Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Improvement of Service Quality Management in Sanatoriums
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest omówienie istotnych obszarów doskonalenia zarządzania jakością usług w sanatoriach uzdrowiskowych. Problem poprawy jakości świadczeń zdrowotnych jest aktualny, ponieważ pozwala m.in. na dostosowanie oferty leczniczej do wymagań różnych grup pacjentów. W artykule zaproponowano, na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w województwie zachodniopomorskim na próbie 408 kuracjuszy, kryteria oceny jakości usług sanatoryjnych oraz priorytety i sposoby doskonalenia jakości za pomocą instrumentów zarządczych.(abstrakt oryginalny)
The paper shows important areas of improving service quality management in sanatoriums. The usage of analyzing can help an organization to precisely estimate quality and prepare a special offer for defined groups of patients (market segments). Apart from that, in the paper one can find some practical problems of measuring service quality in sanatoriums and managerial instruments of improving it, based on empirical study. The examined group consisted of 408 patients who came from 14 sanatoriums inWest Pomeranian Voivodeship. The examining tool was a questionnaire.(original abstract)
Rocznik
Strony
209--218
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Koszalińska
Bibliografia
- Bowers M.R., Swan J.E., Koehler W., What attributes determine quality and satisfaction with health care delivery, \"Health Care Management Review\" 1994, no. 19 (4).
- Informacja o wynikach kontroli realizacji strategii prywatyzacji uzdrowiskowych spółek Skarbu Państwa, Warszawa 2010, www.nik.gov.pl.
- Jedliński M., Jakość w nowoczesnym zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000.
- Lecznictwo uzdrowiskowe w Polsce w latach 2000-2010, Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków 2011.
- Mrukowicz J., Podstawy Evidence Based Medicine (EBM), czyli o sztuce podejmowania trafnych decyzji w opiece nad pacjentami, \"Medycyna Praktyczna. Ginekologia i Położnictwo\" 2004, nr 6.
- Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M., Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2003.
- Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L., SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality, \"Journal of Marketing\" 1988, no. 64.
- Ponikowska I., Styś A., Iwankiewicz-Rak B., Typowanie głównych parametrów jakości w lecznictwie uzdrowiskowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
- Rynkowe mechanizmy kształtowania jakości, red. S. Makarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, DzU 2005, nr 167, poz. 1399, z późn. zm.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250301