PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 2 | nr 1 | 139--152
Tytuł artykułu

Wykorzystanie elektronicznych kanałów dystrybucji usług bankowych w Polsce

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Use of Electronic Distribution Channels of Banking Services in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest przedstawienie polskiego rynku bankowości detalicznej pod względem wykorzystania poszczególnych zdalnych elektronicznych kanałów dystrybucji oraz określenie perspektyw ich rozwoju. Przeprowadzono analizę na podstawie danych statystycznych, a także dokonano oceny potencjału zastosowania wybranych innowacji i rozwiązań technologicznych. Bankowość internetowa jest od kilku lat dominującym elektronicznym kanałem dystrybucji usług bankowych, a jej pozycja nadal systematycznie wzrasta. Rozwiązania oparte na systemach Home/PC banking są stopniowo wypierane z rynku polskiego. Perspektywicznym i dynamicznie rozwijającym się kanałem jest bankowość mobilna, z której może już skorzystać zdecydowana większość posiadaczy kont bankowych w Polsce. Ważnym wyzwaniem dla banków jest skłonienie klientów do wykorzystania bankowości mobilnej nie tylko do celów informacyjnych, ale także do realizacji transakcji płatniczych i zakupu usług. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the Polish retail banking market in terms of the use of particular remote electronic distribution channels and to determine the prospects for their development. The analysis of statistical data was carried out as well as assessment of the potential of use for selected innovations and technological solutions. Internet banking is a dominant distribution channel for electronic banking services for few years now and its position is still steadily increasing. Solutions based on Home/PC banking systems are being systematically driven out of the Polish market. Dynamically develops the channel of mobile banking, which already is available for the vast majority of bank account owners in Poland. An important challenge for banks is to encourage customers to use mobile banking not only for information but also for the payment transactions and purchase of services. (original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
139--152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Eurostat (2012), Komisja Europejska, http://epp.eurostat.ec.europa.eu (dostęp: czerwiec 2012).
  • Gu J.-C., Lee S.-C., Suh Y.-H. (2009), Determinants of behavioral intention to mobile banking, Expert Systems with Applications, vol. 36, s. 11605-11616.
  • Juniper Research (2010), Mobile banking goes mainstream, White Paper, 22 czerwca 2010, http://juniperresearch.com (dostęp: lipiec 2011).
  • Korzeń K. (2007), Bankowość elektroniczna jako kanał dystrybucji usług bankowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
  • Polasik M. (2007), Bankowość elektroniczna. Istota - Stan - Perspektywy, CeDeWu, Warszawa.
  • Polasik M., Kunkowski J. (2011), Transakcje i płatności, [w:] e-Handel Polska 2010, P. Jarosz (red.), Dotcom River, https://www.sklepy24.pl/raport_e-handel_2010.
  • Polasik M., Marzec J., Fiszeder P., Górka J. (2012), Modelowanie wykorzystania metod płatności detalicznych na rynku polskim, Materiały i Studia, nr 265, Narodowy Bank Polski.
  • Polasik M., Wiśniewski T. P. (2009), Empirical analysis of Internet banking adoption in Poland, International Journal of Bank Marketing, vol. 27, no. 1, s. 32-52, http://dx.doi. org/10.1108/02652320910928227.
  • Szpunar W. (2011), Pyramid Research: polski rynek smartfonów rośnie najszybciej w regionie, Computerworld.
  • Szwajkowska G., Kwaśniewski P., Leżoń K., Woźniczka F. (2010), Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Tiwari A. (2010), Security of Mobile Banking Application, Mobile Banking Technology, Sep 5, Serwis Suite101.com, http://www.suite101.com/ (dostęp: lipiec 2011).
  • ZBP (2012), Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe, Związek Banków Polskich, raporty Rady Bankowości Elektronicznej z lat 2006-2012, http://www.zbp. pl (dostęp: czerwiec 2012).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250545

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.