PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 129 Współczesne problemy ekonomiczne : wybrane zagadnienia teoretyczne a praktyka gospodarcza | 28--34
Tytuł artykułu

Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera a wyzwania współczesnej gospodarki

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Joseph A. Schumpeters' Concept of Creative Destruction and Challenges of Modern Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesna gospodarka to układ powiązań różnych podmiotów, to jest przedsiębiorstw, firm, organizacji, jednostek budżetowych itp., wzajemnie na siebie oddziałujących zarówno w sposób kreatywny, jak również destrukcyjny. Na ten ostatni aspekt stosunków, jakie zachodzą w każdej gospodarce, wskazywał między innymi Joseph Alois Schumpeter (1883-1950), austriacki ekonomista XX wieku, twórca zyskującej współcześnie coraz większą popularność koncepcji "twórczej destrukcji". Celem pracy jest próba wykazania, że w każdej współczesnej gospodarce dochodzi do twórczej destrukcji, czyli nieustannej gry między procesami tworzenia a procesami niszczenia. Aktualnie stanowią one nieuchronny element życia gospodarczego i społecznego. Uzasadnieniem tego stwierdzenia mogą być przeobrażenia w zakresie struktury, liczby i profilu przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce, jak również wzrastające tempo rozwoju technologicznego i innowacji. Stanowią one punkt priorytetowy twórczej destrukcji. Metodą wykorzystaną w pracy będzie między innymi analiza rzeczywistości gospodarczej. (fragment tekstu)
EN
Creative destruction is one of the most popular concepts created by the Austrian economist (Joseph A. Schumpeter) that determines permanent economic changes (in all countries) which are influenced by various factors, among other things, the development of technology. Even though creative destruction destroys old economic structures and changes methods of production, it leads to economic development and growth. J.A. Schumpeter gives special importance to innovation and divides it into five categories: product, method of production, market, supply sources and industrial organization. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim
Bibliografia
  • J.A. Schumpeter: Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
  • R. Foster, S. Kaplan: Twórcza destrukcja. Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2003.
  • E.M. Lerner: Creative Destruction. Wildside Press, United States 2006, s. 12.
  • E. Skrzypek: Integracja rynku finansowego w warunkach Nowej Ekonomii. W: Aktualne wyzwania ekonomii. Red. Z. Kwaśnik, W. Żukow. Radomska Szkoła Wyższa, Radom 2009, s. 82.
  • J. Mohr, S. Sengupta, S. Slater: Marketing of High-Technology Products and Innovations. Pearson Education, Inc., New Jersey 2010, s. 36.
  • L.W. McKnight, P.M. Vaaler, R.L. Katz: Creative Destruction. Business Survival Strategies in the Global Internet Economy. Massachusetts Institute of Technology, United States 2001, s. 6.
  • T. Kalvet, R. Kattel: Creative Destruction Management: Meeting the Challenges of the Techno-Economic Paradigm Shift. PRAXIS Center for Policy Studies, Tallinn 2006, s. 19-20
  • A. Zorska: Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera i jej odniesienie do przemian gospodarczych w dobie obecnej rewolucji naukowo-technicznej. W: Chaos czy twórcza destrukcja? Ku nowym modelom w gospodarce i polityce. Red. A. Zorska. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011, s. 23-24.
  • E. Mączyńska: Cywilizacyjne uwarunkowania rozwoju Polski. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego 2011, nr 5/55, s. 18-19.
  • J.A. Schumpeter: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa 1960.
  • A. Stachowicz-Stanusch, A. Sworowska: Analiza sieci społecznych jako narzędzie diagnozy przepływów wiedzy w procesach innowacyjnych. W: Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie. Tom III. Red. R. Knosala. Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole, 2011, s. 350.
  • A. Czarnota: Wpływ innowacji na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej 2009, nr 13, s. 82
  • M. Męczyński: Przestrzenne zróżnicowanie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach przemysłowych w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu 2006, nr 9, s. 117.
  • M. Mazzucato, G. Dosi: Knowledge Accumulation and Industry Evolution: The Case of Pharma-Biotech. Cambridge University Press, New York 2006, s. 21.
  • B. van Stamm, A. Trifilova, The Future of Innovation. Cower Publishing Limited, United States 2009, s. 60.
  • P. Stoneman: Soft Innovation: Economics, Product Aesthetics, and the Creative Industries. Oxford University Press, New York 2010, s. 142.
  • Z.J. Acs, B. Carlsson, Ch. Karlsson: Entrepreneurship, Small & Medium - Sized Enterprises, and the Macroeconomy. Cambridge University Press, United Kingdom 1999, s. 103-104.
  • J.S. Metcalfe: Evolutionary Economics and Creative Destruction. Routledge, New York 2004, s. 123.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250775

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.