PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 12 | 28--34
Tytuł artykułu

Społeczno-kulturowe czynniki lojalności konsumentów alkoholu

Warianty tytułu
Social and Cultural Factors of Alcohol Consumers Loyalty
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule zagadnienie lojalności związanej z szeroko rozumianą konsumpcją alkoholu osadzone jest w perspektywie marketingu społecznego. Celem artykułu jest eksploracja zachowań i postaw lojalności konsumentów wobec alkoholu przez pryzmat czynników społeczno-kulturowych, takich jak: etnocentryzm, patriotyzm, lokalność i nostalgia. Lojalność konsumenta wobec alkoholu w kontekście społecznym powstaje jako symboliczna reprezentacja i wzajemność postawy lojalności tego konsumenta wobec konkretnej grupy osób. Wiąże się to ze specyfiką symbolicznej konsumpcji alkoholu w kulturze Polskiej. Lojalność konsumentów alkoholu powstająca pod wpływem każdego z analizowanych czynników społeczno-kulturowych ma odmienny charakter. Głębsze zrozumienie mechanizmów powstawania lojalności konsumentów wobec różnych obiektów związanych z alkoholem umożliwia podejmowanie bardziej adekwatnych działań kampanii marketingu społecznego skierowanych przeciw nadmiernej i szkodliwej konsumpcji alkoholu. (abstrakt oryginalny)
EN
The loyalty issue related to widely understood alcohol consumption presented in the paper is embedded within the social marketing perspective. The goal of the paper is exploration consumers loyalty attitudes and behaviours towards alcohol in the light of social and cultural factors such as: ethnocentrism, patriotism, locality and nostalgia. Consumer loyalty towards alcohol in the social context appears as symbolic representation and reciprocity of the loyalty attitude of that consumer towards particular group of people. It is related to the specificity of the symbolic consumption of the alcohol in the Polish culture. Alcohol consumers loyalty, which appears under influence of each of the analyzed social and cultural factors is different in its nature. Deeper understanding of the mechanisms of appearing of consumers loyalty towards different objects related to the alcohol, enables making more adequate actions of social marketing campaigns directed against excessive and harmful alcohol consumption. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
28--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Analizy, badania, raporty. Spożycie alkoholu, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, www.parpa.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=16, odczyt: 22.01.2013.
  • European School Survey Project on Alcohol and Drugs. The 2011 ESPAD report, www.espad.org/en/Reports--Documents/ESPAD-Reports/, odczyt: 22.01.2013.
  • D. Siemieniako, S. Rundle-Thiele, W. Urban, Understanding Loyalty from a Customer's Perspective, "Journal of Customer Behaviour" 2010, No. 3.
  • T.A. Shimp, S. Sharma, Consumer Ethnocentrism. Construction and Validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research" 1987, August.
  • M. Wall, L.A. Heslop, Consumer Attitudes toward Canadian-Made versus Imported Products, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1986, Summer.
  • S. Smyczek, Etnocentryzm konsumencki jako efekt internacjonalizacji polskiego rynku usług finansowych, "Marketing i Rynek" 2006, nr 11.
  • G. Balabanis, R. Mueller, T.C. Melewar, The Relationship between Consumer Ethnocentrism and Human Values, "Journal of Global Marketing" 2002, No. 3/4.
  • J.G. Rajshekhar, V. Khare, A. Gross, R. Scherer, An Application of the Consumer Ethnocentrism Model to French Consumers, "International Business Review" 2005, Vol. 14. Cyt. za: D. Siemieniako, K. Kubacki, K. Krot, E. Glińska, The Ethnocentric Tendencies amongst Beer Drinkers as a Specific Relationship with Local Brands in Poland, "British Food Journal" 2011, No. 3.
  • A.M. Muniz, Jr., L.O. Hamer, Us Versus Them. Oppositional Brand Loyalty and the Cola Wars, "Advances in Consumer Research" 2001, Vol. 28.
  • G. Balabanis, A. Diamantopoulos, R.D. Mueller, The Impact of Nationalism, Patriotism and Internationalism on Consumer Ethnocentric Tendencies, "Journal of International Business Studies" 2011, No. 1.
  • G. Balabanis, A. Diamantopoulos, Brand Origin Identification by Consumers. A Classification Perspective, "Journal of International Marketing" 2008, No. 1. Cyt. za: E. Kipnis, K. Kubacki, A.J. Broderick, D. Siemieniako, N.L. Pisarenko, 'They Don't Want Us to Become Them'. Brand Local Integration and Consumer Ethnocentrism, "Journal of Marketing Management" 2012, No. 7/8.
  • S. Fournier, Consumer Resistance. Societal Motivations, Consumer Manifestations, and Implications, "Advances in Consumer Research" 1998, No. 1.
  • E. Kipnis, K. Kubacki, A.J. Broderick, D. Siemieniako, N.L. Pisarenko, 'They Don't Want Us to Become Them'. Brand Local Integration and Consumer Ethnocentrism, "Journal of Marketing Management" 2012, No. 7/8.
  • R. Korff, Local Enclosures of Globalization. The Power of Locality, "Dialectical Anthropology" 2003, Vol. 27.
  • D. Siemieniako, S. Rundle-Thiele, K. Kubacki, Exploring How Locality Relates to College Binge Drinking, "Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers" 2010, No. 4.
  • J.J. Sierra, S. McQuitty, Attitudes and Emotions as Determinants of Nostalgia Purchases. An Application of Social Identity Theory, "Journal of Marketing Theory and Practice" 2007, No. 2.
  • M.B. Holbrook, R.M. Schindler, Age, Sex and Attitude toward the Past as Predictors of Consumers' Aesthetic Tastes for Cultural Products, "Journal of Marketing Research" 1994, Vol. 31.
  • E. Glińska, K. Krot, D. Siemieniako, K. Kubacki, Etnocentryzm/patriotyzm konsumencki na rynku piwa jako przejaw nostalgii polskich migrantów. W: Tożsamość i wizerunek marki, R. Niestrój (red.), PWE, Warszawa 2009, s. 527-535.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251153

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.