PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 7 | nr 4 | 77--99
Tytuł artykułu

Rationality and Methods of Research Into Consumer Market Behavior

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The issue of rationality of consumption and consumer behavior becomes more and more relevant in today's economy. The objective of this article is to analyze the rationality of consumer behaviors in the market from the point of view of various economic schools, using classical methods as well as the concept of ecological rationality which is more akin to an institutional approach. The article also addresses important, selected aspects concerning certain approaches and methods used in research on rationality of consumer behaviors in the market. Particular attention is paid to the problem of rationality in methodology of empirical studies. The analysis of selected research approaches (i.e. predictive and postdictive approach) to the problem of rational choice and consumer behavior, considered from the point of view of both those approaches, makes for a summing-up of the article. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
77--99
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warsaw, Poland
Bibliografia
  • Akerlof G.A. (1984), An Economic Theorist's Book of Tales, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Aldridge A. (2006), Konsumpcja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Altkorn J., Kramer T. (ed.) (1998), Leksykon marketingu, PWE, Warszawa.
  • Becker G.S. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
  • Blaug M. (1995), Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa.
  • Clelland C.E. (2002), Methodological and Epistemic Differences between Historical Science and Experimental Science, "Philospophy of Science", No 69.
  • Cohen J.L., Dickens W.T. (2002), A Foundation for Behavioral Economics, "American Economics Review", No 92.
  • Etzioni A. (1986), Rationality is Anti-entropic, "Journal of Economic Psychology", No. 7.
  • Etzioni A. (1988), The Moral Dimension. Toward a New Economics, Free Press.
  • Etzioni A., Lawrence P.R. (ed.) (1991), Socio-economics. Toward and a New Synthesis, Armonk, New York.
  • Frydman R., Goldberg M.D. (2007), Imperfect Knowledge Economics: Exchange, Rates and Risk, Princeton University Press, Princeton-New Jersey.
  • Hey J.D. (1993), Is As Rationality Does, [in:] B. Gerrard (ed.), The Economics of Rationality, Routledge, London-New York.
  • Jakubowski J. (1998), Racjonalność a normatywność zachowań, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań.
  • Kahneman D., Tversky A. (1973), On the psychology of prediction, "Psychological Review", No. 80.
  • Kahneman D., Tversky A. (1979), Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, "Econometrica" No. 47.
  • Kay J. (2004), Obliquity, "Financial Times", January 17.
  • Kieżel E. (ed.) (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.
  • Kieżel E. (2004), Koncepcyjno-metodologiczne problemy badania racjonalności zachowań klientów, [in:] B. Gregor (ed.), Marketing - Handel - Konsument w globalnym społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kleszcz R. (1994), O rozumie, racjonalizmie i racjonalności, [in:] T. Buksiński (ed.), Filozofia w dobie przemian, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań.
  • Kotarbiński T. (1958), Traktat o dobrej robocie, Wrocław-Warszawa.
  • Leibenstein H. (1988), Poza schematem homo oeconomicus. Nowe podstawy mikroekonomii, PWN, Warszawa.
  • Leibenstein H., (1979a) A Branch of Economics is Missing: Micro-Mictro Theory, "Journal of Economics Literature", June.
  • Leibenstein H., (1979b) X-Efficiency: from Conspect to Theory, "Challenge", September-October.
  • Lewis D.K. (1991), Counterfactual Dependence and Time's Arrow, [in:] J. Jackson (ed.), Conditionals, Oxford University Press, Oxford.
  • Lucas R.E., (1972), Expectations and Neutrality of Money, "Journal of Economic Theory", No. 4.
  • Łukaszewicz A. (2001), Dylematy ekonomiczne przełomu stuleci, Key Text, Warszawa.
  • Mill J.S. (1962), System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej, Vol. 2, PWN, Warszawa.
  • Mises J. (2007), Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  • North D. (1992), Institutions, Ideology and Economic Performance, "CATO Journal", Vol. 11, No 3.
  • O'Shaughnessy J. (1994), Dlaczego ludzie kupują, PWE, Warszawa.
  • Sagan A. (2008), Racjonalność - właściwość konsumenta czy modelu badacza, [in:] Z. Kędzior, G. Maciejewski (ed.) Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach and CBiE, Katowice.
  • Semkow J. (1974), Spór o metodę, PWN, Warszawa.
  • Simon H.A. (1976), Model of Discovery and Topic in the Methods of Science, D. Reidel Pub. Co., Dordrecht, Holland-Boston.
  • Sen A., (1977), Rational Fools: A Critique of Behavioral Foundation of Economic Theory, "Philosophy and Public Affirs", No 6.
  • Shugan S. (2006), Are Consumers Rational? Experimental Evidence?, "Marketing Science", No 25.
  • Skarga B. (1987), Trzy idee racjonalności, [in:] B. Skarga (ed.), Przeszłość i interpretacje, PWN, Warszawa.
  • Smith V.L. (2003), Constructivist and Ecological Rationality in Economics, "American Economic Review" June.
  • Smith A. (1954), Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Vol. I, PWN, Warszawa.
  • Szumlik J. (2008), Racjonalność zachowań konsumentów w aspekcie gospodarowania informacją, [in:] Z. Kędzior, G. Maciejewski (eds.) Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana?, Centrum Badań i Ekspertyz AE w Katowicach, Katowice.
  • Thaler R.M., Shefrin H.M. (1988), The Behavioral Life-Cycle Hypothesis, "Economics Inquiry", Vol. 26, No. 4.
  • Topolski J. (1981), Dyrektywy działań ludzkich, [in:] B. Kamiński and A. Łukaszewicz (eds), Racjonalność gospodarowania w socjalizmie, PWN, Warszawa.
  • Tyszka T., Zaleśkiewicz T. (2001), Racjonalność decyzji. Pewność i ryzyko (Rationality of Decision-Making. Certainty and Risk), PWE, Warszawa.
  • Tversky A., Kahneman D. (1992), Advances in Prospect Theory: Cumulative Representation of Uncertainty, "Journal of Rink and Uncertainty", No 5.
  • Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, PWN, Warszawa.
  • Williamson O.E. (1985), Reflections on the New Institutional Economics, "Journal of Industrial and Theoretical Economics", No. 141.
  • Zacher L. (2000) (ed.), Racjonalność myślenia, decydowania i działania, Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa.
  • Zalega T., (2007), Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2008), Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2009a), Konsumpcja gospodarstw domowych o niepewnych dochodach w ujęciu tradycyjnych i współczesnych teorii konsumpcji, "Studia i Materiały" No. 1-2 (9-10), Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2009b), Modele zachowań konsumentów w teoriach ekonomicznych i marketingowych, MBA, Wydawnictwo Akademii Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Zalega T. (2011), Mikroekonomia współczesna, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2012), Konsumpcja. Determinanty, teorie i modele, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250369

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.