PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 218 Finanse a efektywność mikroekonomiczna | 329--346
Tytuł artykułu

Wzrost roli podatków pośrednich w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
The Increased Role of Indirect Taxes in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polski system podatkowy dzięki finansowo efektywnym podatkom pośrednim stanowi wydajne źródło finansowania zadań publicznych. Po ponad 10 latach od wprowadzenia VAT w Polsce (w połowie 2003 r.) można już powiedzieć, że podatek ten wraz z podatkiem akcyzowym stał się najważniejszą podporą budżetu państwa, ale jest także największym obciążeniem budżetów gospodarstw domowych. (fragment tekstu)
EN
Fifteen years into its economic transformation, Poland has emerged as the European Union member state with the lowest level of fiscalism (in terms of GNP percentage accounting for taxes and social security contributions). At the same time, Poland is among countries with the highest social security premiums and indirect taxes (VAT and excise tax). If this tax structure in Poland were to be retained, or, worse still, if the tax burden were to be further increased, this could have adverse social and economic consequences. The nature of indirect taxes is such that the less affluent the household, the greater the tax burden on the household's income. The ever increasing level of indirect taxation results in the least affluent households in Poland having to bear the greatest tax burdens, a fact fully confirmed by studies of household expenditures in the years 1994-1999. Contrary to the popular perception of the role of indirect taxes in economy (and of VAT in particular), this role is not neutral. Accordingly, it is being proposed to gradually lower the basic VAT rate during the next, say, 10 years, from the current 22% to 17%. One result of this move will be improved corporate liquidity, thanks to the "liberation" of part of the taxes due. These "liberated" sums could be used to finance company development or investments. Lowering the basic VAT rate will also boost consumer demand by lowering prices. In turn, the stimulation of consumer demand will improve the fiscal efficiency of VAT, ensuring a stead flow of receipts into the state budget. An urgent problem that requires resolving is the growing volume of tax arrears, especially arrears of indirect taxes. It appears that the development and implementation of a suitable remedial program is called for, considering that tax arrears in 2004 (close to 20 billion PLN) were almost 12 times the figure in 1995. It is also advisable to discover why excise tax on fuels is accounting for a constantly decreasing percentage of total excise tax income in Poland. While income from excise tax on fuels was constantly rising (nominally) in the period from 1994 to 2004, its share in the total income is constantly dwindling, and this despite the healthy GNP growth rate experienced by this country. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Wасh K., Systemy podatkowe krajów Unii Europejskiej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 35.
  • Komar A., Systemy podatkowe krajów Wspólnot Europejskich, PWE, Warszawa 1989, s. 148.
  • Lewandowski J., Sztyber W.В., Ekonomia polityczna, PWN, Warszawa 1987, s. 315.
  • Tax revenue in Member States: Trends, Level and Structure 1995-2003, "Statistics in Focus - Economy Finance" 2005, no 3.
  • Rocznik statystyczny GUS 1995, s. 497, 528.
  • Rocznik statystyczny GUS 1998, s. 468.
  • Rocznik statystyczny GUS 1999, s. 498.
  • Rocznik statystyczny GUS 2000, s. 482, 526.
  • Rocznik statystyczny GUS 2001, s. 513.
  • Rocznik statystyczny GUS 2003, s. 533.
  • Rocznik statystyczny GUS 2004, s. 618, 671.
  • Rocznik statystyczny GUS 1996, s. 501, 506.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2004 r., t. 1.
  • Krajewska A., Podatki. Unia Europejska, Polska, kraje nadbałtyckie, PWE, Warszawa 2004, s. 68 i n.
  • Kuzińska H., Rola podatków pośrednich w Polsce, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2002, s. 123.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 1994-2004. Omówienia.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2002-2004, s. 86, 73, 79.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2004 r., s. 87.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2003-2004. Omówienia.
  • Bouvier M., Wprowadzenie do prawa podatkowego i teorii podatku, KiK, Warszawa 2000, s. 36.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 1996 r., s. 816.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 1997 r., s. 756.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 1998 r., s. 165.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 1999 r., s. 760.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2000 r., s. 431, 509.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2001 r., s. 304.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2002 r., s. 332.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za lata 2003 r., s. 375.
  • Gomułowicz A., Zasad sprawiedliwości podatkowej, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2001, s. 36.
  • Bolkowiak I., Kuzińska H., Majewicz M., Obciążenia podatkowe przychodów gospodarstw domowych w latać 1994-1999, "Zeszyty Naukowe Instytutu Badań Społecznych i Międzynarodowych Fundacji im. Kazimierza Kelles-Krauza", Wydawnictwo Naukowe "Scholar" Sp. z o.o., Warszawa 2003.
  • Bolkowiak I., Reforma podatkowa a struktura dochodów budżetu państwa i rozkład obciążeń podatników, Studia Finansowe Nr 73, Instytut Finansów Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250979

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.