PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 12 | 20--27
Tytuł artykułu

Proces postrzegania marek produktów u dzieci

Warianty tytułu
Process of Brands' Perception among Children
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postrzeganie stanowi jeden z elementów niezbędnych człowiekowi do funkcjonowania w rzeczywistości jako znaczący z etapów przetwarzania informacji odbieranych przez narządy zmysłów. Celem artykułu jest próba scharakteryzowania procesu postrzegania marek produktów u dzieci. Proces spostrzegania został odniesiony do procesu oceny marek produktów oraz przekazów reklamowych przedstawiających te marki. Artykuł pokazuje związki między procesami percepcyjnymi a odbiorem reklamowanych marek. Podejmowane rozważania w pracy zostały oparte na analizie założeń teoretycznych, takich jak: elementy procesu percepcyjnego, stadia rozwoju poznawczego u dzieci czy powiązania między reklamą telewizyjną a postrzeganiem reklamowanej marki. Ponadto w artykule przedstawiono wyniki badań jakościowych przeprowadzonych wśród dzieci. Badanie zrealizowano na podstawie dyskusji fokusowych przeprowadzonych na trzech grupach dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum. Zebrany materiał z badań pozwolił na analizę stosunku dzieci do reklam oraz był próbą odpowiedzi na pytanie, czy postrzeganie reklamy wpływa na postrzeganie marki produktu. (abstrakt oryginalny)
EN
Perception is one of the elements that are indispensable for human beings to existing in reality and is a significant stage of processing information received by sensory system. The aim of this article is an attempt to characterize the process of children's perception of brands. In the paper the process of perception has been associated with the process of the evaluation of brands as well as with advertising messages that present these brands. The article presents links between the perception processes and the reception of advertised brands. The considerations that have been undertaken in the article have been presented on the basis of the analysis of theoretical assumptions such as: elements of the perception process, stages of children's cognitive development or links between TV advertising and the perception of an advertised brand. Moreover, the article presents the results of the quality research conducted among children. The research was conducted on the basis of focus discussions carried out on three groups of children from a primary school and a junior high school. The material that has been gathered made it possible to analyze the attitude of children towards advertisements and it was an attempt to answer the question whether perception of advertisement influences the perception of the brand of product. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
20--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Łódzki, studentka studiów magisterskich
  • Uniwersytet Łódzki, absolwentka
Bibliografia
  • A. Jachnis, Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2007, s. 58.
  • R.B. Adler, Relacje interpersonalne, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.
  • A. Falkowski, T. Tyszka, Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2002, s. 21-23.
  • R. Gerring, P.G. Zimbardo, Psychologia i życie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 122.
  • A.P. Sperling, Psychologia, Zysk i Spółka, Poznań 1995, s. 65.
  • D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2010, s. 84.
  • J. Piaget, Jak sobie dziecko wyobraża świat, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 40-53.
  • G. Antonides, W.F. van Raji, Zachowania konsumenta, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 470-471.
  • J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd. Naukowe "Żak", Warszawa 2000, s. 24.
  • A. Jasielska, R.A. Maksymiuk, Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010, s. 43.
  • E. Kieżel, Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa 2004, s. 41.
  • A. Olejniczuk-Merta, Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2007, s. 124.
  • R. Heath, Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność? GWP, Gdańsk 2008, s. 42-50.
  • M. Lindstrom, Dziecko reklamy, Świat Książki, Warszawa 2005, s. 78.
  • J. McNeal, The Kids Market: Myths and Realities, Paramount Market Publishing, USA 1999, s. 115.
  • K. Dzieliński, Najpopularniejsze marki smartfonów w Polsce, www.geekweek.pl/najpopularniejsze-marki-smartfonow-w-polsce/349259, odczyt: 7.03.2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251145

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.