii i strategiczna karta wyników w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
  • Woźniak T., Budowa wartości firmy na podstawie zrównoważonej karty wyników, [w:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, red. A. Szablewski, R. Tuzimek, Poltext, Warszawa 2004.
  • Zahra S.A., Jennings D.F., Kuratko D.F., The antecedents and consequences of firm level entrepreneurship: the state of the field, "Entrepreneurship Theory & Practice" 1999.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249893

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.